holrobert schreef :
Voor mij volledig afhankelijk van vaarwater, boot, omstandigheden, bemanning en doel.
Op zee probeer ik opkruisen te vermijden, of het moet een klapje zijn om daarna groot voordeel te hebben. Hebben bijvoorbeeld wel eens op een tocht van 1200 mijl 2 dagen opgekruist omdat we daarna op de rumbline bakstagwind kregen, terwijl de bezeilde route een paar honderd mijl langer was en ons daarna een windstilte in bracht. Qua routering was het dus veel handiger om die twee dagen kruisen te pakken. Echter ik probeer het altijd zo te routeren dat je geen slagen hoeft te maken (Let wel: met een meedraaiende wind aan de win opzeilen, en overstag gaan als dit je VMG verbetert is voor mij geen opkruisen. Het wordt in mijn perceptie pas opkruisen wanneer je rond je rumbline laveert om zsm bovenwinds te komen)
Zoals Erik schrijft: als je doel zo ligt dat je tegen de heersende winden over moet steken is dat prima (als het alternatief is om duizenden mijlen om te varen). Overigens betekent tegen de heersende winden in niet dat je ook alles hebt moeten opkruisen neem ik aan, met wat slim routeren rommel je je wel redelijk efficient naar de overkant.
Elementaire wiskunde zegt dat je bij een kruishoek van 90 graden wortel-2 meer afstand aflegt (1,5 keer afgerond). Op open zee met wat wind en zeegang dus meer omdat je dan de 90 graden niet haalt (ik niet iig). Dus als er een alternatief is (later vertrekken, andere route) dan kies ik die. Is ook beter voor je materiaal: dagenlang hoog aan de wind tegen zee in hakken is niet echt bevorderlijk voor je spullen. (3 weken met wind mee rollen overigens ook niet.
Tegen-strooms kruisen doe ik ook niet meer, ga dan meestal vissermannen, of maak een tijstop als dat een optie is. Vroeger toen ik nog heel jong was wel eens 2 uur lang na elke klap tegen dezelfde ton aan zitten kijken, doe ik nu niet meer: Ik zeil om ergens te komen, niet om tijd te verdrijven.
In (baan-)wedstrijden: ja, uiteraard, en genieten daarvan ook.
Op binnenwater (incl. IJsselmeer, Wad): ja, als mijn doel in de wind ligt wel, hoewel ik meestal dan een ander doel kies.
zo gaat het bij ons ook wel een beetje. Veel hangt af waar je vaart, hoever de afstand is waar je wil geraken, hoe staat de tij, wat is de staat van de zee enz.
als het kortere afstanden zijn in het weekend mag het best wat sportiever ( we varen in zeeland) met de HA op en netjes in het vaarwater ( 2.15 diepgang) Op zee met pakweg 60 mijl tegen de wind met hier en daar nog een fijn hoekje te nemen ( bv dungeness) en vooral een pak stroming liggen de kaarten anders. Is het echt pik in de wind dan wordt het ( helaas) vaak motorzeilen, met gereefd grootzeil en motor op een laag toerental. Zo blijft het gemiddelde vMG meestal 5kn en dat is aanvaardbaar
Toen we nog een kleiner bootje hadden denk ik wel dat we meer opkruisten maar dan warenb de afstanden en actieradius ook wat kleiner...