Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Winterklaar: watergesmeerde as, hoe??

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 28 nov 2010 17:34 #163161

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zal in het diepste deel van de boot zitten en minstens 30 cm onder de waterspiegel. 30 cm ijs hebben we niet gauw dus als hij nog dieper zit zou ik me geen zorgen maken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 28 nov 2010 19:32 #163184

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het hangt er vanaf of ondiepste deel van de schroefas diep genoeg zit minmaal 30 cm
Let op geen garanties

Is dit niet het geval dan kan je problemen krijgen, ik zelf heb hiervoor een pomp om toch die schroefas vol vorstbestendiging vloeistof te krijgen.
(dit is vaak allen nodig bij sloepen die in het water blijven liggen)

Ik begrijp uit je verhaal dat je wel de slang leeg kan maken?

Wat je wel kan doe is de afsluiters even inpakken in ouden (hand) doeken.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 28 nov 2010 19:39 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 04:53 #163228

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
De watergesmeerde schroefas van mijn boot overleeft tot nu toe alle winters, zowel in als uit het water. En dat zonder voorzorgsmaatregelen.

Nu begin ik mij af te vragen of dat geluk is of..

groet,
Maarten
Laatst bewerkt: 29 nov 2010 04:53 door mick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 08:07 #163241

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
In 1 van de andere posts over winterklaar maken van doorvoeren stond de vraag over olie. Dat lijkt me voor deze toepassing ideaal. Als je olie in de slang perst druk je het water eruit. Omdat het een behoorlijk gesloten systeem is en de schroefas schuin naar beneden loopt zal die olie wel in afsluiter en het eerste deel van de schroefas blijven zitten. Moet je wel goed weer aftappen komend vaarseizoen, ik weet niet wat die olie tijdens het varen voor effect heeft.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 09:23 #163254

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Gebruik niet zomdaar olie, daar kan je rubber van je lager niet tegen! In dat topic werd dan ook olijf olie of zonnebloem olie genoemd.

Dat je as 30cm onder water zit kan misschien wel genoeg zijn. Maar toine heeft het ook over zijn slangetje naar het lager toe. dat is een slang met waarschijnlijk weinig diameter die in een koude ruimte hangt en waarschijnlijk zal bevriezen. maar is dat erg? Meestal zijn dergelijke slangen flexibel genoeg om wat uitzetting te kunnen overleven. Wat meestal kapot vriest de metalen, niet flexibele onderdelen zoals de afsluiters. idee: zorgen dat de slang boven de waterlijn uitkomt zodat het niet zo erg is als de afsluiter kapot vriest?

Mocht je het nog niet vertrouwen: bij mij zit de slang van het lager aangesloten op het secundaire koelwater van de motor: het water dat van buiten komt, de warmte wisselaar koelt en dan weer in de uitlaat geinjecteerd wordt. Voor dit injectie punt in de uitlaat zit een aftakking die het lager smeert. Voordeel hier van is dat als ik de motor winterklaar maak door dit systeem door te spoelen met antivries, deze antivries ook in het beruchte slangtje komt en zelfs wat in het lager. Al zat dat niet heel veel zijn. Met 1 handeling die je toch al doet om de motor vriesvrij te krijgen, maak je meteen het smeersysteem van je lager vriesvrij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 12:07 #163292

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het zwakste deel van een watergesmeerde schroefas is de aanvoer/retourleiding

De schroefas en lagers zullen niet zo snel stuk vriezen dit is althans mijn ervaring met dit soort systemen.

En dan is het ook nog eens zo dat de aanvoerleiding vooral bij open boten stuk vriest en niet bij zeil of motorboten met een eigen motorruimte.

Mijn advies hierin is als het kan de aanvoerleiding/retourleiding leeg maken als dit niet kan dan de boel goed inpakken met ouden doeken.

Een goed systeem heeft afsluiter dus zou de leiding leeg maken geen probleem moeten zijn

Ik heb begrepen dat er een forum lid is die oude zeilen heeft en niet weet wat hij er mee moet doen.

Olie zou ik niet in de schroefaspompen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 16:13 #163336

bedankt zover! Blijft een mooi forum, stukken beter dan het forum van zeilen waarin alleen maar geouwehoerd wordt over Bav's en de zeewaardigheid ervan...

Maar terug naar het topic:
Het punt is juist dat ik dat slangetje niet leeg krijg cq gevuld krijg met antivries (behalve met de tip van Philip. Want: om te vullen met antivries heb ik een langere slang nodig om boven de waterlijn uit te komen, maar zeker 30 cm langer dan nodig om enigzins recht naar de afsluiter te lopen. Zodra ik hem weer omlaag breng om op de afsluiter te zetten gaat ie hevelen en dus loopt die antivries er weer uit :-(

Vooralsnog gekozen voor de KWh's ofwel de oliegevulde radiator op standje 8 graden gezet ;-) en het motorluik binnen openstaan...

volgend jaar maar eens nadenken over op-de-wal-winterbergen (maar waarom moet dat weer 500-600 EUR kosten terwijl ik al voor een jaar betaal...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 16:30 #163339

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Kan je de slang niet losgekoppeld houden van de afsluiter en de afsluiter dicht zetten waarna je hem "warm houdt" zoals Fer al aan gaf met een paar doeken er om heen?. Geef eens aan hoe diep onder de waterlijn je systeem zit, hier wordt alleen maar gegist maar Toine de Laet zou zelf ook een schatting kunnen maken. Als het op 40 cm diepte of zelfs meer zit, zijn we voor de Kat z'n viool bezig.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 16:36 #163341

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Nou dat van de kat met z'n viool weet ik niet zo. Die 30/40 cm wordt aangehouden omdat het water van buiten is bij die dingen (saildrive, schroefas) dat warm genoeg is om niet te bevreizen. Dit slangetje dat weining, stilstaand water bevat en een groot oppervlakte heeft met de buitenlucht zal echt wel gaan bevriezen als de omgeving onder 0 komt. En de omgeving is hier de motorruimte van de boot.

Als er op de een of andere manier wat beweging in het water zit of veroorzaakt kan worden, is het inderdaad geen probleem: dan komt er steeds 'warm' water van buiten de leiding in. Ik ben alleen bang dat het gewoons stil staat.

Overigens bestaan ook van de warmte genereerdende draadjes voor om je gs leidingen. Kost net wat minder stroom dan je hele boot op 8 graden houden ;)

Kun je niet die leiding losmaken, boven de waterlijn houden, vullen met anti-vries en daar op de een of andere manier vastzetten en niet terug op de afsluiter zetten? anti-vries is dan niet eens persé nodig, zoals gezegt kan zo'n flexibele leiding wel wat uitzettend ijs compenseren.
Laatst bewerkt: 29 nov 2010 16:42 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 18:14 #163360

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Philip schrijft:
Nou dat van de kat met z'n viool weet ik niet zo. Die 30/40 cm wordt aangehouden omdat het water van buiten is bij die dingen (saildrive, schroefas) dat warm genoeg is om niet te bevreizen. Dit slangetje dat weining, stilstaand water bevat en een groot oppervlakte heeft met de buitenlucht zal echt wel gaan bevriezen als de omgeving onder 0 komt. En de omgeving is hier de motorruimte van de boot.

Als er op de een of andere manier wat beweging in het water zit of veroorzaakt kan worden, is het inderdaad geen probleem: dan komt er steeds 'warm' water van buiten de leiding in. Ik ben alleen bang dat het gewoons stil staat.

Overigens bestaan ook van de warmte genereerdende draadjes voor om je gs leidingen. Kost net wat minder stroom dan je hele boot op 8 graden houden ;)

Kun je niet die leiding losmaken, boven de waterlijn houden, vullen met anti-vries en daar op de een of andere manier vastzetten en niet terug op de afsluiter zetten? anti-vries is dan niet eens persé nodig, zoals gezegt kan zo'n flexibele leiding wel wat uitzettend ijs compenseren.

Philip je bedoelt warme lint zie link dit kan je gebruiken en is natuurlijk meter dan een kachel aten branden.

Ik weet dat er mensen zijn die dit gebruiken maar je hangt dan wel continu aan de walstroom dit is in de meeste haven verboden.



warmtelint


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 18:21 #163361

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Toine de Laet schrijft:
bedankt zover! Blijft een mooi forum, stukken beter dan het forum van zeilen waarin alleen maar geouwehoerd wordt over Bav's en de zeewaardigheid ervan...

Maar terug naar het topic:
Het punt is juist dat ik dat slangetje niet leeg krijg cq gevuld krijg met antivries (behalve met de tip van Philip. Want: om te vullen met antivries heb ik een langere slang nodig om boven de waterlijn uit te komen, maar zeker 30 cm langer dan nodig om enigzins recht naar de afsluiter te lopen. Zodra ik hem weer omlaag breng om op de afsluiter te zetten gaat ie hevelen en dus loopt die antivries er weer uit :-(

Vooralsnog gekozen voor de KWh's ofwel de oliegevulde radiator op standje 8 graden gezet ;-) en het motorluik binnen openstaan...

volgend jaar maar eens nadenken over op-de-wal-winterbergen (maar waarom moet dat weer 500-600 EUR kosten terwijl ik al voor een jaar betaal...)

Een kachel laten draaien heeft in mijn ogen veel beswaren maar waarom ga je niet voor warmtelint , dit werkt prima en je heb er geen omkijken na

En als je weer eens aan een heling beurt toe ben even een extra afsluiter platen zodat je de leiding wel kan aftappen

LET OP!!! Er kan niet zomaar even kinkel klaren antivries in een watergesmeerde schroefas gepompt worden dit is te agressief voor de rubber lagers

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 29 nov 2010 18:24 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 19:46 #163393

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
fer schrijft:
LET OP!!! Er kan niet zomaar even kinkel klaren antivries in een watergesmeerde schroefas gepompt worden dit is te agressief voor de rubber lagers
wat dan wel? en hoe zit het dan met rubber delen in je motor? (slangen e.d.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 19:59 #163397

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb het over pure antivries en dit zit ook niet in je motor maar is verment met water of je koopt kantenklare koelvloeistof om je motor winterklaar te maken.

Als ik lees antivries ga ik er vanuit dat je puur bedoelen voor de zekerheid geef ik aan dat dit niet wenselijk is om onverdund ergens in te gooien maar denk wel dat de meeste dat wel weten

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 20:26 #163402

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
ah ok :) in dat geval mag je overal waar ik antivries heb geschreven dat woord vervangen door koelvloeistof :) excuus voor de verwarring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 20:35 #163405

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Geeft niet

Ik weet dat jij dit zo bedoel en dat je kundig bent maar er zijn ook mensen die letterlijk iets overnemen vandaar even mijn waarschuwing

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 21:41 #163416

Zo'n lint lijkt me wel wat, net 1 besteld. En 10/20 watt is een stuk groener dan een 800W radiator die de helft van zijn tijd zal "branden".

thnx!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 21:53 #163421

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Dat is waar maar bedenk wel dat je systeem zo redelijk kwetsbaar is. Electriciteit uit is kans op bevriezen en dus mogelijk stuk gaan. En juist met kou floepen de stoppen in menig haven er snel uit omdat 'iedereen' 800W zit te verstoken om de boel warm te houden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 21:58 #163424

Als de electra er uit valt heb ik inderdaad een uitdaging, maar die had ik ook met de radiator...

Over de eerder genoemde 30cm had ik ook mijn twijfels: het meest kwetsbare deel de slang (? is dat zo?) hangt tenslotte in de vrieskou van mijn motorruimte...

Als die 30cm zou gelden zouden al die andere slangen ook niet vorstvrij gemaakt hoeven worden, toiletslangen komen ook zowat 30cm onder waterlijn naar buiten tenslotte, en de gootsteenafvoer, en de aanzuiging voor de motorkoeling...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 29 nov 2010 22:07 #163427

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De kans dat de elektra uitval is klein maar inderdaad aanwezig maar goed je moet toch ergens van uitgaan.

En ja de retourleiding of aanvoerleiding is het zwakste deel van de watergesmeerdeschroefas


Wat betreft de afsluiter je beredenering gaat niet helemaal op ook klinkt het logies

Neem maar gewoon aan dat het beste is om je motor, slangen en afsluiter te allen tijde met koelvloeistof af te vullen.

Wat ik je wel aanraad is als je weer een op de kant gaat even wat afsluiters platen en een T-stuk zodat je op een makelijker manier de boel winterklaar kan maken.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 29 nov 2010 22:12 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 19 dec 2010 21:42 #166545

Even wat ervaringen van de laatste 2 weken...

Mijn zoektocht naar warmtelint had me gebracht bij electrowebshop.eu (ja, een andere dan de link hierboven!). Besteld en betaald met iDeal, levering zou 2-3 dagen duren. Na 1,5 week nog nix, mail wordt niet gereageerd, telefoon geeft geen signaal. FF verder gegoogled op deze firma uit Zwaag: ongeveer vanaf het moment van mijn bestelling (29 nov) blijken er al klachten te zijn over deze firma. Zie QQLQ, waarschijnlijk of oplichter of failliet...

Vorige week heb ik tenslotte maar warmtelint bij de lokale electro-shop gehaald...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 20 dec 2010 08:47 #166566

  • vince83
  • vince83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
Bedankt voor de waarschuwing
CWO instructeur kielbootzeilen
instructeur kajuitboot (Turkije flottieljes)
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 20 dec 2010 09:48 #166576

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Komt ineens boven drijven,thuis ooit toegepast buiten in een grote geïsoleerde kist. In kleine ruimtes voldoet ook een gewone gloeilamp als verwarming en die hoeft niet eens zo zwaar te zijn. Voel maar eens aan een lampje van 10W. De lampen aan boord op 12V zou je kunnen gebruiken natuurlijk. Zonnepaneeltje er bij op de accu en niets meer nodig.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 21 dec 2010 19:06 #166804

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Ik ken wel magnum vorstprotectie lint met een soort thermostaatje er op. In stopcontact steken en hij zou moeten werken. Zie ook: www.nbd-online.nl/#product/174904-0/0/0
Wordt ook wel in de bouw gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 21 dec 2010 19:23 #166808

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Pas op met gloeilampen: Een gloeilamp heeft onder laboratoriumomstandigheden een levensduur van 1000 branduren. Als de lamp 24 uur per dag brandt is het met ongeveer 6 weken gebeurd. Neem dan een halogeenlamp, die heeft de dubbele levensduur. Halogeenlampen zijn er natuurlijk ook in 12V, met een vermogen van 5-10-20-35-50-100W.
Als je toch liever iets om de slang heen wikkelt: heb je niet nog een setje kerstboomverlichting liggen? :)
Laatst bewerkt: 21 dec 2010 19:24 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklaar: watergesmeerde as, hoe?? 22 dec 2010 11:56 #166857

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Kerstboomverlichting staat wel leuk maar ik raad mensen wel aan om een warmtelint te gebruiken en niet een gloeilamp of zo iets.

Een gloeilamp straalt de warme alle kanten op en je wilt juist dat de afsluiter met leiding word verwarmd.

Met een warmtelint kan je de afsluiter en de slang of leiding ook omwikkelen zodat je de afsluiter optimaal beschermd, dit is en beproef en veilig methode

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl