marfamke schrijft:Capolavoro schrijft:ik blijf erbij: mast plat op de kant.
Natuurlijk, in het water worden de krachten op mast en verstaging begrenst door het maximaal oprichtend moment van het schip in het water.
Waait het hard dan zal het schip meegeven tot een nieuw evenwicht wordt bereikt.
Op de wal kan het schip niet meegeven (of wel zoals bij de Grieken), de belasting op de mast en verstaging wordt dan ook niet begrenst en zal veel hoger oplopen.
Bovendien moet de druk worden opgevangen door een klein contactvlak van de stempel, het is te hopen dat ze afstempelen op een stevig schot of spant.
Je kan je voorstellen hoe groot de druk op de stempel kan zijn als je de oplegging van de kiel als draaipunt beschouwd; halve masthoogte x windbelasting / de hoogte van de steunen.
De druk wordt wel verdeeld over twee steunen, al zal de steun bij het hoofdschot het leeuwendeel van de druk opvangen.
Je zou zelfs kunnen stellen dat het 'werkpunt' van de indbelasting op je mast op 2/3 van de hoogte zit (wind neemt toe met de hoogte boven het grondoppevlak)
Dit neemt niet weg dat een goed opgebokte boot zonder problemen met de mast erop kan overwinteren.
De mast strijken scheelt wel weer aanzienlijk aan 'windslijtage' en geeft indd een makkelijke inspectie.
En stempels die door de hui drukken heeft niets met massaproductie te maken, maar gewoon met verkeerd opbokken!
Groeten,
Globe_Trotti