Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: waarom de mast eraf moet, op de wal....

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 12 mrt 2010 17:10 #118564

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441

Het is duidelijk niet ieders liefhebberij.

stegman

Onbegrijpelijk, je hebt er zo'n mooi uitzicht!!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 12 mrt 2010 18:04 #118570

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Ik heb nog nooit een bok gezien waar de boot in hangt... zijn die er eigenlijk wel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 12 mrt 2010 18:40 #118573

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Hier heb je een voorbeeld.


][/url]

Let ook even op de beugels aan de binnenkant van de voorste en achterste dwarsbalk. Daar past precies een krikje onder. Kun je de boot mee optillen. Was onderwerp bij ander toppic.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 12 mrt 2010 18:54 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 12 mrt 2010 18:45 #118575

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeekraal schrijft:
][/url]

je kiel is te kort! :P

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 12 mrt 2010 18:50 #118576

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
oh, dan was dat dus de reden dat de vorige eigenaar er zo weinig voor vroeg.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 12 mrt 2010 19:58 #118590

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Zonsnel schrijft:
Een steiger mag maximaal belast worden met 3kn/m2
3 knopen / vierkante meter??

Op een watersportforum is dat natuurlijk vragen om verwarring :P
Ik denk dat je kN bedoeld... (kilo Newton)
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 13 mrt 2010 18:48 #118680

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Capolavoro schrijft:
ik blijf erbij: mast plat op de kant.
Natuurlijk, in het water worden de krachten op mast en verstaging begrenst door het maximaal oprichtend moment van het schip in het water.
Waait het hard dan zal het schip meegeven tot een nieuw evenwicht wordt bereikt.

Op de wal kan het schip niet meegeven (of wel zoals bij de Grieken), de belasting op de mast en verstaging wordt dan ook niet begrenst en zal veel hoger oplopen.
Bovendien moet de druk worden opgevangen door een klein contactvlak van de stempel, het is te hopen dat ze afstempelen op een stevig schot of spant.
Je kan je voorstellen hoe groot de druk op de stempel kan zijn als je de oplegging van de kiel als draaipunt beschouwd; halve masthoogte x windbelasting / de hoogte van de steunen.
De druk wordt wel verdeeld over twee steunen, al zal de steun bij het hoofdschot het leeuwendeel van de druk opvangen.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2010 18:48 door marfamke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 14 mrt 2010 10:56 #118731

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Even voor de goede orde. Ook ik leg de mast altijd plat ook al heb ik een bok waar de boot in hangt. Niet alleen tegen het omwaaien maar ook vanwege de door anderen genoemde reden zoals inspectie en het bevestigen van een afdekzeil.
Overigens, wat mijn eigen boot betreft (niet die op de foto) moest het ook wel vanwege de hefkiel.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 14 mrt 2010 11:46 #118736

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Capolavoro schrijft:

Bovendien moet de druk worden opgevangen door een klein contactvlak van de stempel, het is te hopen dat ze afstempelen op een stevig schot of spant.
Je kan je voorstellen hoe groot de druk op de stempel kan zijn als je de oplegging van de kiel als draaipunt beschouwd; halve masthoogte x windbelasting / de hoogte van de steunen.

Een jaar of 2-3 geleden na een stevige voorjaarsstorm waren bij ons op de haven bij verschillende schepen (voornamelijk van een bekend Duits 'bulk'-merk) de stempels door de huid gedrukt :ohmy:

Zoals Capolavoro schrijft zal het echter voor elk schip slecht zijn vanwege het kleine contactvlak van de stempels en het feit dat de boot/tuigage niet zal kunnen mee bewegen onder de winddruk.

Bij de Zeeton en de First ging de mast altijd plat, na oefening was dit altijd binnen 20 minuten gebeurd.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 14 mrt 2010 11:47 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 14 mrt 2010 12:52 #118743

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Tja, kleine stempelvlakken heb ik ook, maar ook weinig tonnage. Is goedgegaan, hoewel ik niet zo gelukkig was dat de boeg de hele winter met z'n V-vorm op een centraal geplaatste noodstempel gestaan heeft (puntbelasting!) in plaats van de beloofde ("doen we volgende week meteen!") smallere bok. Maarja, ook een stuk eigen schuld: ik heb er door drukte letterlijk de hele winter niet naar omgekeken.

Er staat ook een bok onder, maar die is te breed, waardoor de stempels nagenoeg verticaal staan. Dat is dan ook het enige wat voorkomt dat die enkele noodstempel omkiept.

Volgende winter wat actiever er achteraan dat de juiste bok eronder komt... heb dit jaar gewoon geluk gehad dat er geen serieuze stormen geweest zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 14 mrt 2010 13:30 #118746

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Kleine platen op de stempels. Een reden te meer om een hangbok te maken. Heb je ondersteuning over de volle breedte.
Mast strijken en zetten doe ik altijd alleen op mijn 34 voeter. Als je inrichting daar maar op gemaakt is.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom de mast eraf moet, op de wal.... 14 mrt 2010 13:56 #118748

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
Via een zoekopdracht om nieuwe vallen in de mast te trekken kwam ik bij dit onderwerp terecht...
Mijn mast ligt keurig naast de boot in de loods. Voor het eerst wil ik de vallen vervangen. Wat is nu handiger: vervangen bij liggende of bij staande mast? Eventuele tips?

Eelske M.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom de mast eraf moet, op de wal.... 14 mrt 2010 15:10 #118753

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zelf vind ik bij staande mast simpeler. Veel minder weerstand omd at de vallen niet liggen in de binnenkant van de mast. Bij een staande mast heb je alleen te maken met de weerstand op de schijf in de masttop. (de twee einden van de val zijn even zwaar).
De nieuwe val heel goed vastnaaien aan de oude, met takelgaren, met de einden precies tegen elkaar. Kan natuurlijk ook met liggende mast.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom de mast eraf moet, op de wal.... 15 mrt 2010 08:11 #118830

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
marfamke schrijft:
Capolavoro schrijft:
ik blijf erbij: mast plat op de kant.
Natuurlijk, in het water worden de krachten op mast en verstaging begrenst door het maximaal oprichtend moment van het schip in het water.
Waait het hard dan zal het schip meegeven tot een nieuw evenwicht wordt bereikt.

Op de wal kan het schip niet meegeven (of wel zoals bij de Grieken), de belasting op de mast en verstaging wordt dan ook niet begrenst en zal veel hoger oplopen.
Bovendien moet de druk worden opgevangen door een klein contactvlak van de stempel, het is te hopen dat ze afstempelen op een stevig schot of spant.
Je kan je voorstellen hoe groot de druk op de stempel kan zijn als je de oplegging van de kiel als draaipunt beschouwd; halve masthoogte x windbelasting / de hoogte van de steunen.
De druk wordt wel verdeeld over twee steunen, al zal de steun bij het hoofdschot het leeuwendeel van de druk opvangen.

Je zou zelfs kunnen stellen dat het 'werkpunt' van de indbelasting op je mast op 2/3 van de hoogte zit (wind neemt toe met de hoogte boven het grondoppevlak)

Dit neemt niet weg dat een goed opgebokte boot zonder problemen met de mast erop kan overwinteren.
De mast strijken scheelt wel weer aanzienlijk aan 'windslijtage' en geeft indd een makkelijke inspectie.

En stempels die door de hui drukken heeft niets met massaproductie te maken, maar gewoon met verkeerd opbokken!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl