Een natte winter verder.
Ergens vlak voor de koudste periode dit jaar kreeg ik een belletje. Er staat water net onder de vloer en de accu's zijn dood. Gelukkig de opdracht gegeven de zaak winterklaar te maken, anders hadden we veel later pas een nare ontdekking gedaan.
Waterstofzuiger aan boord en steeds leeg maken. Lang verhaal kort, boot leeg gehaald, bakskist leeg, omkasting van de dieseltank eruit en nog veel meer. Overal handdoeken, wc papier en poeder. Stapje voor stapje proberen te ontdekken waar het vandaan kwam.
De dode accus's was gewoon dom, je kan ook de hoofdschakelaar omzetten (smile). Gelukkig maar, want die waren dus nog perfect in orde. Het water stond wel bij de wc, ingang achterhut, onder de motor, onder de kajuit vloer, onder de schroefas, bakskist en nog veel meer.
We waren er al snel achter dat het water bij de wc kon komen omdat de bilge onder de pruttel was overgestroomd naar zowel de slaaphut als de natte cel. Eenmaal droog daar nooit geen water meer gezien. Het achterschip ligt hoger dan onder de pruttel dus de eerste gedachte was dat het water van achteren moest komen en zo via welke weg dan ook onder de kajuitvloer terecht gekomen moest zijn.
Lang verhaal kort, het oog van de SB bakstag op de spiegel lekte. En wel zodanig dat het water op een kabelboom terechtkwam, die weer in een pvc buis, die weer onder / bij de dieseltank in de bakskist en daardoor naar de ruimte onder het voeteneinde van de slaaphut, die had een overloop naar de ruimte onder de pruttel en die weer naar natte cel en slaaphut ingang.
Het bakstag oog is eraf, stukje tape op de spiegel en alles blijft droog. Groot vraagteken blijft vooralsnog wel waar de doorgang zit naar de ruimte onder de kajuitvloer. Ik weet dat er in het spant 4 doorgangen geboorte zitten, maar dan nog. belangrijkste is nu dat we weer droog zijn.
Nu is het zaak een stukje RVS te laten maken welke ik tussen het oog en de spiegel wil zetten. Dit om de krachten iets beter te verdelen. Voor de rest denk ik gewoon weer kit ertussen en aandraaien maar.
Vragen:
1) welk RVS type kan ik het beste noemen om geen roestsporen te krijgen?
2) welk soort kit is het beste te gebruiken
3) nog verdere tips anders dan direct ook BB maar ook beet te pakken?
Gr Michel