Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 15:27 #669941

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Belerion II schreef :
...
Wie ben ik om andere (echte) deskundigen in twijfel te trekken. Zoiets van "schoenmaker hou je bij je leest"... :) .

Dan blijft natuurlijk de vraag wat je tot een "deskundige" maakt?
Baasklusje had het daar ook al over.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 15:36 #669946

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6054
JohnBerg schreef :
Dan blijft natuurlijk de vraag wat je tot een "deskundige" maakt?
Baasklusje had het daar ook al over.

Als je wat langer op dit forum rondzwerft leer je de deskundigheid op verschillende gebieden van andere forummers wel kennen JohnBerg. Niet gelijk in twijfel trekken is mijn advies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 15:43 #669948

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Palomine schreef :
...
Niet gelijk in twijfel trekken is mijn advies.

Dat is nu ongeveer het eerste wat ze je leren als je academisch geschoold wordt.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 15:55 #669951

JohnBerg schreef :
Palomine schreef :
...
Niet gelijk in twijfel trekken is mijn advies.

Dat is nu ongeveer het eerste wat ze je leren als je academisch geschoold wordt.

dat hangt ervan af wat je gaat studeren....

- juristen trekken alles in twijfel, behalve hun rekeningen
- politicologen twijfelen vooral aan alle anderen
- wiskundigen twijfelen nooit, die weten zeker dat het klopt
- natuurkundigen twijfelen ook nooit, die roepen 'meetfout'
- theologen mógen helemaal nérgens aan twijfelen
- en over de opleiding tot imam zullen we het maar niet hebben......

Persoonlijk twijfel ik overal aan, behalve aan mezelf.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 15:56 #669952

JohnBerg schreef :
Palomine schreef :
...
Niet gelijk in twijfel trekken is mijn advies.

Dat is nu ongeveer het eerste wat ze je leren als je academisch geschoold wordt.
Da's waar, maar je hoeft het niet meteen te uiten. De kat uit de boom kijken heet dat.
En wijsheid achteraf is exacte wetenschap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 16:00 #669954

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
JohnBerg schreef :
Palomine schreef :
...
Niet gelijk in twijfel trekken is mijn advies.

Dat is nu ongeveer het eerste wat ze je leren als je academisch geschoold wordt.

Van een academicus mag je allereerst verwachten dat ie kan lezen.

Nu is er al diverse keren op gewezen dat zowel WadnWind als Belerion al vele jaren werkzaam zijn in de maritieme electronica. WadnWind is zelfs eigenaar van het bedrijf Shiptron.

Maar jij blijft maar zeuren over wat iemand nu tot een deskundige maakt en als het dan begint te dagen dat je zelf een beetje te hoog in de boom zit, gooi je het over de boeg van 'academisch in twijfel trekken'.

Het is toch ook geen wet van meden en perzen dat een academisch geschoolde een plaat voor z'n hoofd heeft, hoop ik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 16:12 #669956

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Nu niet allemaal over johnberg heenvallen.
zonder de deskundigheid van wadnwind en belerion in twijfel te willen trekken, kan een kritische houding van waarde zijn.
Mijn kritische houding en dat ik niet alles wat door een deskundige wordt beweert zomaar aanneem, hweft mijn werkgever al veel geld bespaart ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 16:18 #669957

zullen we weer OT gaan? Of moet ik daaraan twijfelen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 16:27 #669960

Baasklusje schreef :
zullen we weer OT gaan? Of moet ik daaraan twijfelen?

We zijn al OT. :-)

Kunnen we geen ranking doen dat Jugo plusjes krijgt voor HF en VHF?
Thomas voor trim,
Albert voor verhalen,
Etc.

Weet je meteen wat je wel en niet moet aannemen...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 16:38 #669965

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
It Paradyske schreef :
Baasklusje schreef :
zullen we weer OT gaan? Of moet ik daaraan twijfelen?

We zijn al OT. :-)

Kunnen we geen ranking doen dat Jugo plusjes krijgt voor HF en VHF?
Thomas voor trim,
Albert voor verhalen,
Etc.

Weet je meteen wat je wel en niet moet aannemen...

Misschien een ranking wie over wel onderwerp mag schrijven. Scheelt een hoop gedoe. Houdt de draadjes ook lekker kort. TS vraagt en krijgt één deskundig helder antwoord.

Graag opteer ik voor de positie deskundig op gebied van konijnen eieren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 16:38 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 17:16 #669975

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12574
@3Noreen
hier mis je dus duidelijk kennis
Alleen de Paashaas legt eieren
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 17:22 #669978

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
PvO schreef :
Mijn kritische houding en dat ik niet alles wat door een deskundige wordt beweert zomaar aanneem, hweft mijn werkgever al veel geld bespaart ;)

Met alle respect, maar dat is een andere situatie. Hier praten we van liefhebber tot liefhebber. Ik ben ervan overtuigd dat hier géén sprake is van commerciële technobabbel, zoals John Berg het noemt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 17:26 #669981

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6607
3Noreen schreef :
[

Misschien een ranking wie over wel onderwerp mag schrijven. Scheelt een hoop gedoe. Houdt de draadjes ook lekker kort. TS vraagt en krijgt één deskundig helder antwoord.
.

Dat is hier een beetje lastig TS was WnW en die postte een paar prachtige voorbeelden uit de praktijk. Er was hier geen initiële vraag, alleen kennis deling.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 17:32 #669983

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
3Noreen schreef :
Misschien een ranking wie over wel onderwerp mag schrijven. Scheelt een hoop gedoe.

Het gaat niet over een ranking, maar over een toon die wordt aangeslagen. Over in het moeras zakken en de vermeende superioriteit van John Berg. Dat wekt in al z'n belachelijkheid hier en daar wat irritatie.

Sorry hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 17:41 #669984

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Ik ben natuurlijk wel blij dat er op zee genoeg draaggolven zijn! :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 17:53 #669988

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Leuk topic maar laat het nu niet verzanden in een wedstrijdje verplassen :evil:
Het gaat niet om een discussie maar om praktijkvoorbeelden waar iedereen zijn voordeel mee kan doen !

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 20:08 #670030

Wat heb ik nou weer gedaan... :sick: het was niet mijn bedoeling dit topic te laten verzanden in een kennis discussie :lol: .

Het enige wat ik duidelijk wilde maken is dat er in mijn vakgebied soms onwaarheden worden verkondigd. Daar wilde ik tegen ageren. Natuurlijk moet iedereen kritisch blijven en vooral reageren! Anders worden de topics wel erg kort... ;)

On topic dan maar weer?

De foto's van Jugo zijn bijna dagelijks kost. Het is onvoorstelbaar dat soms er zo geknoeid wordt. Geruststellend is dat er bij de jaarlijkse verplichte radiokeuring de meeste van dit soort problemen aan het licht komen.
Als het de spuigaten uitloopt gaat het desbetreffende schip gewoon aan de ketting. Moet je eens kijken hoe snel de eigenaar het opgelost wil hebben :P . Elke dag extra aan de ketting kost ze klauwen met geld B) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 20:33 #670047

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik ben voor het terug invoeren van radiokeuring aan boord van plezierschepen :woohoo:

Dan weet je nog steeds niet waar je over lult, maar klopt je installatie tenminste wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 20:36 #670049

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6607
Je moet er niet OVER lullen, maar DOOR lullen.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 20:37 door mgbgt1975.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 20:43 #670054

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ohww, ik roep de brugwachter altijd op over de marifoon, jij niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 20:46 #670058

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Met een marifoon hoef je niet meer te roepen. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 20:55 #670066

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
JohnBerg schreef :
WADnWIND schreef :
Bij litze is het oppervlak schoon, bij aardband is het zelfs gepolijst. Bij oxide is het oppervlak enorm ruwer geworden, omdat er materiaal nodig is uit het oppervlak om oxide te vormen. De af te leggen weg wordt dus significant langer. Het oxide heeft ook een dempende werking wat verleis opleverd.

Dus doordat de elektronen een wat langere weg moeten afleggen ontstaat er demping ???
Maar .. het skin effect zit toch niet alleen aan de oppervlakte, maar heeft toch een bepaalde dikte. Zijn de putten dan zo diep dat het invloed heeft op de weg van de elektronen?

WADnWIND schreef :
Een ander probleem tijdens zenden kan zijn P.I.M. (passieve intermodulatie). Oxide gaat zich gedragen als halfgeleider en gaat zo mixen met andere aanwezige stromen. Hierdoor kunnen er veel ongewenste signalen opgewekt worden die weer op alle apparatuur kunnen storen.

Ik dacht dat er voor PIM 2 draaggolven nodig waren, de SSB heeft toch maar één draaggolf?


Weet je wat, laat maar. Ik zou niet willen dat je je al techno babbelend nog verder het moeras in lult.

Ik zou eerder denken dat je (ongelovige)thomas heet...

- De corrosie putten zijn vaak veel dieper dan de indring diepte, het skin effect op kortegolf is ergens tussen de 10-25 micrometer indringdiepte.
- Bij P.I.M. kan een 2e signaal b.v. het 150 Khz signaal zijn dat uit de schakelende acculader komt naar aarde en dezelfde weg gebruikt.
Als je in de buurt ligt van een sterk kuststation kan dat tijdens het zenden ook gerelateerde problemen geven, omdat er meerdere signalen door de aardstrip lopen.

In geval van een platform lopen er heel veel HF zwerfstromen doorheen van frequentie regelaars, die niet wenselijk zijn, maar er wel zijn.

Misschien heb je wel eens overwogen om iets positiefs bij te dragen aan een draadje. Ik ben vast geen expert of ervarings deskundige in jouw ogen. Het verschil is dat ik er, met een aantal mensen, een boterham aan verdien en er verder verdraaid weinig mensen zijn is die het wel begrijpen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 21:38 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 21:21 #670076

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Joop66 schreef :
Ad,

Kun je ook ns een stripverhaaltje maken over hoe je een antenne connector wèl vastmaakt? Want daar heb ik nog nooit iets fatsoenlijks over weten te vinden.

Deze zijn radicaal fout en héél erg fout:
www.on7ql.be/files/pl259_on6hi.pdf
www.hcarc.us/articles/solderin...259%20connectors.htm
www.stu-offroad.com/misc/rfconn.htm


Dit is goed, voorzover ik even kon vinden:



Er wordt in de Inpsectie gaten nooit gesoldeerd, alleen de binnenader.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 06 okt 2015 21:33 #670081

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Belerion II schreef :
PIM? Je bedoelt AM? AM en SSB hebben bijde één draaggolf. AM heeft twee zijbanden, SSB één. Het heet niet voor niets Single Side Band...;)
De tweede zijband wordt in de ontvanger weer opgewekt middels een BFO. Scheelt een hoop bandbreedte en energie aan de zenderzijde...

Welk moeras... :laugh:

Even opfrissen...alleen voor nerds!



Een zwerfstroom van een moderne 150 Khz lader of omvormer. Of een sterk walstation of uitzending van een ander schip in de buurt. Al deze signalen gaan door de aardstrip naar aarde + de aardstroom van je eigen uitzending. En alles moet door de oxide punten van de verbindingen.
Het effect blijft niet uit! Dat soort effecten zijn goed te zien op een analyser.

www.ofcom.org.uk/static/archiv...install/intermod.htm
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 21:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 07 okt 2015 08:09 #670153

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Was juist niet aan jou gericht ;)

Grt Hans
Belerion II schreef :
Wat heb ik nou weer gedaan... :sick: het was niet mijn bedoeling dit topic te laten verzanden in een kennis discussie :lol: .

Het enige wat ik duidelijk wilde maken is dat er in mijn vakgebied soms onwaarheden worden verkondigd. Daar wilde ik tegen ageren. Natuurlijk moet iedereen kritisch blijven en vooral reageren! Anders worden de topics wel erg kort... ;)

On topic dan maar weer?

De foto's van Jugo zijn bijna dagelijks kost. Het is onvoorstelbaar dat soms er zo geknoeid wordt. Geruststellend is dat er bij de jaarlijkse verplichte radiokeuring de meeste van dit soort problemen aan het licht komen.
Als het de spuigaten uitloopt gaat het desbetreffende schip gewoon aan de ketting. Moet je eens kijken hoe snel de eigenaar het opgelost wil hebben :P . Elke dag extra aan de ketting kost ze klauwen met geld B) .
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.287 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl