Sailabout schreef :
Ik begreep uit de artikelen dat de Helix-zeilen top-down (moeten) worden opgerold. Ziet er strak uit, die kun je tijdens het zeilen wel laten staan.
Ik heb het al geprobeerd uit te leggen.. maar Helix is een structured luff principe (Brian Janney, manager of North Sails in San Diego quote "With these modern flying sails we’ve now got what we call Helix load-sharing sails. Some companies call them cable-less sails, but we call them Helix."). Daar kun je ook gewoon een fok of genua mee maken.. en heeft dus niet direct iets met top-down te maken. Dus een fok of genua met structured luff bestaat ook gewoon. Voordeel is steeds dezelfde: gewicht, bereik en controle over de luff vergoot je. De techniek is ooit bedacht door Doyle Sails. Alle grote ketens maken ze inmiddels, sommige kleine ketens ook. Kleine zelfstandige zeilmakerijen kopen ze vooralsnog in. Sommige ketens verzinnen er een goede commerciële naam voor..
Mischief is mooi voorbeeld. Heeft een mooi cabeless zeil, geen 100% structured luff in de zin van ononderbroken carbon/dyneema fibers overigens, en heeft hiermee een lichtere oplossing (geen AT, wel een dun dyneema lijntje die geen enorme krachten zoals een AT te verduren krijgt, lijntje zorgt er wel voor dat rollen super makkelijk gaat, lijntje zit in tunnel.. en niet los zoals bij veel andere downwind zeilen met AT) en groter bereik (projectie voorwaarts wat bij AT nauwelijk mogelijk is) dat in de praktijk makkelijker te trimmen moet zijn. Genieten!