Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Bilgepomp vraag

Re: Bilgepomp vraag 09 mrt 2013 17:49 #376625

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
P.S. ik heb de pomp ook besteld in de jabsco zuigkorf 19 MM omdat de 38 mm niet past.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bilgepomp vraag 10 mrt 2013 09:25 #376832

Erikdejong schreef :
Proost, de meeste elektrische pompen zijn heel wat krachtiger dan de meeste handpompen.

Volgens de reklame wel maar in de praktijdk vrijwel nooit.
De opgegeven capaciteiten nemen nooit de verliezen door de weerstand van slangen , fittingen , zuigkorf enz. mee en zoals al eerder geschreven gaat de capaciteit ook met de hoogte heel snel omlaag.
Alleen echte vedringer lanspompen zijn beter maar die verbruiken dan ook fors stroom.
Eigenlijk heb je minstens 5 meter opvoerhoogte nodig.

In de praktijk zou ik bij de meeste pompen maar rekenen met hooguit de helft van de opgegeven opbrengst.

En die vrij goedkope dompelpompen zou ik maar helemaal vergeten . Die kunnen simpelweg niet voldoende opvoerhoogte leveren omdat de pompwaaier veel te klein is.
Opvoerhoogte is nl. evenredig met het kwadraat van de diameter.
Daarbij komt dat 12 Volt pompjes i.h.a. geen vast gedefinieerd toerental hebben waardoor dit bij wat meer tegendruk al snel terug loopt.
En de opvoerhoogte is ook evenredig met het kwadraat van het toerental.

Om al deze redenen zijn eigenlijk alleen electrische membraanlenspompen echt geschikt.
Ad
Laatst bewerkt: 10 mrt 2013 09:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bilgepomp vraag 10 mrt 2013 11:13 #376906

Daar heb je helemaal gelijk in Ad, maar ook van je handpomp blijft er verrekte weinig over kwa debiet.

Goede pomp leveranciers geven er dus ook een tabelletje bij waarin staat opgenomen wat het debiet is bij verschillende opvoer hoogtes. Op een zeiljacht is het zelden meer dan twee meter. Eea uiteraard afhankelijk van de route van je slangen en de hoeveelheid bochten die erin zitten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bilgepomp vraag 10 mrt 2013 13:56 #376976

Bij een centrifugaalpomp die meer tegendruk krijgt loopt het toerental OP.
Hij verplaatst minder gewicht/volume, levert dus minder arbeid, terwijl het beschikbare vermogen gelijk belijft.

Probeer maar eens met de stofzuiger of een ander beschikbaar pompje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bilgepomp vraag 10 mrt 2013 14:17 #376983

Saeftinghe schreef :
Bij een centrifugaalpomp die meer tegendruk krijgt loopt het toerental OP.
Hij verplaatst minder gewicht/volume, levert dus minder arbeid, terwijl het beschikbare vermogen gelijk belijft.

Probeer maar eens met de stofzuiger of een ander beschikbaar pompje.

Lucht is samendrukbaar , water niet. Dat maakt echt wel wat onderscheid. Daarom gaat het toerental omhoog als een stofzuiger geen lucht meer aanzuigt en door de geringe weerstand van de waaier in lucht nog maar heel weinig vermogen nodig heeft. Bij water , wat een veel hogere dichtheid heeft is dat anders.
Maar je hebt gelijk dat een pomp die niets meer verpompt veel minder vermogen nodig heeft dan een die nog wel verpompt.
Waar ik dan ook op doelde is dat het teorental teruggaat als het pompje water blijft verpompen bij meer opvoerhoopgte.
Dan neemt het toerental wel degelijk af hoor.
Bij een stofzuiger is het effect zelfs zo erg dat de motor , als je de waaier eraf haalt zelfs uit elkaar vliegt!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bilgepomp vraag 10 mrt 2013 19:29 #377093

De opbrengst van centrifugaal pompen wordt geregeld door de pers meer of minder te openen.
Wordt de pers geheel gesloten dan blijft de vloeistof (of lucht) in de waaier gewoon meedraaien alsof het een deel van die waaier is.
DE reden voor het gebruik ervan.
Er ontwikkelt zich wel een wat warmte door wrijving, er is geen doorstroming meer die deze wrijvingswarmte afvoert.

Volbelast draait een (wat zwaardere)pomp 2800 rpm op een net frequentie van 3000 hertz, 200 rpm lager dus.
Bij (sterk) geknepen pers kan het toerental wel oplopen naar 2950 rpm.
Dit toerental verschil is een maat voor de belasting.

Zou je in staat zijn de aandrijving om te keren, en het toerental BOVEN de net freqentie te brengen, dan gaat zo´n motor stroom LEVEREN.

Voor kleinere pompen is dat niet anders, gas of vloeistof verandert niets aan dit principe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bilgepomp vraag 05 juni 2013 17:05 #404070

  • PJB
  • PJB's Profielfoto
Yellow Boat schreef :
...
Om al deze redenen zijn eigenlijk alleen electrische membraanlenspompen echt geschikt.
Ad

Heb je daar een voorbeeld van? Ben heel benieuwd naar een goed merk leverancier en link.

b.v.d.

m.vr.gr.

Peter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bilgepomp vraag 05 juni 2013 17:51 #404102

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Saeftinghe schreef :
Volbelast draait een (wat zwaardere)pomp 2800 rpm op een net frequentie van 3000 hertz, 200 rpm lager dus.
Bij (sterk) geknepen pers kan het toerental wel oplopen naar 2950 rpm.
Dit toerental verschil is een maat voor de belasting.

Dit stukje zou ik nog maar eens even nalezen.

Je bedoelt 50Hz, waarbij een vrij draaiende motor zonder belasting 3000 rpm maakt(50Hz =1500 rpm x2spoelparen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp vraag: electrische crashpump 07 dec 2013 10:05 #464569

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik heb een hekel aan water binnen.
Spetters water of druppels van mijn zeilkleding veeg ik zorgvuldig op met een aantal doeken die ik daarvoor in verschillende gradaties van "zout" en "vies" altijd bij de hand heb liggen.
M'n bilge is 5 cm diep en vlak, die houd ik droog met doeken.
Ik heb een goede Henderson hand bilgepomp in de kuip gemonteerd. Invoerslang is flexibel plaatsbaar, ligt los in de bilge. Uitvoerslang hang ik simpel uit kuipbank en zet ik vast met touwtje.
Daarbij wil ik als extra een hele grote electrische bilgepomp plaatsen deze winter. Een crashpump die ik alleen maar gebruik als ik ga zinken.
Op mijn vorige boot had op de schroefas een "crashpump" die ik in geval van vollopen van de boot kon laten draaien op de motor. Dat ding had een enorme capaciteit.
Ik heb nu geen motor. Ik heb wel erg veel stroom aan boord in 24volt.
Nu zijn er voor niet al te veel geld pompen te koop waarvan ze zeggen dat die 2000 4000 GPH (7000 tot 10000liter per uur...) pompen bij 0 meter opvoerhoogte. Mijn opvoerhoogte is niet meer dan één meter.
Zijn er mensen die zo'n ding hebben staan?
Laatst bewerkt: 07 dec 2013 10:08 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bilgepomp vraag 07 dec 2013 11:26 #464607

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Mijn ideale systeem zou er zo uit zien:

een niet al te zware electrische pomp die zo laag mogelijk kan afzuigen met een vlotter, die aanstaat als je niet aan boord bent, maar uit staat als je vaart.

Dan in de bilge een water alarm, dat dus afgaat als je tijdens het vargen water maakt. Daarbij een zwaardere lenspomp (electrisch), voor als de bemanning andere zaken moet opknappen.

Dan een zware handlenspomp bij de stuurstand, voor als je stroom wilt besparen of die op is. Mooiste systeem blijft een mooien stevige pomp met een systeem van slangen en afsluiters naar de compartimenten. De pomp zit op een goed bereikbare plaats (en hoog en droog natuurlijk). In een groter schip zou ik ook nog wel een extra pomp willen hebben die met een v-snaar op de pulli van de motor aangedreven kan worden als extratje, of de electrische bilgepomp rechtstreeks op de aggregaat.

Grt Tom.

Overigens heb ik ook nog wel een zware Johnson in de aanbieding, nieuw in verpakking, alleen is 24 volt dus wsl niet handig voor TS.

Grt Tom.

Dit gaat natuurlijk uit van 1 compartiment. Bij meerdere compartimenten moet je natuurlijk het geheel aanpassen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bilgepomp vraag 07 dec 2013 14:27 #464684

PJB schreef :
Yellow Boat schreef :
...
Om al deze redenen zijn eigenlijk alleen electrische membraanlenspompen echt geschikt.
Ad

Heb je daar een voorbeeld van? Ben heel benieuwd naar een goed merk leverancier en link.

b.v.d.

m.vr.gr.

Peter.

Eigenlijk is dit er ook een.Ziet er wel niet uit als membraanpomp maar is het toch wel.
www.georgekniest.nl/Catalogus/...enspomp/product.aspx
Ja , hetzelfde type wordt ook als drinkwaterpomp gebruikt.
Dit is er ook een:
www.bootland.nl/jabsco-bilge-vuilwaterpomp.html
Gewoon googelen op electrische membraanlenspomp.
Ad
Laatst bewerkt: 07 dec 2013 14:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bilgepomp vraag 07 dec 2013 14:37 #464695

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
dit topic had ik erg lang geleden geopend ik ben inmiddels voorzien van een jabsco met aanzuigkorf. Geweldig ding laat nauwelijks water staan.

De goedkope pompen van johson rond de 15 euro zijn gewoon bagger.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl