Een kite (matras) is gebaseerd op een foil.
En zo ga je met je buggie knalhard op net iets voor halve wind
dat is tot die lege watergeul:))
Met een surfkite staat de hoek vast en bestuur je hem met twee lijnen, en heb je alleen de keus tussen hoog positie en opwaartse pull of snelheid maken links rechts en op en neer voor meer horizontale pull.
Op een buggy heb ik veel gevliegerd met 4 lijns vliegers. Zo kan je ook de bolling en dus pull in alle posities bepalen.
Een kite die net als op de video van vrachtschip alleen hoog staat levert geen voorwaartse kracht maar enkel opwaartse en verminderd zo lijkt me alleen de waterveplaatsing op de boeg.
Een ronde paprachute is alleen in de wind te houden, en met lijnen en ventilatie openingen kan je de hoek een beetje bepalen. voornamelijk om hem hoog te houden.
Maar ook om aan 1 zijde te kunnen trekken en zo hem plat te trekken en in te halen.
De hoofdlijnen wil je zeker niet aan de mast hebben.
tov van een spinaker zou een foil kite wel een voordeel hebben door de grotere hoogte en veel beter op positie te brengen is dan een spinaker.
De beperking is dat voor een boot ook een van 9-15 meter de krachten al zo groot worden dat deze handmatig niet meer te besturen is.
Het is echter voor zeilboten en lange afstanden wel een vereiste dat dit nog wel op enige wijze handmatig, zonder energieverbruik hydrauliek / elektra verbruik, kan. Daarnaast is een Kite snel en verwacht snelle aanpassingen/correcties.
Daar ligt de uitdaging.
Maar ik ben overtuigd dat een Kite op veel koersen veel effectiever zou kunnen zijn dan een zeil.
omdat je meer invloed kan uitoefenen op de vorm dan bij een zeil.