Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wederom nieuwe boot ramen!

Wederom nieuwe boot ramen! 13 mrt 2016 07:16 #715046

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Een 10 jaar geleden de ramen vervangen en net als cees 3M zwart celrubber band gebruikt.
Maar de breedte zo gekozen dat er een ruimte overbleef tussen het 3M band en de buiten rand ramen.
Ongeveer een 8 mm.
Deze ruimte na montage dicht gekit met sikaflex.
De geboorde gaten ook wat kit in gedaan voor montage.
De geboorde gaten in de kunststof ramen zodanig dat het kan werken met de verschillende Coëfficiënt van uitzetting .
Lexaan en polyester.
Ik heb lekkage gehad maar de oorzaak was dat er ineen hoek er niet voldoende gekit was.
Dit verholpen en is waterdicht.
Sika schijnt na lange tijd te verzepen maar zit er nog prima op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 13 mrt 2016 07:31 #715049

Een sliconenkit (foei, dat is een lelijk produkt op een boot) schijnt voor dit soort toepassingen de beste kit te zijn. Overigens zie je dat dit in de bouw bij structural glazing maar ook in dilitatievoegen wordt toegepast.

@Dehler een celband van 3M is anders dan dee structural VHB tape van 3M. Overigens is de methode met celband (als afstandhouder en rugvulling) en kit de standaard beglazingsmethode in afgedekte sponningen.

Bij gebruik van een Sika kit wordt door Sika altijd een UV afdekkende rand voorgeschreven.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 13 mrt 2016 07:48 #715054

Noballast schreef :
Een sliconenkit (foei, dat is een lelijk produkt op een boot) schijnt voor dit soort toepassingen de beste kit te zijn.

Dat viel mij ook op in het filmpje. Op mijn Oceanis zijn het beslag en hatches ook fabrieks-af gesealed met siliconenkit. Zal wel een reden voor zijn? Kosten? Of zou het toch niet zo "uit den boze" zijn bij gebruik op jachten als wij hier altijd roepen. De "je kunt nooit meer schilderen" reden kan een goede zijn, maar hoe belangrijk is dat op een boot die je de eerste 10 jaar toch niet gaat schilderen?

Valt me wel op hoe netjes en gestructureerd die pro's werken. Afstrijken wel met het vingertje, maar geen geklieder verder.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2016 07:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 13 mrt 2016 07:56 #715057

Tja, dat zou ik dan weer met een plamuurmesje gedaan hebben (met een beetje water en Dreft).

Er zijn ook overschilderbare siliconen kitten. Maar de ene kit is de andere niet, wel of geen siliconen. Ik heb Ian Farrier leren kennen als een Willie Wortel maar ook als iemand die tot het gaatje gaat om het goed te krijgen.

Binnenkort ben ik ook aan de ramen toe en ga voor op zeker, niet opnieuw het wiel uitvinden, dus inderdaad de produkten zoals op het filmpje. Enige probleem dat ik nog heb is dat mijn ruitjes in twee richtingen gebogen zijn waarvoor ik nog een (betaalbare) oplossing moet vinden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 04 mei 2016 14:39 #732342

Nadat Nachtvlinder vorige maand verkocht is, was de levering met de nieuwe eigenaar morgen afgesproken. Mijn verplichting was om voor die tijd de nieuwe kajuitramen te monteren. Met argusogen de weersvoorspellingen gevolgd, eerste week mei zou, zo dachten we, de minimale 15 gr voor de VHB tape wel gehaald worden. Kwam dus maar net goed!

Gisteren druk geweest de oude ramen te verwijderen. Best nog wel een klus: waar de sikaflex niet losgelaten had, zat die nog erg goed vast. Uiteindelijk een scherp geslepen plamuurmes gebruikt om, per 3 cm, door de sika te steken. Daarna met de Fein en trilmes de rest weggestoken. Daarna de nieuwe hechtvlakken vlak gemaakt/oude schroefgaatjes dicht gemaakt.

Met VHB heb je precies 1 kans om het goed of fout te doen. Vast is heel erg vast. Heb eerst de ruiten koud gemonteerd en aan de onderkant 2, en als zijaanslag 1 blokje hout met (minder sterk - Tesa) tape op de opbouw geplakt.

Daarna alles heel goed ontvetten met IPA en toen...

Best strak en zonder enige spanning aangebracht. Ben klaar voor de oplevering nu. Ze gaat van Leeuwarden naar Lelystad, morgen meevaren tot Stavoren. Had nog wat instructie beloofd, maar we gaan gewoon spinnakeren (voor zover ik daar nog iets over te zeggen heb ;)

Laatst bewerkt: 04 mei 2016 14:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 04 mei 2016 16:22 #732369

Noballast schreef :
Enige probleem dat ik nog heb is dat mijn ruitjes in twee richtingen gebogen zijn waarvoor ik nog een (betaalbare) oplossing moet vinden.
Vraag de fabrikatn van je ramen tot hoever je ze verwarmen moet. Plaats ze dan in een mal en trek de boel vaccum terwijl het nog warm is. Laten afkoelen en ze blijven staan zoals je ze hebben wilt. Uiteraard zijn er maximale buig radii voor dit soort materialen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 05 mei 2016 08:29 #732492

De siliconenkit voor de professionele markt is echt wat anders dan wat bij de bouwmarkt te koop ligt. Voordeel is dat siliconen:
- tot wel 300% kan rekken voordat hij sneuvelt (dus bij een kitdikte van 2mm kan je een paar mm uitzetting opvangen)
- siliconen veroudert niet.
- siliconen kan tot iets van 30 kg/cm2 aan. Best wel prima verlijming dus. Goede MSpolymeer zit op bijna 80.

Met netjes werken hoef je niet de hele omgeving te ontsmetten als je later wilt schilderen.

Een nadeel van het sterke type siliconen is dat je wel stevig door moet werken, er zit snel een velletje op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 12 mei 2016 11:27 #734446

Ik heb de in april ook (eindelijk) mijn oude plexi bootramen vervangen voor nieuwe lexaan ramen. Ik heb dit gedaan volgens een stappenplan van WK 10 2007. Secuur maar leuk klusje om uit te voeren, en het resultaat mag er zijn, al zeg ik t zelf! :laugh:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 21 mrt 2018 11:29 #928176

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Hallo Cees, ik heb je artikel met belangstelling gelezen, ik ben ongeveer de zelfde methode van plan, celsponsrubber dus. Voor alle duidelijkheid, de schroeven gaan door de celsponstape heen toch?

En komt er met de verzonken schroeven geen verkeerde spanning op de ramen te staan?.

Is de celsponsrubber voldoende UV bestendig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 29 mrt 2018 15:39 #930759

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Bert65 schreef :
Hallo Cees, ik heb je artikel met belangstelling gelezen, ik ben ongeveer de zelfde methode van plan, celsponsrubber dus. Voor alle duidelijkheid, de schroeven gaan door de celsponstape heen toch?
Ja, de schroeven gaan dwars door de rubberlaag

Bert65 schreef :
En komt er met de verzonken schroeven geen verkeerde spanning op de ramen te staan?.
Ja, er komt wat extra spanning op de ramen, die geen kwaad kan door de flexibele ondergrond van het celrubber. de harde begrenzing in de breedte is het gat in het raam tegen de draad van de schroef. Het voordeel van een glad buitenoppervlak met de verzonken schroeven is voor mij doorslaggevend.

Bert65 schreef :
Is de celsponsrubber voldoende UV bestendig?
Zoals je in de beschrijving kunt lezen, heb ik de binnenzijde van het raamgedeelte waar celrubber zit, met een spuitbus zwart gespoten. Zonlicht dringt dus niet door tot op het celrubber.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2018 15:41 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 29 mrt 2018 16:17 #930772

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Interessant onderwerp dit! Ik heb ook ellende met de raampjes. 1 raam al een keer opnieuw gedaan, maar met te weinig kit (beginnersfout). Dus dat is 1 puinbak geworden.

Was voornemens om met kit en schroeven te monteren, maar dat ga ik niet meer doen. Ik ga zeker voor die tape en de buitenzijde afkitten met sikaflex.

Twijfel alleen nog of ik alsnog de schroefjes erin zet. Het is nogal een rits met van die dingen op een dufour 2800. Het zal constructief niet nodig zijn en veel minder kans geven op lekkage via de schroefjes. Daarmee geef ik eigenlijk zelf al het antwoord... ;)
Laatst bewerkt: 29 mrt 2018 16:18 door arendonk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 29 mrt 2018 19:07 #930818

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Ik ga er van uit dat de schroeven (zeker als het heel veel, dicht op elkaar zijn) noodzakelijk zijn om de vorm aan het raam te geven. Ik zal dus weer opnieuw schroeven gaan gebruiken. Bovendien ben ik zelf geen held met kitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 29 mrt 2018 19:08 #930819

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Heb jij een digitaal bestand van dit roemruchte artikel? en zou je dat willen delen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 29 mrt 2018 20:43 #930856

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
arendonk schreef :
Interessant onderwerp dit! Ik heb ook ellende met de raampjes. 1 raam al een keer opnieuw gedaan, maar met te weinig kit (beginnersfout). Dus dat is 1 puinbak geworden.

Was voornemens om met kit en schroeven te monteren, maar dat ga ik niet meer doen. Ik ga zeker voor die tape en de buitenzijde afkitten met sikaflex.

Twijfel alleen nog of ik alsnog de schroefjes erin zet. Het is nogal een rits met van die dingen op een dufour 2800. Het zal constructief niet nodig zijn en veel minder kans geven op lekkage via de schroefjes. Daarmee geef ik eigenlijk zelf al het antwoord... ;)

Lijkt wel of alle dufour 2800's er last van hebben, bij mij in de jachthaven 2 die al nieuwe raampjes hebben zitten. Is misschien ook wel logisch na +30jaar.
Vervangen is me deze winter (weer) niet gelukt. Misschien doe ik in de loop van april nog een poging om 1 of 2 raampjes eruit te nemen, thuis vlak te schuren, slijpen en polijsten de opbouw waar ze zitten te schuren en te schilderen en ze opnieuw te monteren. We zullen zien.
Ik heb mijn raampje boven het toilet vorig najaar die behandeling gegeven, en de bovenkaant op 45gr schuin afgezaagd, zodat daarboven geen water meer blijft liggen. Dat lijkt gewerkt te hebben.
Nu is de vraag, heeft het vernieuwen van de kit alles opgelost of heeft het schuin afzagen ook wat geholpen. :sick: :unsure:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 29 mrt 2018 21:54 #930876

arendonk schreef :
Was voornemens om met kit en schroeven te monteren, maar dat ga ik niet meer doen. Ik ga zeker voor die tape en de buitenzijde afkitten met sikaflex.

Sikaflex is niet UV bestendig. Zie de montagehandleiding van Sikaflex.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 30 mrt 2018 04:51 #930901

Na 3 seizoenen nog steeds 100%. Volgens de nieuwe eigenaar intensief gezeild.

Geen schroeven, nutteloos (niet lijmend) schuim of kit. Als je bang bent voor een te kleine buigradius dien je je materiaal dunner te kiezen of zoals Noballast heeft gedaan voor te laten vormen.

Ik heb nu gewoon Lewmar luikjes, maar zou voor exact deze oplossing kiezen, of zelfs flush zoals noballast zo mooi gedaan heeft.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 30 mrt 2018 05:21 #930905

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Bert65 schreef :
Ik ga er van uit dat de schroeven (zeker als het heel veel, dicht op elkaar zijn) noodzakelijk zijn om de vorm aan het raam te geven. Ik zal dus weer opnieuw schroeven gaan gebruiken. Bovendien ben ik zelf geen held met kitten.

Er zit wel wat bolling in, maar niet heel veel. Ik zou ook bijvoorbeeld voor 4 schroeven kunnen gaan; enkel op de hoeken.
Zou het constructief noodzakelijk zijn? Ofwel geven die ramen met schroeven ook stijfheid aan de opbouw?
Bert65 schreef :
Heb jij een digitaal bestand van dit roemruchte artikel? en zou je dat willen delen?

Bert, bedoel je deze link van Cees?: www.compromisclub.nl/ctips/201...kajuitramen_c777.pdf
Tony2920 schreef :
arendonk schreef :
Interessant onderwerp dit! Ik heb ook ellende met de raampjes. 1 raam al een keer opnieuw gedaan, maar met te weinig kit (beginnersfout). Dus dat is 1 puinbak geworden.

Was voornemens om met kit en schroeven te monteren, maar dat ga ik niet meer doen. Ik ga zeker voor die tape en de buitenzijde afkitten met sikaflex.

Twijfel alleen nog of ik alsnog de schroefjes erin zet. Het is nogal een rits met van die dingen op een dufour 2800. Het zal constructief niet nodig zijn en veel minder kans geven op lekkage via de schroefjes. Daarmee geef ik eigenlijk zelf al het antwoord... ;)

Lijkt wel of alle dufour 2800's er last van hebben, bij mij in de jachthaven 2 die al nieuwe raampjes hebben zitten. Is misschien ook wel logisch na +30jaar.
Vervangen is me deze winter (weer) niet gelukt. Misschien doe ik in de loop van april nog een poging om 1 of 2 raampjes eruit te nemen, thuis vlak te schuren, slijpen en polijsten de opbouw waar ze zitten te schuren en te schilderen en ze opnieuw te monteren. We zullen zien.
Ik heb mijn raampje boven het toilet vorig najaar die behandeling gegeven, en de bovenkaant op 45gr schuin afgezaagd, zodat daarboven geen water meer blijft liggen. Dat lijkt gewerkt te hebben.
Nu is de vraag, heeft het vernieuwen van de kit alles opgelost of heeft het schuin afzagen ook wat geholpen. :sick: :unsure:

Dufours (2800) hebben in het algemeen veel last van lekkages ;). Veel boot voor mijn weinig geld is het credo voor Dufour.
Voor ons de eerste boot waar we heel veel plezier van hebben, maar ook veel van leren. :) Inmiddels oriënterende op iets jongers uit Zweden, maar dan moet het spaarvarken nog wat extra vetgemest worden. ;)

Bij mij in de haven liggen er ook een stuk of vijf 2800's; het merendeel heeft ook lekkages aan a.o. ramen.

Het is gewoon een rotklus om te doen. Ik heb al 2 jaar een plaat polycarbonaat klaar staan om tot nieuwe raampjes te verzagen, maar het kan alleen met redelijk mooi weer en dan zit ik liever op t water dan in mijn schuur... De lekkage is beperkt tot een paar druppels bij harde regen; dus het is simpelweg nog niet erg genoeg. Optisch is erger. 1 raam zwart en de rest met (witte!!) tape erop geplakt. :sick:
Dat afschuinen van de bovenzijde is wel een goed idee. Ik had daar ook over zitten denken. Er blijft nu altijd water op het raam staan en dat heeft de hele dag de tijd om ergens in te wateren. Als die bovenkanten goed afwateren, scheelt dat al een hoop ellende denk ik.
Ben overigens ook wel weer blij dat ik er tot nu toe geen zin in had, omdat ik anders alles weer in de kit had gezet met te kleine schroefgaatjes en niet afgeschuinde bovenzijdes.
Zo zie je maar: Komt tijd, komt raad. ;)
Plan is om ze dit jaar écht aan te pakken! (denk ik... :whistle:)
Noballast schreef :
Sikaflex is niet UV bestendig. Zie de montagehandleiding van Sikaflex.

Ik weet het. Er moet officieel UV bestendigde tape overheen, maar ja dat wil je natuurlijk niet. Ik dacht dat dit de beste verkeerde keuze was.

Beter dus op zoek naar UV bestendige kit. Is de polyurethaankit Sikaflex 84 UV+ een idee? KLIK!
Nachtvlinder schreef :
Na 3 seizoenen nog steeds 100%. Volgens de nieuwe eigenaar intensief gezeild.

Geen schroeven, nutteloos (niet lijmend) schuim of kit. Als je bang bent voor een te kleine buigradius dien je je materiaal dunner te kiezen of zoals Noballast heeft gedaan voor te laten vormen.

Ik heb nu gewoon Lewmar luikjes, maar zou voor exact deze oplossing kiezen, of zelfs flush zoals noballast zo mooi gedaan heeft.

Dit is polycarbonaat (Lexan) met die befaamde 3M VHB tape en afgekitte randen met Sikaflex toch?

Mijn plaat is 6 mm dik; dus dat valt mee. Ik voel toch wel erg veel voor jouw gekozen oplossing; dus met tape, zonder schroeven en buitenkanten afkitten. Vraag is alleen nog even welke kit optimaal is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 30 mrt 2018 06:13 #930911

Wat wil je precies afkitten? Buitenste rups “voor de mooi”? Ik heb dat niet gedaan, tape geeft ook een mooie dunne gelijkmatige zwarte naad. Rand ruiten kwartrond gemaakt.
Lexan is loeisterk. Ik heb 4 mm gebruikt, maar zou 3 mm misschien ook nog aandurven. Is meer het idee “dikker is beter”...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 30 mrt 2018 06:16 #930914

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
De buitenste rups ja. Dat is toch niet alleen "voor de mooi"? Het lijkt me dat er tussen de kieren van de stroken tape water kan komen. Of heb je de tape uit 1 stuk gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 30 mrt 2018 06:27 #930916

Er zijn geen kieren tussen de tape of tussen de tape en raam of polyester.

Tape had ik eerst op de ruiten geplakt exact langs de buitenrand; met een scalpeermesje snijd je dit naadloos in verstek waar je de bocht om moet. Ook heeft de VHB tape een vulcaniseer-achtige eigenschap: het zuigt zich vast en vloeit als het ware. Een miniem gleufje (< 0.5 mm schat ik) kom je wellicht nog mee weg en zal dichttrekken. Maar nogmaals, dat is niet nodig als je netjes werkt.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2018 06:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 30 mrt 2018 06:37 #930920

Ik heb ook vhb tape gebruikt. Zonder schroeven. Je moet wel het tape goed aandrukken op de ruit, tegen luchtbellen.
Ik heb er nog wel een randje kit omheen gedaan.
Zit ook nog een ronding in, maar zit prima vast.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 30 mrt 2018 06:37 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 30 mrt 2018 06:39 #930922

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Wellicht is het kitten niet nodig, maar durf het nog niet zo goed aan zonder kit. Wat heb je voor kit gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 30 mrt 2018 06:57 #930933

Het is wennen inderdaad, zo'n moderne methode. Maar kit is ook slechts een flexibele lijm. En je kunt beter hetzelfde oppervlak (in cm2) met VHB vastzetten dan met VHB én kit. Als het overbelast wordt zal óf de kit, óf de lijm het het eerst opgeven, waardoor de overgebleven verbinding alsnog overbelast wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 13 apr 2018 11:37 #935030

  • ard1
  • ard1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Bij ons zit het al 2 jaar waterdicht.
Soms heb je even een Time-Out nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wederom nieuwe boot ramen! 13 apr 2018 13:14 #935054

2 jaar, met wat?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.282 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl