die uren zijn nog wel voor het kale profiel, er komt nog wel het een en ander aan montage bij. Oven heb je nodig om de epoxy een (post)cure te geven, daar wordt het veel sterker en stijver van. je kan wet layup doen, maar dat is zeker voor een amateur erg lastig om snel genoeg te doen, en licht genoeg. Zal misschien nog iets lichter dan alu zijn, maar nog best zwaar. een zwikje prepregs voor buiten de autoclaaf zijn dan veel makkelijker, proces is veel beter controleerbaar , en eventuele high modulus vezels komen beter tot hun recht. Over het algemeen kom je met 80-100 graden wel weg, iets hoger is voornamelijk sneller.
O.a. rondal maakt op die manier masten van ruim 60 meter. De langste autoclaaf in Nederland staat in Breskens bij hall spars naar mijn weten, die is ruim 40 meter.
Heb wel masten gebakken met een dieselstraalkachel, in een houten doos met piepschuim isolatie, maar ook gloeilampen bijvoorbeeld zijn goed te doen.
dikte van het laminaat ligt er maar net aan, en is ook verschillend over de lengte en breedte van het mastprofiel. zeg maar 6 a 8mm onderin tot 2 mm vlak onder de masttop op een mast van 12 meter, voor een zwaar geoptimaliseerd profiel. Met hier en daar de nodige verdikkingen. Als amateur in een Ad hoc type composiet werkplaats ga je al snel naar iets simpeler, dat is dikker en gelijkmatiger over de hele lengte. dat scheelt een heleboel positionering van strips en stukjes koolstof, is makkelijker te berekenen, en dus ook goedkoper en vaak iets meer foolproof. Zou wellicht iets lichter kunnen dan een gewikkelde mast van bijv. selden, maar erg vergelijkbaar qua gewicht en sterkte.