Ik zou het een beetje in deze richting gaan zoeken:
Zelf zou ik als volgt te werk gaan:
De complete kiel verwijderen, belahve het stuk waar de schroefas en het roer aan hangen/doorheen gaan. Dan een nieuwe kiel maken zoals geschets maar met een mooi profiel dat zorgt voor voldoende lift.
Doordat de kiel zelf bijna tweemaal zo diep is kan je ballast ook efficienter gebruikt worden. Ik schat zo in, zonder er nu aan te rekenen, dat je makkelijk 30% van het gewicht eruit kan laten en je boot dus enkele honderden kilo's lichter kan maken met behoud van stabiliteit.
Het verleieren zal zeker gehalveerd worden met een dergelijke kiel configuratie. en doordat de kiel korter word zal de boot ook makkelijker manouvreren.
Als er geen koeling voor je motor in de kiel geintegreerd zit en je zelf niet vies bent om de handen uit de mouwen te steken kun je dit voor 5000 tot 8000 euro gedaan krijgen vermoed ik zo. Als je zelf ook nog eens erg handig bent en kunt lassen, dan kun je het voor een paar honderd euro en in een weekje of twee flink doorwerken zelf doen.