Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vaarklaar maken van de boot

Re: Vaarklaar maken van de boot 19 feb 2011 16:40 #177966

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Ik mis allen nog: mast terug plaatsen ;-)
Ik heb er al wel weer zin in. En bedankt voor je lijstje.
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 19 feb 2011 16:50 #177969

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Klopt Kees maar ik hou me ook allen maar bezig met de motor en wat er omheen hangt, en ook daar om is het lijstje nog niet helemaal compleet maar de belangrijke punten staan er op.

Ik ben verder benieuwen hoe men de boot seizoen klaar maakt en of er nog klussen zijn die nog even gouw moeten geburen.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 19 feb 2011 16:52 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 19 feb 2011 17:15 #177974

  • Jeroen79
  • Jeroen79's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Koelkast schoonmaken
Aanzetten
Bier koud zetten B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 19 feb 2011 17:47 #177979

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Heel belangrijk :laugh:

Wat ik eigenlijk nog was vergeten is een controle van het wierfilter met name de afdichting er van, deze wil nog wel lucht lekken en een warmloper veroorzaken.

Het is vertanding om voor je wierfilter reserve pakkingen of O-ringen aan boord te hebben.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 19 feb 2011 17:54 #177981

  • Jeroen79
  • Jeroen79's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Niet zozeer met de motor te maken,aar in mijn ogen toch belangrijk..

Drinkwater tank deels vullen en leidingen eens goed door laten lopen..

Even onder de boot duiken of met stok en borstel wieltje log en sensor lood schoonmaken. ( alleen als je in het water bent gebleven uiteraard). Wieltje bij mij zit iig altijd vast na een flinke periode stilliggen.

Gr
Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 19 feb 2011 22:02 #178037

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Watertank: beetje vullen en leiding doorspoelen (zeker als er antivries in heeft gezeten), je zult verbaasd zijn over de hoeveelheid troep die er uit komt.
Logsensor schoonmaken kan vaak ook van binnenuit, maar moet zeker gebeuren inderdaad.

Oh ja. Vorig jaar dacht ik slim te zijn en geen antivries in het water te laten lopen, dus vrouwlief met emmer bij de uitlaat gepositioneerd. Behalve het feit dat die dus vrijwel onbereikbaar is (de uitlaat, niet de vrouw) en het opvangen een lastige klus bleek, zat ik achteraf met een emmer pikzwart water! Allemaal roet uit de natte uitlaat natuurlijk. Maar waar laat ik die troep?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 19 feb 2011 22:11 #178039

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Ook heel belangrijk: kraan aanvoer koelwater openzetten. Als je dat vergeet gaat het temperatuuralarm op een gegeven moment wel af maar dan ben je waarschijnlijk al te laat voor je slang van de uitlaat. Ik leg in het najaar, nadat ik de kraan heb afgesloten, een briefje op de kaartentafel: KRAAN KOELWATER STAAT DICHT! zodat ik dat niet vergeet in het voorjaar.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 19 feb 2011 22:14 #178041

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Die kraan gaat open voor vertrek, en dicht na aankomst, dat staat op het gewone lijstje 'klaarmaken voor vertrek'. Of laat jij die kraan het hele jaar door open?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 19 feb 2011 22:47 #178042

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Deze staat bij mij in het vaarseizoen altijd open. Het betreft wel een motor met een saildrive, dus deze kraan zit bij mij bovenaan de saildrive en sluit het toevoerkanaal vanuit de saildrive af. Deze kraan is niet ontworpen om vaak open- en dicht te zetten en zit ook op een lastig te bereiken plaats.

Het is dus geen klassieke huiddoorvoer, deze staan bij mij inderdaad altijd dicht als ik niet aan boord ben.

Nu je het zo vraagt, zijn er mensen die ook de kraan op hun saildrive altijd afsluiten als ze van boord gaan?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 19 feb 2011 22:51 #178044

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat de buitenboord kraan het hele seizoen openstaat hoor ik vaak maar zou er een gewoonte van maken om de kraan na elke vaardag gewoon dicht doen.

Dit is veiliger en omdat deze kraan meestal in de motorruimte zit kan je meteen even snel een visuele inspectie doen rond de motor.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 19 feb 2011 23:05 #178047

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
In theorie heb je gelijk. Echter:
- Ik acht het risico om de kraan te vergeten en daarmee ernstige schade aan motor en/of uitlaat te veroorzaken groter dan de kans op lekkage;
- Het is een soort koperen T-kraan die je open en dicht moet draaien, met een hele kleine spoed, dus je draait je een ongeluk;
- Hij zit op een donkere en lastige plek, je moet als een slangemens werken en je ziet niets zonder lamp;
- De visuele inspectie doe ik wel af en toe, maar niet iedere keer als ik ga varen. Misschien niet goed maar ik heb ook nog nooit iets met deze motor (een Yanmar 2GM20FC) gehad wat veel vaker inspecteren nodig maakt.
Kortom, ik volg je raad niet op :P . Maar om het goed te maken: ik heb je lijstje 'vaarklaar maken' meteen even in een eigen checklist gezet. Dank daarvoor!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 20 feb 2011 07:52 #178057

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
ook nog nooit iets met deze motor (een Yanmar 2GM20FC) gehad wat veel vaker inspecteren nodig maakt

Juist daarom is controle belangrijk. Deze zin valt voor mij onder het kopje "wat mijn vrouw altijd zegt".... "Hij kan toch niet kapot zijn .. Gisteren deed hij het nog...." ;)

Maar ik snap je punt wel. Een verkeerd ontwerp draagt bij aan het feit dat je er slecht bij komt en het derhalve op een gegeven moment ook niet meer doet.
p.s. mijn auto motor start ik iedere dag zonder te inspecteren. ;) .. Daar tegenover staat dat ik de motor van de boot wel altijd even visueel controleer. Als de motor van mijn auto het begeeft zet ik hem aan de kant op de vlucht strook. Als de motor van mijn boot het begeeft kan het vervelender zijn. (natuurlijk hebben we nog een zeil en een anker). Mijn afsluiter is wel goed bereikbaar.

Voor het vaarklaar maken contoleer ik altijd alle afsluiters. Wanneer de boot in de kraan hangt en het water raakt zit ik met mijn kop in de boot bij de afsluiters.
Zorgen dat alle reserve onderdelen aanboord zijn inclusief vasseline.
v-snaar controleren op scheurtjes.
O en niet vergeten mijn geluksgezicht op te zetten het seizoen is immers weer begonnen. ;)
Laatst bewerkt: 20 feb 2011 07:59 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 20 feb 2011 09:01 #178078

Delphi32 schreef :
Watertank: beetje vullen en leiding doorspoelen (zeker als er antivries in heeft gezeten), je zult verbaasd zijn over de hoeveelheid troep die er uit komt.
Logsensor schoonmaken kan vaak ook van binnenuit, maar moet zeker gebeuren inderdaad.

Oh ja. Vorig jaar dacht ik slim te zijn en geen antivries in het water te laten lopen, dus vrouwlief met emmer bij de uitlaat gepositioneerd. Behalve het feit dat die dus vrijwel onbereikbaar is (de uitlaat, niet de vrouw) en het opvangen een lastige klus bleek, zat ik achteraf met een emmer pikzwart water! Allemaal roet uit de natte uitlaat natuurlijk. Maar waar laat ik die troep?

Ikzelf vul de watertank al 25 jaar de eerste keer na de winter met water en een liter bleekwater op 100 liter water. Pomp dat door tot alle leidingen zijn gevuld en laa dit er minimaal een dag in staan.
Daarna leegpompen en drie keer spoelen door vullen en leegpompen , zo is er niets meer te ruiken of proeven.
Zo is e.e.a ook nog kiemvrij wat het ontstaan van nieuwe bacterie en alg kolonies sterk vertraagt.
Koat wel nogal wat water maar werkt prima.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 20 feb 2011 10:13 #178096

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nu we het toch over drinkwater hebben wil meteen even de mensen die een boiler hebben waarschuwen dat deze vaak op een bepaalde manier weer in gebruik moet worden gesteld, dit staan uiteraard in de handleiding die er bijgeleverd is.

En boiler mag nooit leeg zijn terwijl er wel koelmiddel door heen stroomt, dit geld uitraad ook voor het verwarming element, en de boiler moet ook meest ook met de hand ontlucht worden.

Het is ook wel belangrijk dat je de boiler en de rest van het systeem goed doorspoel voordat je de boel weer in gebruik neemt

Mocht je deze niet meer hebben kijk dan even in de bibliotheek of deze er bij staat.
Staat hij er niet bij dan kan het zijn dat ik heb even goed wel heb maar nog niet heb geplaatst, laat het even weet als dit zo is

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 20 feb 2011 10:40 #178098

tjgiling schreef :
Deze staat bij mij in het vaarseizoen altijd open. Het betreft wel een motor met een saildrive, dus deze kraan zit bij mij bovenaan de saildrive en sluit het toevoerkanaal vanuit de saildrive af. Deze kraan is niet ontworpen om vaak open- en dicht te zetten en zit ook op een lastig te bereiken plaats.

Het is dus geen klassieke huiddoorvoer, deze staan bij mij inderdaad altijd dicht als ik niet aan boord ben.

Nu je het zo vraagt, zijn er mensen die ook de kraan op hun saildrive altijd afsluiten als ze van boord gaan?

Ja hoor , Ik!
Je weet tenslotte maar nooit.
Ik heb ook nog zo'n ouderwets kraantje ( tegenwoordig zitten er kogelafsluiters op de saildrives) en dat is nog nooit kapot geweest.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 20 feb 2011 10:50 #178102

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik geef de voorkeur aan om de afsluiter ook dicht de doen na het varen en een schuifafsluiter is beter dan een kogelafsluiter.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 20 feb 2011 19:37 #178227

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Brandblussers, gasleiding reduceer etc. controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 21 feb 2011 08:31 #178292

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
groom schreef :
Zorgen dat alle reserve onderdelen aanboord zijn inclusief vasseline.
Vaseline? En waar wordt die dan voor gebruikt in deze context?

Wij geven er de voorkeur aan de huiddoorvoerkranen telkens te sluiten bij het verlaten van de boot. Ook omdat kranen die niet gebruikt worden dikwijls vast komen te zetten. Niet goed wanneer je ze nodig hebt. Of is het hier dat die Vaseline helpt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 21 feb 2011 10:19 #178308

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Wie zegt dat die vaseline voor deze context is? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 21 feb 2011 10:43 #178311

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Tubetje vaseline is handig om aan boord te hebben, gangbaar maken van eea.
Tevens gebruik je het voor de papieren pakking van de waterpomp (deksel)

En natuurlijk om je Kreidler in te smeren voordat het gaat regenen (en je niet wilt afwassen) ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 21 feb 2011 12:03 #178331

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Vaseline (puur)...
Voor b.v. afdichting van je wierpot / waterpomp ... en al wat niet meer zij.
En natuurlijk voor je Kreidler ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 21 feb 2011 17:36 #178423

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Intruder schreef :
Tubetje vaseline is handig om aan boord te hebben, gangbaar maken van eea.
Tevens gebruik je het voor de papieren pakking van de waterpomp (deksel)

En natuurlijk om je Kreidler in te smeren voordat het gaat regenen (en je niet wilt afwassen) ;)

Een tip over pakkingen: als een papier pakking lek raakt en je heb geen reserve aanboord dan kan je ook een 1800 serie waterkaart op maatknippen voor nood.

Werkt prima

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 21 feb 2011 20:33 #178477

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Goede tip Fer.
Zie je wel dat papieren kaarten nog niet ouderwets zijn. Probeer dit maar eens met je elektronische kaart! :laugh:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 22 feb 2011 07:49 #178520

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ach, met een taartdoos gaat het ook hoor. Heb je die niet standaard aan boord dan? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaarklaar maken van de boot 22 feb 2011 08:37 #178535

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
Intruder schreef :
Tevens gebruik je het voor de papieren pakking van de waterpomp (deksel)

En natuurlijk om je Kreidler in te smeren voordat het gaat regenen (en je niet wilt afwassen) ;)
Papieren pakking waterpomp. Wist ik niet. Bij ons ging ze er altijd droog tussen. Gaan we dus anders doen ik de toekomst. Dank voor de tip. Heb ooit de deurrubbers van een oldtimer met Vaseline ingesmeert en de rubber loste daarna zowat op. Ik draai dus het wierfilterdeksel, met rubber ring, maar gewoon vast. De Royal Nord en de Zundapp doe ik er niet mee. Hoe krijg je die vettigheid er weer af en al dat vuil dat er dan in plakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl