Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat weegt zwaarder, kiel of mast?

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 08 juli 2022 19:12 #1406017

escapade schreef :
Als je niet zo goed kunt (wedstrijd)zeilen, zeil je met een hele snelle boot gauw heel snel de verkeerde kant op.
Veel wedstrijdzeilers zijn altijd bezig hun boot nog sneller te maken en het onderwaterschip nog gladder. Ze vergeten een uitgekiende strategie en vooral de psychologie.

Dat klopt. Ik zoek het ook niet alleen on de boot. Team is onervaren, boot is nieuw voor.mij, wedstrijd varen als booreigenasr is nieuw. Eigenlijk is alles nieuw voor ons. Maar ik zeil al een tijd en maak graag grote stappen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 08 juli 2022 20:16 #1406024

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
escapade schreef :
Als je niet zo goed kunt (wedstrijd)zeilen, zeil je met een hele snelle boot gauw heel snel de verkeerde kant op.
Veel wedstrijdzeilers zijn altijd bezig hun boot nog sneller te maken en het onderwaterschip nog gladder. Ze vergeten een uitgekiende strategie en vooral de psychologie.

Lijkt me een waarheid als een koe. En ook vrij logisch..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 08 juli 2022 21:16 #1406034

Ik zeil woensdagavond wedstrijdjes met een korte kiel (145 ipv 170). Mijn SW rating is daar op aangepast.
Maar:
Waar de SW geen compensatie voor geeft is dat je zoals eerder gezegd vaak net wat minder hoog kunt varen dan je concurrenten. Dat betekent dat je je wedstrijd anders moet varen. Wanneer je een langzamer schip oploopt en hij gaat loeven heb je een uitdaging. Wanneer je wordt opgelopen door een sneller schip kan je hem er meestal niet uitloeven zonder daarmee niet alleen hem maar ook jezelf min of meer uit de wedstrijd te varen.
Het is soms zelfs prettiger wanneer bij een bakboord - stuurboord je het over stuurboord varende schip voor laat gaan. Dit om te voorkomen dat hij onder je klapt en vervolgens hoger gaat varen dan voor jou haalbaar is zonder snelheidsverlies.
Kortom je kan prima wedstrijdjes varen met een korte kiel. Alleen je moet je tactiek wat aanpassen.
Laatst bewerkt: 08 juli 2022 21:17 door Eigenwijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 09 juli 2022 09:13 #1406088

Allemaal goede tips. Het leuke is dat je nog veel progressie kan maken en zeker als je veel en vaak tegen de zelfde boten vaart is het mooi dat werken en leren vaak direct zichtbaar is.

Als je besluit de koning van je kiel te worden, dan zijn er een paar absolute voorwaarden. Je kan namelijk leren om hoogte te "bouwen", maar met een korte kiel moet je daartoe wel de voorwaarden scheppen.

1) Je kiel moet in perfecte staat zijn. Bij voorkeur geschaped,maar ten minste perfect strokend geplamuurd. Geen koeken antifauling, geen pokkelige laag van jaren zelfslijpende smeren.
2) Je weerstand moet je tot het absolute minimum beperken. Dus je onderwaterschip glad en schoon en een klapschroef. Alle onnodige zooi uit je mast, buiskap weggeklapt.
3) Je stuurman stuurt alleen. Een oog voor het log, een oog voor de telltale, een bil om de boot te voelen, een bil om de golven te voelen, een arm om te sturen en de andere arm om iedereen die hem uit zijn concentratie haalt de mond te snoeren. Stuurman/schippers die een rommelige crew moeten aansturen werkt niet
4) En dan leren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 09 juli 2022 09:17 #1406090

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3119
:cheer:boarderbas schreef :
Allemaal goede tips. Het leuke is dat je nog veel progressie kan maken en zeker als je veel en vaak tegen de zelfde boten vaart is het mooi dat werken en leren vaak direct zichtbaar is.

Als je besluit de koning van je kiel te worden, dan zijn er een paar absolute voorwaarden. Je kan namelijk leren om hoogte te "bouwen", maar met een korte kiel moet je daartoe wel de voorwaarden scheppen.

1) Je kiel moet in perfecte staat zijn. Bij voorkeur geschaped,maar ten minste perfect strokend geplamuurd. Geen koeken antifauling, geen pokkelige laag van jaren zelfslijpende smeren.
2) Je weerstand moet je tot het absolute minimum beperken. Dus je onderwaterschip glad en schoon en een klapschroef. Alle onnodige zooi uit je mast, buiskap weggeklapt.
3) Je stuurman stuurt alleen. Een oog voor het log, een oog voor de telltale, een bil om de boot te voelen, een bil om de golven te voelen, een arm om te sturen en de andere arm om iedereen die hem uit zijn concentratie haalt de mond te snoeren. Stuurman/schippers die een rommelige crew moeten aansturen werkt niet
4) En dan leren...
En vooral niet uitwijken voor boten die geen voorrang hebben. Die lachen zich een bult en kunnen dan in geval van een kruisrak boven je klappen zodat je in hun "uitgescheten" wind terecht komt. Dubbel verlies dus. Terrein verlies en en snelheids/hoogte verlies :angry:
Laatst bewerkt: 09 juli 2022 09:56 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 09 juli 2022 10:14 #1406102

Dat laat je zelf gebeuren. Jij liet ze in de positie komen om dat te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 09 juli 2022 10:16 #1406104

boarderbas schreef :
Allemaal goede tips. Het leuke is dat je nog veel progressie kan maken en zeker als je veel en vaak tegen de zelfde boten vaart is het mooi dat werken en leren vaak direct zichtbaar is.

Als je besluit de koning van je kiel te worden, dan zijn er een paar absolute voorwaarden. Je kan namelijk leren om hoogte te "bouwen", maar met een korte kiel moet je daartoe wel de voorwaarden scheppen.

1) Je kiel moet in perfecte staat zijn. Bij voorkeur geschaped,maar ten minste perfect strokend geplamuurd. Geen koeken antifauling, geen pokkelige laag van jaren zelfslijpende smeren.
2) Je weerstand moet je tot het absolute minimum beperken. Dus je onderwaterschip glad en schoon en een klapschroef. Alle onnodige zooi uit je mast, buiskap weggeklapt.
3) Je stuurman stuurt alleen. Een oog voor het log, een oog voor de telltale, een bil om de boot te voelen, een bil om de golven te voelen, een arm om te sturen en de andere arm om iedereen die hem uit zijn concentratie haalt de mond te snoeren. Stuurman/schippers die een rommelige crew moeten aansturen werkt niet
4) En dan leren...
Onderwsterschip is glad evenals de kiel. Maar geen klapschroef helaas. Wat doe je daar t best nee de vaste schroef? Vastzetten of mee laten draaien??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 09 juli 2022 10:27 #1406107

Vaste schroef scheelt 0,75 tot 1 hele kts snelheid als hjj stilstaat.
Meedraaien is dus beter, maar sommige keerkoppelingen kunnen er niet tegen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 09 juli 2022 13:56 #1406125

Met een vaste schroef hoefde in lichte condities jiet te verwachten dat je mee kan komen, ook niet op rating, al had je ORC.

Ik vaar nu 10 jaar en heb er zeker 4 nodig gehad om in alle condities mee te kunnen komen. Toch heb ik voor een week of 3 terug weer een stevige les gehad die me laat zien dat er echt nog meer in zit. (Had de trim per ongeluk helemaal off staan en de zeilvoering was niet wat ik wilde, dus maar een beetje op gang gevaren maar mijn medezeilers kwamen na de race op me af waar ik in vredesnaam die hoogte vandaan haalde...)
Laatst bewerkt: 09 juli 2022 13:59 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 09 juli 2022 16:46 #1406144

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
De leuke onverwachte wendingen op ZF. :)

Vraag: "Wat weegt zwaarder, kiel of mast?"
Antwoord: "Een vaste schroef."

Weet TS wel waar 'ie als eerste in mag investeren.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 09 juli 2022 17:28 #1406150

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Die vraag, waar investeer je in.. . Gisteren de hele dag opgetrokken met de technical director worldwide (pfft..) van North Sails. Nu ja, dat was die de afgelopen 30 jaar. Grappig genoeg kwam de discussie die ik met hem had op hetzelfde neer. Wij waren het in ieder geval met elkaar eens(niet dat ik zijn mening nodig heb om te vinden wat ik vind..). Zeilen is een ervaringssport.. goed kunnen zeilen, het spelletje begrijpen.. dat is waar de meeste winst zit. Niet in 3Dl zeilen (waar hij verantwoordelijk voor was). Niet perse in ieder geval.. (lichte zeilen, dat dan weer wel). Dus ga vooral veel wedstrijden varen. Ben je ambitieus en nog niet bejaard, ga naar het buitenland. Zorg dat je je inwerkt bij een team en leer. Dat heeft bij velen gewerkt. Er zijn vast meer manieren maar "doen" is wel een vereiste.. vind ik, en veel trainen. Ook op lager niveau. Veel op het water zijn. Uiteraard moet je verder wel je basis op orde hebben, dat behoeft geen discussie. Dat spreekt voor zich. Wat je niveau ook is, begrijpen wat je doet helpt. En dat herhalen.. Kost vooral tijd. Een kleiner bootje, 1/4 ton bijvoorbeeld, is relatief goedkoop en leert snel. Dus wees ook niet bang, als je ambities hebt, om van type boot the switchen. Maar die conclusie heeft TS zelf ook al getrokken.
Laatst bewerkt: 09 juli 2022 18:05 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 09 juli 2022 20:41 #1406170

bredezeiler schreef :
boarderbas schreef :
Allemaal goede tips. Het leuke is dat je nog veel progressie kan maken en zeker als je veel en vaak tegen de zelfde boten vaart is het mooi dat werken en leren vaak direct zichtbaar is.

Als je besluit de koning van je kiel te worden, dan zijn er een paar absolute voorwaarden. Je kan namelijk leren om hoogte te "bouwen", maar met een korte kiel moet je daartoe wel de voorwaarden scheppen.

1) Je kiel moet in perfecte staat zijn. Bij voorkeur geschaped,maar ten minste perfect strokend geplamuurd. Geen koeken antifauling, geen pokkelige laag van jaren zelfslijpende smeren.
2) Je weerstand moet je tot het absolute minimum beperken. Dus je onderwaterschip glad en schoon en een klapschroef. Alle onnodige zooi uit je mast, buiskap weggeklapt.
3) Je stuurman stuurt alleen. Een oog voor het log, een oog voor de telltale, een bil om de boot te voelen, een bil om de golven te voelen, een arm om te sturen en de andere arm om iedereen die hem uit zijn concentratie haalt de mond te snoeren. Stuurman/schippers die een rommelige crew moeten aansturen werkt niet
4) En dan leren...
Onderwsterschip is glad evenals de kiel. Maar geen klapschroef helaas. Wat doe je daar t best nee de vaste schroef? Vastzetten of mee laten draaien??

Minder belangrijk dan punt 3 ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 11 juli 2022 08:58 #1406398

Dank jullie allemaal tot nu toe, voor al die -onverwachte- invalshoeken.
Ik realiseer me dat het over alle factoren gaat als je optimaal wilt zeilen.

Een snellere boot kopen is pas zinvol als je zelf ook sneller bent geworden als team.
De klapschroef heb ik ervaren als voordeel bij een vorige boot, maar staat voor nu ook vermeld op het inschrijfformulier...
Alleen die iets kortere mast moet er nog in verwerkt worden
We moeten vooral onze eigen weg gaan vinden in het wedstrijdveld en ons niet laten verleiden hoog te willen varen ten koste van de snelheid.
We blijven elke woensdag bijleren, en dat maakt t ook leuk voor mij op andere zeildagen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 11 juli 2022 09:11 #1406405

Leuke discussie. Als klapschroef + korte mast + korte kiel netjes in de SW verwerkt zijn, zou ik me daar niet zo druk meer over maken, maar gewoon de boot zeilen "as is". Ik maakte de eerste jaren ook niets klaar in clubwedstrijdjes. Bij mij was de grootste factor tot verbetering het teamwork. Als het team klopt, kan de stuurman zich op sturen concentreren en dus op bootsnelheid. Goed teamwork beperkt ook verlies van tijd bij de boeien/zeilwissels (spi op en neer) . Bij mij hielp het ook als ik als stuurman niet de koers/tactiek hoefde te bepalen. Zeker als iemand anders dat beter kan: niet mee bemoeien en gewoon lekker sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 11 juli 2022 09:56 #1406422

Ik gaf aan dat er een torpedokiel onder zit, maar dat klopt niet.
De kiel is vv een gewelfde onder vleugel
Dus zal ie wel vleugelkiel heten :P
Maakt dat nog wat uit voor iets meer lift of zo? Wat denken de deskundigen er van?

Hij heeft wel voordelen als je vastloop op modder heb ik gemerkt...draaien wen wegwezen gaat vrij makkelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 11 juli 2022 10:00 #1406424

Wel gaaf; dit zei Yellow Boat ruim 10 jaar geleden over de vleugelkiel, nu maar hopen dat ie gelijk heeft gehouden die 10 jaar. Het lijkt er op dat vleugelkiel beter is dan torpedo...(even goed voor mijn eigen gevoel)

Dat een vleugelkiel langzamer zou zijn door een grotere waarstand lijkt me op zijn zachts gezegd wat onwaarschijnlijk!
De vleugelkiel is in 1983 ontworpen voor de Australische America's cupper die daarmee prompt die cup won! Het ontwerp werd toegeschreven aan de Nederlander Piet van Ossanen alhoewel dat tegenwoordig weer ontkend wordt.
Het nut van de vleugels is juist dat er een minder diepe kiel kan worden gebruikt omdat de kiel als geheel effectiever wordt. De vleugels gaan de omstroming onder aan de kiel tegen waardoor die effectiever wordt.( net zoiets als de vleugeltips of winglets aan de uiteinden van vliegtuigvleugels).
Onder helling steekt de lijvleugel boendien dieper en gaat meewerken om verlijeren te beperken. Een vleugelkiel is in ieder geval( althans oorsprongkelijk) niet beoeld om er makkeijker mee droog te vallen ,alhoewel dat natuurlijk wel zo kan zijn, maar juist om beter/sneller te zeilen ninnen een bepaalde meting.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 11 juli 2022 10:27 #1406435

In golven veroorzaakt stampen turbulentie opgewekt door de vleugel, waardoor het toch al niet zo’n efficiënte profiel (lage aspect-ratio…) minder lift opwekt. Een bulb heeft dat nadeel minder, maar mist de eerder genoemde positieve effecten van een vleugel.
Laatst bewerkt: 11 juli 2022 10:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 11 juli 2022 10:41 #1406441

Het verhaal van YB is wat éénzijdig. Dat de velugelkiel onder de zeer specifieke regels van de AC een winst opleverde laat zich niet direct transponeren naar jouw avondwedstrijdjes.

-Ja! Een (goed uitgevoerde, gladde en goed gevormde) vleugel aan het eind van je kiel maakt de verliezen van je kiel aan de tip minder. Zeker met een korte kiel kan dat zeker helpen om de kiel effectiever te maken.

-Echter... vaak zie je dat de vleugels dermate belabberd uitgevoerd zijn, of een dermate pokdalig oppervlak(onderkant!!) dat het kind een beetje met het badwater weggegooid is. Een vleugel is pas een beetje effectief op de achterste helft van je kiel en vaak zie je dat de vleugel over de hele kiellengte doorloopt. Ook hierbij is de aspect ratio weer de crux. je wilt eigenlijk lage smalle vleugels (zoals een vliegtuig zeg maar), maar de praktijk is vaak dat er een soort van tot vleugel geboetseerde bulb onder aan de kiel zit.

-En...een vleugelkiel geeft je meer hoogte ten koste van meer weerstand en dus snelheid. Het verlegd je hoogte/snelheid punt aan de wind.

Onder aan de streep maakt het ook allemaal niet uit. Jij moet je boot kennen en precies weten wanneer ze het toestaat om hoogte te gaan pakken en wanneer niet.

Eerder noemde ik al hoogte "bouwen". Een belangrijk ding om te snappen is dat de volgorde "snelheid, dan hoogte" is en te snappen dat je die hoogte enkel kan varen bij gratie van je snelheid.
Dat betekent dus dat als je snelheid verliest (klots op een golf), en je de zelfde koers blijft sturen, je snelheid niet terug komt. Als roerganger moet je dan onmiddelijk reageren (en bij voorkeur ook je trimmers) om de snelheid weer terug te brengen, waarna je pas weer de hoogte kan zoeken. Je zult merken dat als je je boot beter leert kennen, je steeds hoger kan varen, maar belangrijker nog, dat je (ongemerkt) sneller bent. Wij stervelingen hebben de neiging om te denken dat we 5,5 knop aan de wind lopen omdat het log dat zegt als we lekker aan de wind varen. Dat we om de 5 golven even terugzakken naar 5 kunnen we niet goed meewegen. Het sneller op snelheid krijgen van de boot na een dip doet heel veel meer voor je gemiddelde snelheid dan je topsnelheid met 0,1 knoop verbeteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 11 juli 2022 10:42 #1406442

Nachtvlinder schreef :
In golven veroorzaakt stampen turbulentie opgewekt door de vleugel, waardoor het toch al niet zo’n efficiënte profiel (lage aspect-ratio…) minder lift opwekt. Een bulb heeft dat nadeel minder, maar mist de eerder genoemde positieve effecten van een vleugel.

Snelheid maken dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 11 juli 2022 10:49 #1406445

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
bredezeiler schreef :
Nachtvlinder schreef :
In golven veroorzaakt stampen turbulentie opgewekt door de vleugel, waardoor het toch al niet zo’n efficiënte profiel (lage aspect-ratio…) minder lift opwekt. Een bulb heeft dat nadeel minder, maar mist de eerder genoemde positieve effecten van een vleugel.

Snelheid maken dus...

"escapade" schreef het al eerder. de meeste zeilers varen te hoog.. voor hun kunde of type boot. Toen dacht je er nog anders over (zonde! allemaal verloren meters... riep je). Maar probeer het nu eens. En je leert het echt niet in 10 minuten in perfectie.. daar zijn de omstandigheden veel te wisselend voor. Cursus concentratie helpt voor de meeste ook.
Laatst bewerkt: 11 juli 2022 10:50 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 11 juli 2022 10:56 #1406447

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
In het boek van Joop Slooff (de "Hollander" achter de America's cup kiel) staat uitgewerkt waarom een vleugelkiel in golven soms in het nadeel (ruime wind), maar soms ook in het voordeel is.
("dynamic thrust", blz 267-268)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 11 juli 2022 11:01 #1406448

bredezeiler schreef :

Snelheid maken dus...

Zeker!
De kiel doet zijn werk kwadratisch beter met snelheid.

Voor je gevoel even 2 stukjes meetbrief:

de ondiepe Coppelia van boarderbas



de diepe Capolavoro van mij.



Beat Angles zijn de ware wind-hoeken.
Je ziet dat de Coppelia altijd wat ruimer moet varen dan de Capolavoro.
En ook valt op dat de Coppelia met 20 kts maar 1 graad hoger moet, terwijl de Capolavoro dan ruim 4 graden hoger moet.

Ik kan helemaal nergens een meetbrief van een SO28 vinden. Niet bij ORC, Jieter, WinGPS, Sailspeed.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 juli 2022 11:05 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 11 juli 2022 11:25 #1406451

Leuk dat je het zo even onder elkaar zet! Het grappige is dat tot 14 kts het ongeveer gelijk opgaat met hoger moeten sturen en dat het ik bij meer wind lager moet sturen dan bij 14 en jij hoger.

Een idee waar het door komt?

In de praktijk zijn de kruissnelheden op mijn polar bij meer wind volstrekt onhaalbaar (golven) en komen we juist mee door erg hoog te kunnen varen, al hebben we recent weer nieuwe inzichten die we gaan ontdekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 11 juli 2022 11:45 #1406457

De Meetbriefgaat uit van plat water. Golven maken alles anders....

De verschillen in UA bij > 14 kts zijn bij de Capolavoro marginaal, halve graadjes.
Waarom de Coppelia 1,5 graad ruimer moet bij 20 kts... geen idee.....
Teveel zijwaartse krachten voor het kleinere lateraaloppervlak?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat weegt zwaarder, kiel of mast? 11 juli 2022 11:49 #1406458

Hebben die meetbrieven geen afwijkingen? ik bedoel 1,5 graad???
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl