Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boiler klaar maken voor de winter..

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 16 nov 2011 22:55 #241025

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Kom op zeg, het is niet mijn bedoeling er een raadspelletje van te maken, ik probeer oprecht te begrijpen wat er fout zou kunnen gaan, en tegelijkertijd hier samen iets van te leren.

@Freebird: kan je dan (in een plaatje) aangeven hoe er een stroomkring gaat lopen die galvanische corrosie kan veroorzaken?

@Fer: ik veronderstel dat je opmerking cynisch bedoeld is. Om daar op in te gaan, het gaat hier om een specifiek geval wat jij nu generaliseert. Handleidingen, ook die van Isotemp, zijn heel nuttig en moeten ook serieus genomen worden. Alleen gaan fabrikanten soms wel uit van omstandigheden die niet overal van toepassing zijn. Het blijft daarom nodig om kritisch te blijven, en dat ben ik hier.

@Capo: Wat je nu beschrijft heeft m.i. niet iets te maken met het al dan niet aangesloten zijn van de voedingskabel. Je noemt allemaal zaken die zich in de boiler zelf bevinden. Als daar stroompjes tussen zouden gaan lopen gebeurt dat ook zonder aarddraad naar buiten toe en helpt het niet om de stekker er uit te trekken. Dit is dus niet het 'gevaar' waar de fabrikant op doelt. Kortom, ik zou nog steeds heel graag willen weten waarom ik - in de getekende situatie - beter af zou zijn als ik de boiler af zou koppelen van het 230V boordnet.

Tevens hoor ik niets meer over de vermeende anode in de boiler. Kan je de technische omschrijving waar dat instaat niet eens citeren of inscannen? Zoals ik al schreef kan ik er niets over vinden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 16 nov 2011 23:08 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 17 nov 2011 08:33 #241057

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
je mag net zo kritisch op handleidingen zijn als je zelf wilt hoor.
Maar het kost je geen cent om die stekker eruit te halen als je langdurig aan de walstroom ligt en niet aan boord bent. Dus Isotemp is er niet op uit om je geld uit de zak te kloppen, integendeel. Ze proberen je te waarschuwen voor mogelijke gevolgen.

De stroomkring, voor de bak erwtensoep!

- je tekent zelf al 2 aardingen: de walstroom en de romp (via de saildrive)
- die 2 aardes kunnen een verschillende spanning hebben, sterker nog zúllen vrijwel zeker een spanningsverschil hebben. Ze zitten nl niet op dezelfde plek aan aarde. En de boot ligt tussen andere metalen in, van andere boten.
- het zal maar een maar milivolt, misschien 0,01V zijn, maar dat spanningsverschil is zeer waarschijnlijk.
- waar een spanningsverschil is gaat een stroom lopen, wet van Ohm etc.
- de Saildrive staat in directe verbinding met het koelwater/ de koelvloeistof, dat zal zeker, door de verontreinigingen erin, geleidend zijn. Bovendien is het een lekker dikke 'draad', dat water, veel dikker dan de gemiddelde koperdraad aan boord. De weerstand neemt kwadratisch af met de diameter.
- Die koelvloeistof loopt door een metalen (koper) spiraal in de boiler.
- en die boiler hangt aan de walstroom-aarde.
- Voila, een stroomkring!
En dan hebben we het nog niet over alle andere mogelijkheden voor kleine stroomkringetjes:
- wellicht hangt de 12V nul aan de aarde van de boot? Vaak doet een werf dat, ergens een draadje naar kielbout, motor of zo, vanuit het 12V systeem. Of ergens in een apparaat aan boord ligt de 0 ook aan aarde. Dan heb je zelfs een koperen verbinding tussen je twee aarden.... Voila, stroomkring nr 2....
- de watertank. Die ligt ongetwijfeld ergens op het vlak. Nu is dat polyester vast wel nat geworden in de loop van de jaren. Het is geen erg goede geleider, maar de oppervlakte is wel heel groot, dus de weerstand wordt weer klein. Als de boel maar ietsje geleidt staat het water in je tank in verbinding met de aarde via de saildrive. En dat water zit ook in je boiler, die aan de walstroomaarde hangt. Voila, stroomkring nummer 3...

En zo kunnen we nog even doorgaan...
Echt, die waarschuwing van isoterm staat er niet voor niets 2 maal onderstreept in de handleiding.
Het kan natuurlijk allemaal goed gaan, tot de dag dat je naast een stalen boot in de box naast je komt te liggen, of naast een electrisch beschermde damwand, etc.

Ik heb in een vorig leven allerlei mensen volgeplakt met electroden, om ihkv fysiologische experimenten vanalles aan ze te meten (EEG, ECG, etc etc).
De grootste doodzonde in zo'n situatie is om mensen meer dan één aardelectrode op te plakken, want je weet niet of er een spanningsverschil tussen bestaat, ze kunnen nl in verschillende stopcontacten zitten.
Eén aardelectrode op de linkerhand, één op de rechterhand, minimaal spanningsverschil, en er lopen vele amperes door de hartstreek van de proefpersoon. Dat is niet de bedoeling, ook niet bij een boiler.

groet
t
Laatst bewerkt: 17 nov 2011 08:35 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 17 nov 2011 09:12 #241067

OK, het was niet mijn bedoeling om de zaak belachelijk te maken, maar je bent wel behoorlijk eigenwijs. Dat is trouwens positief bedoeld.
Capo heeft de erwtensoep gewonnen, maar een plaatje zegt soms meer dan 1000 woorden.


Laatst bewerkt: 17 nov 2011 09:13 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 17 nov 2011 09:30 #241072

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Free Bird schreef :
een plaatje zegt soms meer dan 1000 woorden.

zo is dat. De verbinding tussen boiler en motor is zelfs 2 maal de diameter die ik aangaf; beide waterslangen vormen 2 parallele geleiders....
en het maakt ook duidelijk waarom de boiler een speciaal geval is, het is zo ongeveer het enige apparaat dat met zekerheid verbonden is met beide aardingen.

en wat betreft de anode, lees dit eens www.myhanse.com/forum_posts.asp?TID=3795
groet
t
Laatst bewerkt: 17 nov 2011 10:01 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 17 nov 2011 09:47 #241074

Capolavoro schreef :
....het is zo ongeveer het enige apparaat dat met zekerheid verbonden is met beide aardingen.
Je wil niet weten wat 'de moderne zeiler' tegenwoordig allemaal aan boord heeft dat op 12V en 230V kan: acculader (tenzij geïsoleerd gemonteerd), magnetron, LED TV, oplaadbare vibrators, enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 17 nov 2011 09:53 #241075

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Free Bird schreef :
230V <knip> vibrators

écht? Heavy-Duty versie zeker?
groet
t
Laatst bewerkt: 17 nov 2011 09:58 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 17 nov 2011 18:14 #241183

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Sorry ilCigno ik ben niet duidelijk geweest ik ben het met je eens dat handleiding wel van belang zijn, ik heb niet voor niets zo’n systeem op dit forum op gezet.

En uiteraard ben ik het ook met je eens dat je zelf ook moet blijven nadenken en als je twijfelt kun je altijd raad vragen op het forum. :)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 17 nov 2011 23:52 #241258

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Capolavoro schreef :
Dus Isotemp is er niet op uit om je geld uit de zak te kloppen, integendeel. Ze proberen je te waarschuwen voor mogelijke gevolgen.
Mee eens. Maar soms hebben die waarschuwingen alleen betrekking op uitzonderlijke gevallen, om claims te voorkomen. Dat kan leiden tot onnodig gedoe of angstig gedrag. Ik zeg niet dat dat hier het geval is overigens.
- je tekent zelf al 2 aardingen: de walstroom en de romp (via de saildrive)
- die 2 aardes kunnen een verschillende spanning hebben, sterker nog zúllen vrijwel zeker een spanningsverschil hebben. Ze zitten nl niet op dezelfde plek aan aarde. En de boot ligt tussen andere metalen in, van andere boten.
- het zal maar een maar milivolt, misschien 0,01V zijn, maar dat spanningsverschil is zeer waarschijnlijk.
Allemaal met je eens.
- waar een spanningsverschil is gaat een stroom lopen, wet van Ohm
Inderdaad, mits er een geleider voorhanden is.
- de Saildrive staat in directe verbinding met het koelwater/ de koelvloeistof, dat zal zeker, door de verontreinigingen erin, geleidend zijn. Bovendien is het een lekker dikke 'draad', dat water, veel dikker dan de gemiddelde koperdraad aan boord. De weerstand neemt kwadratisch af met de diameter.
Hier wordt het spannend. Je stelt hier dat de koelvloeistof geleidend is. Daar is ook het plaatje van FreeBird op gebaseerd. Als dat zo is hebben jullie volkomen gelijk. Mijn informatie is echter dat koelvloeistof juist NIET geleidend is, wat ik eerder ook schreef maar waar kennelijk overheen gelezen is. Hier zit dus de kern van de discussie. O.a. Total schrijft op zijn site over koelvloeistof: De elektrische geleiding is praktisch nul, zodat ook het risico op corrosie door elektrolyse nagenoeg niet bestaat. Dat lijkt mij ook logisch, omdat veel motorblokken van auto's ook uit meerdere metaalsoorten bestaan (stalen blok, alu kop of zo). Nogmaals, als deze info niet klopt is mijn stelling onjuist.
En dan hebben we het nog niet over alle andere mogelijkheden voor kleine stroomkringetjes:
- wellicht hangt de 12V nul aan de aarde van de boot? Vaak doet een werf dat, ergens een draadje naar kielbout, motor of zo, vanuit het 12V systeem. Of ergens in een apparaat aan boord ligt de 0 ook aan aarde. Dan heb je zelfs een koperen verbinding tussen je twee aarden.
Dit heeft niets te maken met de boiler, daar komt geen 12V aan te pas.
- de watertank. Die ligt ongetwijfeld ergens op het vlak. Nu is dat polyester vast wel nat geworden in de loop van de jaren. Het is geen erg goede geleider, maar de oppervlakte is wel heel groot, dus de weerstand wordt weer klein. Als de boel maar ietsje geleidt staat het water in je tank in verbinding met de aarde via de saildrive. En dat water zit ook in je boiler, die aan de walstroomaarde hangt. Voila, stroomkring nummer 3...
Ik denk dat de elektrische weerstand zo groot is dat het onwaarschijnlijk is dat dit problemen zou geven. Ik denk en hoop dat de (inwendig gecoate) tank toch heel droog is, evenals de romp. Maar vooruit, het is een mogelijkheid die je niet uit kan sluiten.
Kleine rekenexercitie voor de elektrische weerstand van het water in de drinkwaterleiding: diameter leiding 12mm, lengte 1,5m, soortelijke weerstand drinkwater ca 200000 ohm.meter (ongunstig gekozen).
R=(rho*L)/A --> R~(200k * 1,5)/(pi * 0,006^2)--> R~3.10^9 ohm
Dat lijkt mij toch heel wat eerlijk gezegd, en daar komt de zeer grote weerstand van de wand van de watertank nog bij, en dan moet er ook nog een verbinding zijn met de saildrive.... ik zie het niet gebeuren.
Echt, die waarschuwing van isoterm staat er niet voor niets 2 maal onderstreept in de handleiding.
Ik zeg ook niet dat je dit lichtvaardig op moet vatten. Voor sommige bezitters van dit type boiler zal deze discussie een eye-opener zijn en trekken voortaan de stekker er uit. Voor de velen echter (zoals ik), waarbij de boot slechts incidenteel aan de walstroom hangt, is het goed om eens na te gaan of de kans op galvanische corrosie aanwezig is. Als je dat niet uit kunt sluiten kan je beter de stroomkring onderbreken. Misschien ben ik eigenwijs, roekeloos of gewoon dom, maar op de il Cigno (waar ik de halve bakskist moet leeghalen om bij de stekker te kunnen) acht ik die kans zó klein dat ik het laat zoals het is. :P Maar niet zonder jullie te bedanken voor je geduld en het meedenken!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 18 nov 2011 06:59 #241272

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ilCigno schreef :
Mijn informatie is echter dat koelvloeistof juist NIET geleidend is, wat ik eerder ook schreef maar waar kennelijk overheen gelezen is. Hier zit dus de kern van de discussie. O.a. Total schrijft op zijn site over koelvloeistof: De elektrische geleiding is praktisch nul, zodat ook het risico op corrosie door elektrolyse nagenoeg niet bestaat.

Total schrijft 'praktisch nul' en 'nagenoeg niet' .
Daar zit al een leuk stukje onduidelijkheid.
En als het mis gaat is het niet hun schuld....
Verder komen er door de tijd allerlei verontreinigingen in de koelvloeistof. Dat zal zeker de eigenschappen veranderen.

Misschien moeten we eens 2 jaar oude koelvloeistof (bij de vervanging) aan de multimeter hangen, de weerstand meten?

En het gaat ook niet om grote stromen, het gaat erom dat er 365*24 een ministroompje loopt. Alle kleine beetjes kunnen veel corroderen!

groet
t
Laatst bewerkt: 18 nov 2011 07:26 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 18 nov 2011 07:28 #241282

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het blijft intrigeren.... en zomaar vind ik

www.timloto.org/download/pdf_l...happenkoelmiddel.pdf

(ff link copy-en, want klikken werkt niet altijd)

een werkelijk uitstekend verhaal over koelvloeistoffen!

Eén van de leuke dingen erin is dat de beschermende waarde (vriespunt) van koelvloeistof gemeten kan worden door, je raadt het al, het meten van de electrische geleiding...... het geleidt!

groet
t
Laatst bewerkt: 18 nov 2011 07:34 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 18 nov 2011 07:56 #241285

Natuurlijk geleid het. Alles doet dat, ook de isolatoren in de hoogspanningsmasten.
Het is een kwestie van tijd, soms lange tijd; maar vroeger of later ontstaat er (zichtbare) corrosie. Het is Isotherm te prijzen dat ze daarvoor waarschuwen.
En dan heb ik het nog niet over de oppervlakte verontreiniging en condens op de koelvloeistofslangen.
En als die stekker dan zo diep in de bakskist zit, dat is simpel op te lossen toch? Maar goed, ieder zijn prioriteiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 18 nov 2011 09:53 #241319

Dat met die corrosie door de geleidbaarheid van koelvloeistof zou kunnen kloppen , ware het niet dat er in de (althans in de goede!) koelvoeistof ook een corrosie-inhibitor zit. En die kan die corrosie heel effectief voorkomen maar raakt na verloop van tijd uitgewerkt.
daarom moet je ook niet zelf gaa knoeien met mengen van pure glycol en water .
O.a. daarom dien je de koelvloeistof van de motor ook op tijd te vervangen.
Als je daarentegen in je drinkwatersyateem iets anders gebruikt hangt het er maar van af of er in dat middel ook corrosie-inhibitor zit. In ruitensproeierantivries zit dat in ieder geval niet en loop je dus een (m.i. klein) risico.
Ad
Laatst bewerkt: 18 nov 2011 09:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 18 nov 2011 09:56 #241321

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
Dat met die corrosie door de geleidbaarheid van koelvloeistof zou kunnen kloppen , ware het niet dat er in de (althans in de goede!) koelvoeistof ook een corrosie-inhibitor zit.

dat geldt voor de metalen die in contact met de koelvloeistof staan, dus in de boiler en motor.
Maar daar gaat deze hele draad niet over.

groet
t
Laatst bewerkt: 18 nov 2011 09:57 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 19 nov 2011 15:36 #241642

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10162
Vandaag nog even langs de boot "gefietst".

Eerst de voormalige waterinhoud van de boiler met mijn vacuum pomp onder uit de boot gezogen. Normaal gesproken loopt de inhoud richting Bilge en kun je vervolgens netjes over boord pompen. Echter de boot stond al op zijn kiel van de buitenlucht te genieten en stond derhalve iets achterover. Het deed hide and seek. Maar met zo'n vacuumpompjem welke je ook gebruikt voor het verversen van je oliem kun je overal bij ;) 22 liter onder uit de boot gepompt. De boiler is 25 liter en was niet geheel vol. Dus ik ben zeer tevreden.

Tevens meteen de stekker maar even uit de boiler gehaald.;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 08 aug 2012 11:30 #307936

  • F318
  • F318's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
ik heb dit forum zitten lezen, want ik ben bezig en Isotemp boiler in te bouwen. Ik heb deze gekocht via marktplaats en daar zit geen (inbouw) handleiding bij. Kan iemand die naar mij mailen? of kan ik die wellicht ergens downloaden? Ik hoor het graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 08 aug 2012 12:13 #307954

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik denk wel dat ik een heb, moet even kijken voor je.

Welk typeren je?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 08 aug 2012 12:32 #307965

  • F318
  • F318's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Hallo Fer

ik heb de Isotherm Boiler 50 liter Basic

Bij voorbaat dank

Joost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 08 aug 2012 20:01 #308085

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb wel wat voor je , als je even je e-mail adres geeft via een PM dan zal ik de handleiding opsturen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 18 apr 2017 12:19 #827199

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1790
Allen, Hartelijk dank voor deze stortvloed.

Ik ga eerst kijken of ik die oververhittings-zekeringetjes kan resetten dank aan @ilsigno weet ik nu waar te zoeken. Als dat niet helpt, weerstanden meten van de diverse elementen.

Overigens heeft mijn boiler inderdaad wel een aparte schakelaar, vlak bij de boiler zitten die de boel kan afzetten zelfs al ie aan de walstroom hangt.... dus geheel vreemd is het niet. Ik had het ook in de manual gelezen.

Vr. Gr. Cees
Cygnet 20,
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Winner 1010, Cygnet 20, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boiler klaar maken voor de winter.. 18 apr 2017 12:30 #827205

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Capolavoro schreef :
ilCigno schreef :
Het goede nieuws is dat de 230V voeding van de boiler als het goed is aangesloten hoort te zijn met een stekker. Als je die er uit trekt totdat de boiler in het voorjaar weer gevuld wordt bespaar je jezelf het zoeken naar de resetknopjes.

laten we het dan maar helemaal compleet maken:
die stekker hoort er niet continu in te zitten, maar alleen af en toe om warm water te maken.
Voor degenen die ook nog willen weten waarom: omdat dat in het boekje van de leverancier staat.
En waarom zegt die beste man dat in zijn handleiding:
- in een boiler zit, ter bescherming, een anode
- die zit dus aan een of andere vage aarde via het water in de boiler, de slangen, de kranen, de pomp, de vulslangen etc.
- de boiler zelf hangt ook aan de aarde, via die stekker, en wel aan de aarde van de walstroom.
- die zal niet dezelfde spanning hebben als de 'aarde' waar de anode mee in contact staat.
- de stekker erin laten is de snelste manier om de anode in de boiler om zeep te helpen
- alleen de + en - schakelen helpt niet, want dan blijfr de walstroomaarde nog steeds aan de boiler verbonden.
Tussen 2 aarden met een net even verschillende spanning kunnen hele grote stromen lopen.
Dus: altijd de stekker eruit, tenzij...

groet
t

Glad you brought it up!! :) :)
Op mijn boot zit ook een stekker die je eruit kunt halen.
Ik heb eens zelf een analyse gemaakt van galavanische en actieve corrosie op een (mijn) boot, en kwam tot de conclusie dat de boiler het grootste probleem vormt, en dat inderdaad de stekker er helemaal uit de enige oplossing is om problemen te voorkomen.
Leuk om te lezen dat de fabrikant daar blijkbaar ook zo over denkt. :) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler klaar maken voor de winter.. 18 apr 2017 12:37 #827207

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
and by the way die analyse kostte heel wat hersengymnastiek (die ik niet nog eens over ga doen)

Het nadenken over hele systemen (helicopter view) en common mode stromen zit in mijn bloed als high-end audio ontwerper. Ik zou zeggen: vertrouw de fabrikant maar, ik ben geheel onafhankelijk tot dezelfde conclusie gekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler klaar maken voor de winter.. 29 dec 2018 20:41 #1008897

*bump*

Wanneer een boiler niet verwarmd wordt met koelwater, als in niet aangesloten, speelt dit probleem dan ook?
Als je in plaats van 'de stekker er uit' de koelwater omloop vootziet van twee kunstof afsluitkranen, is het probleem dan niet ook (?) opgelost?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler klaar maken voor de winter.. 29 dec 2018 21:27 #1008902

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Oei, gevoelig onderwerp...
Ik kan je niet adviseren over kunststof afsluiters in deze toepassing. Wat ik wel weet is dat ik gedurende het seizoen de 230V stekker van de boiler nog altijd gewoon aangesloten laat. Ondanks alle waarschuwingen en doemdenkers eerder in dit draadje heeft dat na 19 jaar nog altijd niet tot problemen geleid, de boiler doet het nog altijd prima.
Maar maak vooral je eigen afweging...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler klaar maken voor de winter.. 30 dec 2018 08:47 #1008949

Bij mijn boiler zitten en de warm- en koudwaterzijde een aftapkraan.
Daarmee laat ik de boiler leeg lopen wat het water betreft en aan de motorzijde zit gewoon koelvloeistof. Dus dat blijft er gewoon in. Toch???

En de stekker......................die zit er altijd en al jaaaaaren in. Geen probleem.
Gert
Laatst bewerkt: 30 dec 2018 08:48 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boiler klaar maken voor de winter.. 30 dec 2018 16:02 #1009010

Ben niet van zins iets af te tappen. Zit het jaar rond op de boot en dus ook als het vriest. Sterker nog, juist in de winter heb ik (extra) warm water nodig. De geiser is dan onvoldoende voor een enigszins aangename douche temperatuur door het extra koude water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl