Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Moet ik mijn lenspomp automatiseren ?

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 31 dec 2017 14:40 #903326

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
Jeroen-pion schreef :
WADnWIND schreef :
pantaleimon schreef :
WADnWIND schreef :
Houd er rekening mee dat als je automatische bilge pomp aan gaat en je pompt olie over boord, of zelfs maar de verdenking er van, dat ze je wel weten te vinden!

Het zal niet de 1e keer zijn.
Je kan beter een GSM melder aan je vlotter schakelaar maken.

wat een dooddoener......
als je boot afborrelt heb je ook olie in het water(en nog meer zooi)

groeten
Frank

Maar dat dekt je verzekering

Bij de knrm zetten ze toch ook wel es een pompje in om een water makend schip drijvend te houden ?

Of is het beleid veranderd naar wat je opmerkte :unsure:

Een zinkend schip en wat overtollig bilge water zijn in mijn beleving toch wat anders.
Als je pomp aan slaat op wat bilge water is de kans groot dat je in een haven ligt en er olie resten in zitten, maar er dreigen geen roerende goederen verloren te gaan op korte termijn.
Eigenlijk is het een soort luiheid, dan wel zuinigheid. Óf je bent te lui om regelmatig te gaan kijken bij je schip, óf je bent te zuinig om af te spreken dat iemand anders dat doet.
op de kant zetten is dan het beste.

Dat val volgens mij niet te vergelijken met een schip dat serieus water maakt....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 31 dec 2017 14:56 #903334

Net aan boord wezen kijken................niks aan de hand hoor.
KURK DROOG.
En zo hoort het toch?
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 31 dec 2017 15:04 #903339

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 31 dec 2017 15:33 #903354

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29140
Als bilge schakelaar heb ik gewoon een luchtdruk systeem met zoiets:
www.hubacontrol.com/fileadmin/...04_druckschalter.pdf

In mijn geval type 602 uit een oude CV ketel, die is instelbaar van 0,2-2mBar, dat is dus.
In theorie is dat dus van 0,2mm tot 2cm water hoogte. je moet alleen wel een luchtklok maken waarin je de lucht opsluit, dat kan dus een PVC pijp met slangtule zijn.



Omdat je elektrisch schakel element boven de vloeistof zit en niet er in, zoals de gebruikelijke schakelaars, heb je dus nooit elektrische problemen.
Zo'n drukschakelaar uit een CV ketel is veel goedkoper dan de gebruikelijke watersport juwelier oplossingen.

Het paneeltje van Kniest is niet duur.

Trouwens, de beste lenspomp is bange bemanning met een emmer. :laugh:

Als een GSM melder niet helpt, omdat het te lang duurt, is het leek mogelijk zo groot dat een automatische lenspomp ook niet voldoende is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 dec 2017 15:37 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 31 dec 2017 15:56 #903372

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1763
En ik heb in de 30jr dat ik een boot in het water heb liggen zelfs nog nooit aan een automatische lenspomp gedacht.......puur mazzel dat ik mijn boot nooit gezonken heb gevonden als ik dit zo lees B)

Mijn boot is wel een keer behoorlijk volgelopen vanwege een lenspomp trouwens. Maar dat was met een beluchting gelukkig vlot verholpen :)
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 31 dec 2017 19:12 #903417

Ik vind het heerlijk om ze automatisch te hebben.
Bij mij zijn de bilges natuurlijk ook al tijd droog, maar ik heb er ook eentje in de 'lekbak' onder de schroefas zitten. Dat is zo'n watergesmeerde as met vetpakking, en die hoort altijd wat te druppelen. Als je de boot niet ieder jaar uit het water haalt zo als ik, dan word dat drupellen met een draaiende as iets meer. Ik voel er helemaal niets vor om dat bakje twee keer in de maand handmatig leeg te schepen, zeker niet omdat ik ook nog wel een wat langer weg ben. Mooi dat ik het automatisch laat plaats vinden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 08:26 #903470

Nachtvlinder schreef :
Nee hoor, daar wen je ook aan. Je dient echt een mechanisch interlock system te bedenken zodat het fysiek onmogelijk is om dit soort potentieel catestofale human errors te maken ;)

Mechanisch lijkt me knap lastig of heb je daar een idee voor?
Je zou ook een uitlaat temperatuursensor kunnen installeren. Dan krijg je meteen een alarm , nog ruim voor de impeller helemaal droog is gelopen en ook ruim voor je motor te heet wordt.
Das ook zoiets wat Holtere al voorstelt.
Bijv. zoiets ( heelaas te laat voor de Nasa inkoopactie ;) ): www.nasamarine.com/product/ex-...rature-monitoralarm/

Ik zet zelf altijd de koelwaterafsluiter dicht als ik van boord ga en ben hem nog nooit vergeten ( afkloppen). Wel de dieselkraan :blush:
Ad
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 08:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 09:09 #903481

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16761
Mechanisch lijkt me knap lastig of heb je daar een idee voor?
Je zou ook een uitlaat temperatuursensor kunnen installeren. Dan krijg je meteen een alarm , nog ruim voor de impeller helemaal droog is gelopen en ook ruim voor je motor te heet wordt.
Das ook zoiets wat Holtere al voorstelt.
Het laat me toch niet helemaal los..
Een uitlaatalarmpje is prima hoor maar wel met een extra herrieschopper a.u.b. Die moet er dan nog extra bij!
Maar, (ik kan me vergissen) volgens mij is je impeller allang verbrand voordat je uitlaatalarm krijg. Je start met een koude motor en uit ervaring weet ik dat zonder water je impeller heel snel weg is :blush:
Wat zijn hierover de meningen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 09:22 #903485

holtere schreef :
Mechanisch lijkt me knap lastig of heb je daar een idee voor?
Je zou ook een uitlaat temperatuursensor kunnen installeren. Dan krijg je meteen een alarm , nog ruim voor de impeller helemaal droog is gelopen en ook ruim voor je motor te heet wordt.
Das ook zoiets wat Holtere al voorstelt.
Het laat me toch niet helemaal los..
Een uitlaatalarmpje is prima hoor maar wel met een extra herrieschopper a.u.b. Die moet er dan nog extra bij!
Maar, (ik kan me vergissen) volgens mij is je impeller allang verbrand voordat je uitlaatalarm krijg. Je start met een koude motor en uit ervaring weet ik dat zonder water je impeller heel snel weg is :blush:
Wat zijn hierover de meningen?

Hoezo herrieschopper? Als het goed is hoor je dat ding nooit , hooguit bij testen.
En ook bij een koude motor zijn de uitlaatgassen direct al gauw zo'n 500 graden heet en al gauw nog 200 graden na de spruitstukkoeler waar nog water in zit, tenminste als de motor aanslaat. Dat heeft met te motortemperatuur zelf niks te maken.
Dat alarm komt zonder koelwater echt na een paar seconden en een impeller kan gerust een of twee minuten "droog" draaien voordat alle water erin verdampt is en de impeller echt droog draait, zoveel wrijvingswarmte wekt dat ding echt niet op.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 09:25 #903488

Yellow Boat schreef :
Nachtvlinder schreef :
Nee hoor, daar wen je ook aan. Je dient echt een mechanisch interlock system te bedenken zodat het fysiek onmogelijk is om dit soort potentieel catestofale human errors te maken ;)

Mechanisch lijkt me knap lastig of heb je daar een idee voor?

Heb je de knipoog gezien!?

Maar je kunt naar de industrie kijken naar mogelijkheden.

In principe is de conditie "geopende afsluiter" een permissive om te starten. Motor stoppen mag altijd.

Onderstaande afsluiter geeft bv een specifieke sleutel vrij indien de afsluiter open is. Om afsluiter dicht te kunnen doen dien je deze sleutel fysiek naar de afsluiter te brengen. Indien je je startknop dezelfde sleutel geeft, heb je aan de vereiste logica voldaan.



Andere mogelijkheid is om dmv een eindschakelaar op de afsluiter het electrische signaal van de startknop naar het startrelais te onderbreken indien de afsluiter niet (volledig) open staat.

Overigens verhindert bovenstaand niet om per abuis de afsluiter te sluiten wanneer de motor reeds loopt (maar dat zou nog een stap naiever zijn...)

Niet implementeren verder hoor, veel te ingewikkeld voor wat het brengt!
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 09:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 09:33 #903494

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
holtere schreef :
Mechanisch lijkt me knap lastig of heb je daar een idee voor?
Je zou ook een uitlaat temperatuursensor kunnen installeren. Dan krijg je meteen een alarm , nog ruim voor de impeller helemaal droog is gelopen en ook ruim voor je motor te heet wordt.
Das ook zoiets wat Holtere al voorstelt.
Het laat me toch niet helemaal los..
Een uitlaatalarmpje is prima hoor maar wel met een extra herrieschopper a.u.b. Die moet er dan nog extra bij!
Maar, (ik kan me vergissen) volgens mij is je impeller allang verbrand voordat je uitlaatalarm krijg. Je start met een koude motor en uit ervaring weet ik dat zonder water je impeller heel snel weg is :blush:
Wat zijn hierover de meningen?

Het is niet moeilijk om een voorziening te maken aan de koelwater afsluiter, waarmee de start knop/slot elektrisch onderbroken wordt wanneer de kraan dicht is. Bij een afsluiter met hefboom simpel met N/O drukschakelaar die door afsluiter arm wordt ingedrukt in dichtstand. Motor start dan niet bij gesloten koelwater toevoer. Ik heb hier zelf ook aan zitten denken, want kortgeleden ook gestart met kraan dicht. Ik kwam er snel genoeg achter, maar wil geen herhaling.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 09:35 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 09:34 #903495

Zie post boven die van jou ;)

Afsluiiters met limit switche3s zijn gewoon te koop:
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 09:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 09:37 #903496

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
Zie post boven die van jou ;)

Je was me net iets te snel af.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 09:45 #903497

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
Zie post boven die van jou ;)

Afsluiiters met limit switche3s zijn gewoon te koop:

Ja, eerder tegengekomen, maar om nou de bestaande afsluiter te gaan vervangen zou me iets te ver gaan.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 09:51 #903498

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16761
Zie post boven die van jou ;)

Afsluiters met limit switche3s zijn gewoon te koop:
Waar? Ik vind ze zo snel niet....zijn ze in de juiste zeewaterkwaliteit ook leverbaar?

Ik zat eigenlijk aan een sensor te denken net als op de dynamo zit. Piepen voor de start en ophouden als de motor loopt. Zou misschien in de deksel van de wierpot kunnen of is dat te simpel :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 09:54 #903500

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Overigens bedoelde ik N/C (normally closed) switch.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 10:02 #903503

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
holtere schreef :
Zie post boven die van jou ;)

Afsluiters met limit switche3s zijn gewoon te koop:
Waar? Ik vind ze zo snel niet....zijn ze in de juiste zeewaterkwaliteit ook leverbaar?

Ik zat eigenlijk aan een sensor te denken net als op de dynamo zit. Piepen voor de start en ophouden als de motor loopt. Zou misschien in de deksel van de wierpot kunnen of is dat te simpel :blink:

Als je liever een alarm hebt, kan je ook een switch op de afsluiter gebruiken, maar dan een N/O (normally open) type, waarmee je een buzzer of luider in serie met de startknop schakelt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 10:14 #903505

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Even terug naar de oorspronkelijke vraag. Ik zou een floatswitch gebruiken om pomp te starten en een timer om SMS te sturen als de pomp langer dan zeg 2 minuten blijft lopen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 10:17 #903507

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
holtere schreef :
Maar, (ik kan me vergissen) volgens mij is je impeller allang verbrand voordat je uitlaatalarm krijg. Je start met een koude motor en uit ervaring weet ik dat zonder water je impeller heel snel weg is :blush:
Wat zijn hierover de meningen?

Klopt helemaal kan ik uit ervaring zeggen. Sinds die die tijd laat ook ik die afsluiter open.

Dick
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 10:18 door Knar. Reden: Foutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 10:22 #903509

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16761
Je zou al een elastiekje van een schakelaartje naar de kraan kunnen zetten. Lijkt me wel kiss maar vooral afdoende?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 10:36 #903512

NO of NC heft betrekking op de "shelf-state" van het device inclusief gemonteerde switch. Die is bij een hand-afsluiter ongedefinieerd. Maar je wilt dus 1 contact was gesloten is indien de afsluiter open staat, correct?

Je zou zelf kunnen gaan hobbyen met een microswitch, reedrelais oid, maar dat lijkt me vrij kwetsbaar en daardoor potentieel onbetrouwbaar. Misschien een waterdichte microswitch kopen en dan een handige bracket verzinnen; microswitch bediend door de handle van de afsluiter...

@Holtere: niet beschikbaar voor de consument inderdaad...
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 10:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 10:50 #903519

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
@Yellow Boat, maak van die 500 maar 350, als je 500 meet is je uitlaatklep lek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 12:01 #903538

BartWNL schreef :
@Yellow Boat, maak van die 500 maar 350, als je 500 meet is je uitlaatklep lek.

Maakt niet zoveel uit. Normale alarmeerstand is 75 graden maar kun je ook lager instellen.
Maar ik zal het eens testen binnenkort. Er moet sowieso een nieuwe impeller in mijn koelwaterpomp. Deze zit er al zeker 6 jaar in :ohmy: .

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 12:01 #903539

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16761
@Holtere: niet beschikbaar voor de consument inderdaad...

Maar zo toch wel :P

www.allekabels.nl/buzzer-en-si.../1068721/buzzer.html
www.winkelenbijhoekman.nl/cms3...icht-schakelaar-veer



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Moet ik mijn lenspomp automatiseren ? 01 jan 2018 12:14 #903540

Dat kan ook inderdaad!

Of een (onder)drukschakelaar net voor de impeller: deze dient tenslotte beschermd te worden. Bij gesloten afsluiter of verstopt wierfilter zal een dieper vacuum dan normal ontstaan op die plaats.

Drukschakelaar dient dan NO te zijn en te sluiten wanneer de druk lager wordt dan de normale druk daar (er heerst een licht vacuum daar onder normale condities). Hoe diep dat vacuum is (nodig om de range te bepalen) weet ik niet maar kan Ad vast meer over vertellen: volgens mij weet ie veel van pompen, drukvalberekeningen etc.
Laatst bewerkt: 01 jan 2018 12:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl