Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bilgepomp

Bilgepomp 23 nov 2015 13:06 #684419

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
ilCigno schreef :
Hoewel het een dodelijk saaie video is, geeft het toch redelijk goede informatie over bilgepompen en wat zaken daar omheen. Als je niet in slaap gevallen bent halverwege dan.

Hoe saai die ook mag zijn: de man heeft heel erg gelijk en tikt een hoop punten aan waar veel overheen gekeken wordt. Zou toch de moeite nemen om hem (al dan niet geeuwend) uit te kijken.

Wat opvalt is dat er veel over pompen gepraat wordt, terwijl het eerst belangrijke eigenlijk is dat je op tijd weet dat er gepompt moet worden, i.e. een bilge alarm.
Hier dacht ik aan bij het lezen van het vergaan van het zeiljacht bij Gomera: die ontdekten dat de motorruimte vol water stond omdat de motor bij het starten al onder water stond en blokkeerde. Hadden ze een bilge alarm in de motorruimte gehad was er niets gebeurd.
Dit wordt ook in het filmpje gezegd: als er eenmaal veel water in de boot staat is het bijna onmogelijk om uit te vinden waar het vandaan komt, zeker bij een bewegend schip. Aansluitend het argument dat je bij een groot lek eerst moet proberen het lek te verhelpen, en dit kan niet meer als alles al vol water staat.
Laatst bewerkt: 23 nov 2015 15:08 door ilCigno. Reden: quote aangepast video er uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 23 nov 2015 13:08 #684421

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
als je 's winters niet aan boord verblijft produceer je geen vocht en heb je weinig last van condens.
en als je kunt ontvochtigen en verwarmen zal t ook allemaal wel loslopen.
Blijft regenwater over.

Maar pompen zonder dat je aan de lader hangt is toch wel slecht voor de accu. Zonnepaneeltje en klein pompje op een omvormer, eventueel via een timer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 23 nov 2015 15:30 #684450

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Een Par dekwaspomp is ook zelfaanzuigend. Slang er aan, naar de bilge, en met een drieweg afsluiter heb je een droge bilge EN een dekwas spoelert ;) .
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 23 nov 2015 15:41 #684453

  • vrijheid
  • vrijheid's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Aad77 schreef :
Wat opvalt is dat er veel over pompen gepraat wordt, terwijl het eerst belangrijke eigenlijk is dat je op tijd weet dat er gepompt moet worden, i.e. een bilge alarm.


Helemaal mee eens! Als je het toch nog gaat aanleggen, dan is een alarmgever wel een heel nuttige tip. Zeker tijdens het varen heb je niet in e gaten dat er wat aan de hand is. Wij hebben drie keer een defecte flexibele watertank gehad en steeds kwam ik er pas door toeval achter, terwijl de pomp duidelijk al regelmatig zijn werk had gedaan. Ik heb een grote pomp met vlotter die altijd op 'auto' staat. Gaat trouwens op een eigen slang. Net als de handpomp die vanuit de kuip is te bedienen.
Die alarmgever staat bij mij hoog op de to do lijst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 24 nov 2015 06:10 #684548

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Onze nieuwe sponsor heeft een geweldig betaalbaar alternatief.
Ook zal ik n.a.v. de tips een alarmgever maken.

Deze valt prima te combineren met het nieuwe zoemertje voor de oliedruk en temperatuur sensor.
Geluids signaal, waarna ik kan kijken welk lampje er brand m.b.t. het desbetreffende alarm.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 24 nov 2015 11:15 #684627

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Wat nog goedkoper is, een drieweg afsluiter op je waterinlaat voor de motor en met een slang naar je bilge het water er uit trekken. Werkt uiteraard ook als lenspomp. Vereist allen wat aandacht voor de klepstand.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 24 nov 2015 11:29 #684631

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Proost schreef :
Wat nog goedkoper is, een drieweg afsluiter op je waterinlaat voor de motor en met een slang naar je bilge het water er uit trekken. Werkt uiteraard ook als lenspomp. Vereist allen wat aandacht voor de klepstand.

In het saaie filmpje wordt uitgelegd waarom je dat nu juist NIET moet doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 24 nov 2015 12:04 #684637

Je kunt natuurlijk zoiets installeren:http://www.yachtwork.com/product-bilge.htm
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 24 nov 2015 12:12 #684642

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Als je 600 dollar neer legt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 24 nov 2015 12:19 #684645

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Een bilgepomp is een veiliheidsmiddel. Alles wat je in de afvoerleiding naar buiten opneemt verhoogt het risico op falen. Bij ons hebben de elektrische- en handpomp derhalve aparte afvoerleidingen naar buiten.

Eigenlijk is het met een bilgepomp en marifoon precies hetzelfde: alles wat je in de afvoer monteert verhoogt het risico op falen ;)

Starten we nu ook een draadje over de betrouwbaarheid van bilgepompen of bilgesystemen?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 24 nov 2015 12:20 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 24 nov 2015 12:53 #684648

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Yellow Boat schreef :
Je kunt natuurlijk zoiets installeren:http://www.yachtwork.com/product-bilge.htm
Ad

Staat òòk in het filmpje: werkt geweldig, alleen pas wanneer je schroefas onder water staat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 24 nov 2015 13:15 #684657

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Ik heb in mijn Seamaster deze store.waterpumpsupply.com/runo12vodcbi7.html gemonteerd nadat ik een verhaal had gelezen over een boot die zonk omdat ze een lekkage hadden die ze niet konden vinden. Ik geloof dat we uitgerekend hadden dat deze pomp een gat in de romp van 5 cm rond bij kan houden (wat niet erg groot is. Eerst motor aanzetten is wel handig... Is overigens helemaal uitgevoerd naast een handlenspomp.

Wat ook goed schijnt te werken is de koelwaterpomp van je motor gebruiken (met een kraan en slang). Scheelt ook een hoop geklieder als je anti-vries in de motor moet doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 24 nov 2015 13:22 #684662

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Pammie schreef :
Wat ook goed schijnt te werken is de koelwaterpomp van je motor gebruiken (met een kraan en slang).
In het saaie filmpje wordt uitgelegd waarom je dat beter niet kunt doen...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 24 nov 2015 13:58 #684681

Volgens mij vraagt Sloe Gin toch alleen om een klein handig pompie wat af en toe een koppie water overboord kan pompen!
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 24 nov 2015 14:18 #684687

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Hurley Ruud schreef :
Volgens mij vraagt Sloe Gin toch alleen om een klein handig pompie wat af en toe een koppie water overboord kan pompen!

Daar heb je een dweil voor nodig: beste en goedkoopste!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 24 nov 2015 17:17 #684733

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ja maar jullie betwetertjes hebben mijn ogen geopend en ik zie nu ook wel in dat zo'n pomp er ook kan zijn voor een stukje veiligheid.

Hoewel het draadje dus geëscaleerd is tot veiligheids topic ben ik toch weer erg blij met alle input en heeft voortschrijdend inzicht mij doen besluiten om toch maar wat meer geld uit te gaan geven voor een beter pompsysteem.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 08 mrt 2016 00:34 #713391

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Een aantal posts terug heb ik een filmpje gepost met wetenswaardigheden over bilgepompen. Saai maar informatief.

Eén aspect hieruit is mij bijzonder bijgebleven: dat een vroegtijdige waarschuwing dat er water in de bilge staat (of stroomt) méér waard is dan welke bilgepomp dan ook. Best logisch, voordat je buiten in de kuip in de gaten hebt dat er water binnenstroomt staat het waarschijnlijk al ruim boven de vloerdelen. Zie dan in een klotsende en chaotische boot het lek nog maar te vinden. Grote kans dat je dat niet of slechts met grote moeite lukt. De film leerde ook dat het geen enkele normale bilgepomp lukt om een lek dat niet 'erg klein' is bij te houden.

Nu heb ik op de il Cigno keurig een hand bilgepomp en ook nog een elektrische. Deze laatste werkte gewoon met een aan/uit schakelaar op het paneel. Maar geen enkele vorm van waarschuwing, dus dat moest veranderen. Ik kon in Vinkeveen een gloednieuwe vlotterschakelaar kopen voor een klein prijsje (tip).

Deze kreeg met wat moeite een plaatsje in de bilge.

Het schakelschema ziet er als volgt uit:

Schakelaar S1 is de bestaande bilgepompschakelaar annex zekeringautomaat. Met schakelaar S2 kies ik voor auto of handmatig. S3 is de nieuwe vlotterschakelaar. Zodra de pomp aanspringt gaat er een ledje branden op het schakelpaneel. Tegelijk gaat het zichtbare en hoorbare alarm af (BZ). Om de paniek niet nog groter te maken dan hij misschien al is aan boord, kan je met schakelaar S4 het alarm tot zwijgen brengen terwijl de oorzaak aan het zoeken bent.

Allemaal heel rechtoe-rechtaan, geen ingewikkelde schakelingen. Nu hoor ik jullie al zeggen: "je kan vergeten om S4 weer in te schakelen, dan hoor je een volgende keer geen alarm". Ja, dat is zo. Maar als je het systeem aanzet kan je de werking wel heel simpel even controleren met S2.

Alles kreeg een plekje op het bestaande schakelpaneel:


Om de werking nog even te illustreren hier nog een filmpje:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 31 dec 2017 14:08 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 08 mrt 2016 05:56 #713398

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Mooie KISS oplossing.
Ga ik overwegen.

Lijkt het je niet verstandiger om S3 in het circuit van de pomp zelf op te nemen?
Dan kan de pomp alleen nog maar aanslaan als er daadwerkelijk water in je bilge staat.
Nu kan je pomp aanstaan en droog (kapot) draaien.
Je hoort uiteraard wel je alarm maar in het pompcircuit is fail-safe.

S2 lijkt me dan overbodig.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2016 06:05 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 08 mrt 2016 07:26 #713420

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 844
Heb je de pomp dan niet op constante spanning staan?Mocht er dan op de ligplaats iets gebeuren dan slaat je pomp dan toch niet aan?Ik dacht altijd dat een bilgenpomp met automaat er juist voor was zodat deze altijd aansloeg mocht er water in de bilge komen.Zoals ik het schema lees dan schakel je de bilgepomp dus met de hoofdstroom S1 uit?
Mocht er dus iets gebeuren als je niet aan boord bent dan loopt je boot alsnog vol...en als je geluk hebt kom je elke week bij de boot maar als je toevallig 2 weken op vakantie bent?En dan geen vakantie op de boot natuurlijk:-)

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 08 mrt 2016 09:58 #713472

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Sloe Gin schreef :
Lijkt het je niet verstandiger om S3 in het circuit van de pomp zelf op te nemen?
Dan kan de pomp alleen nog maar aanslaan als er daadwerkelijk water in je bilge staat.
Nu kan je pomp aanstaan en droog (kapot) draaien.
Je hoort uiteraard wel je alarm maar in het pompcircuit is fail-safe.

S2 lijkt me dan overbodig.
S2 is nodig om de pomp aan te kunnen zetten wanneer de vlotter faalt (geblokkeerd bijvoorbeeld). Ook heb je S2 nodig om het circuit te kunnen testen, anders moet je iedere keer diep in de bilge de vlotter met de hand bewegen. De pomp is van het waaiertype en kan vrijwel ongelimiteerd droog draaien. Door het rode Ledje zie ik ook wanneer de pomp draait, dus dat blijft niet onopgemerkt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 08 mrt 2016 10:07 #713475

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
sleen42 schreef :
Heb je de pomp dan niet op constante spanning staan? ... Ik dacht altijd dat een bilgenpomp met automaat er juist voor was zodat deze altijd aansloeg mocht er water in de bilge komen.
Ik maak de boot altijd helemaal spanningsloos als ik de boot in de haven achterlaat, dus de bilgepomp werkt dan inderdaad niet. Ik heb het primair gemaakt voor onder het varen.

Maar het kan wel natuurlijk, kwestie van de schakelaar aan laten staan. Dat is een keuze die iedere booteigenaar zelf maakt natuurlijk. In mijn geval verzamelt er doorgaans alleen stof in de bilge dus aan laten staan in de haven hoeft voor mij niet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 08 mrt 2016 10:43 #713488

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5017
Los van deze prachtige oplossing heb ik de gewoonte om op langere tochten regelmatig een rondgang te maken en ook onder de vloer te kijken.
Daarnaast is er aan iedere kant een plek waar water bij helling boven de vloer zichtbaar is zodra er meer dan liter of vijf in de bilge staat handig om te weten.
Bij ons wil de watertank wel eens lekken bij de deksel of bij overvullen gaat de slang eraf dan is het meer dan vijf liter.....maar wel zoet....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 08 mrt 2016 12:34 #713520

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Ja dat herken ik wel, vorig seizoen ineens de hele bilge vol water. Omdat de bilgeput vrij diep is op een C888 kwam ik daar pas laat achter. Bleek het inspectiedeksel van de watertank te lekken. In de haven was er niets aan de hand, maar onder helling liep er mooi straaltje water de bilge in.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 08 mrt 2016 14:04 #713547

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Nuttig dus die S2 !

Goed om te weten aangezien ik binnenkort e.e.a. aan moet gaan sluiten :)

Echter spanningsloos maken ga ik niet doen zoals we hier in het forum hebben kunnen lezen.
Ik moet er niet aan denken dat ik na een week ineens m'n boot met 20 á 30 cm water er in tegen kom, laat staan dat ie afgeborreld is.

Die pomp kan het mogelijk nog een tijdje rekken of misschien zelfs wel beter.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilgepomp 10 apr 2020 13:54 #1145319

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
+Deze post is uit 2016, maar omdat alle afbeeldingen verloren waren gegaan plaats ik hem hier nogmaals. Deze post bevat dus geen nieuwe informatie.+

Een aantal posts terug heb ik een filmpje gepost met wetenswaardigheden over bilgepompen. Saai maar informatief. Eén aspect hieruit is mij bijzonder bijgebleven: dat een vroegtijdige waarschuwing dat er water in de bilge staat (of stroomt) méér waard is dan welke bilgepomp dan ook. Best logisch, voordat je buiten in de kuip in de gaten hebt dat er water binnenstroomt staat het waarschijnlijk al ruim boven de vloerdelen. Zie dan in een klotsende en chaotische boot het lek nog maar te vinden. Grote kans dat je dat niet of slechts met grote moeite lukt. De film leerde ook dat het geen enkele normale bilgepomp lukt om een lek dat niet 'erg klein' is bij te houden.

Nu heb ik op de il Cigno keurig een hand bilgepomp en ook nog een elektrische. Deze laatste werkte gewoon met een aan/uit schakelaar op het paneel. Maar geen enkele vorm van waarschuwing, dus dat moest veranderen. Ik kon in Vinkeveen een gloednieuwe vlotterschakelaar kopen voor een klein prijsje (tip).



Deze kreeg met wat moeite een plaatsje in de bilge.



De vlotterschakelaar zit op een 10mm dik vastgekit aluminium stripje vanwege de onderlegplaat van de kielbout. Met de verhoogde vleugelmoertjes kan ik de schakelaar gemakkelijk loshalen voor onderhoud of vervanging.

Het schakelschema ziet er als volgt uit:



Schakelaar S1 is de bestaande bilgepompschakelaar annex zekeringautomaat. Met schakelaar S2 kies ik voor auto of handmatig. S3 is de nieuwe vlotterschakelaar. Zodra de pomp aanspringt gaat er een ledje branden op het schakelpaneel. Tegelijk gaat het zichtbare en hoorbare alarm af (BZ). Om de paniek niet nog groter te maken dan hij misschien al is aan boord, kan je met schakelaar S4 het alarm tot zwijgen brengen terwijl de oorzaak aan het zoeken bent.

Allemaal heel rechtoe-rechtaan, geen ingewikkelde schakelingen. Nu hoor ik jullie al zeggen: "je kan vergeten om S4 weer in te schakelen, dan hoor je een volgende keer geen alarm". Ja, dat is zo. Maar als je het systeem aanzet kan je de werking wel heel simpel even controleren met S2.

Alles kreeg een plekje op het bestaande schakelpaneel:



Om de werking nog even te illustreren hier nog een filmpje:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 10 apr 2020 14:15 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl