Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Luchtgekoelde diesel??

Luchtgekoelde diesel?? 23 juli 2018 07:23 #962091

Koezt schreef :
3Noreen schreef :
peter1 schreef :
Wauw dan is warmte ontwikkeling een serieus groot probleem van een brandstofmotor, als dat zo maar 30%-35% procent is het vermogen, een groot verlies van energie.

Dat er energie om gezet wordt in warmte weet ik, maar zo veel wist ik niet! dan doen electromotoren het blijkbaar beter

Het is nog veel erger. 67% gaat verloren aan warmte. De helft in uitlaatgas de andere helft wordt via de koeling afgevoerd.
Electro heeft zeker niet per definitie een rendement. Je laadt immers je accus waarschijnlijk vanuit een elektriciteitscentrale. Die hebben een rendement van ca 44%...
Daaroverheen nog de verliezen in de acculader, drive, motor en overbrenging...

Je moet wel rekenen vanaf de bron.

Als je het zo bekijkt, moet je eigenlijk rekenen vanaf de "Big Bang" want de zon die ervoor gezorgd heeft dat hier organisch materiaal groeide welk uiteindelijk voor olie zorgde, stuurt ook niet al haar energie rechtstreeks naar ons. Feit is dat een elektrische motor de haar aangeboden energie veel efficiënter omzet in beweging. Een interne verbrandingsmotor doet dat veel slechter maar bijvoorbeeld nog wel veel beter dan een stoommachine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 23 juli 2018 07:27 #962093

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8003
Tulipe schreef :
Koezt schreef :
3Noreen schreef :
peter1 schreef :
Wauw dan is warmte ontwikkeling een serieus groot probleem van een brandstofmotor, als dat zo maar 30%-35% procent is het vermogen, een groot verlies van energie.

Dat er energie om gezet wordt in warmte weet ik, maar zo veel wist ik niet! dan doen electromotoren het blijkbaar beter

Het is nog veel erger. 67% gaat verloren aan warmte. De helft in uitlaatgas de andere helft wordt via de koeling afgevoerd.
Electro heeft zeker niet per definitie een rendement. Je laadt immers je accus waarschijnlijk vanuit een elektriciteitscentrale. Die hebben een rendement van ca 44%...
Daaroverheen nog de verliezen in de acculader, drive, motor en overbrenging...

Je moet wel rekenen vanaf de bron.

Als je het zo bekijkt, moet je eigenlijk rekenen vanaf de "Big Bang" want de zon die ervoor gezorgd heeft dat hier organisch materiaal groeide welk uiteindelijk voor olie zorgde, stuurt ook niet al haar energie rechtstreeks naar ons. Feit is dat een elektrische motor de haar aangeboden energie veel efficiënter omzet in beweging. Een interne verbrandingsmotor doet dat veel slechter maar bijvoorbeeld nog wel veel beter dan een stoommachine.
Beetje een onzin statement. Je neemt brandstof en het systeem dat nodig is om die brandstof om te zetten in beweging heeft een rendement. Dat bij electrisch de uitlaat heel ergens anders staat betekent niet dat die er niet is in dat systeem.

En idd, die stoommachine (meestal meertraps stoomturbine) is hetgeen in een electriciteitscentrale zorgt voor de aandrijving van de generator.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 23 juli 2018 07:31 #962095

Koezt schreef :
3Noreen schreef :
peter1 schreef :
Wauw dan is warmte ontwikkeling een serieus groot probleem van een brandstofmotor, als dat zo maar 30%-35% procent is het vermogen, een groot verlies van energie.

Dat er energie om gezet wordt in warmte weet ik, maar zo veel wist ik niet! dan doen electromotoren het blijkbaar beter

Het is nog veel erger. 67% gaat verloren aan warmte. De helft in uitlaatgas de andere helft wordt via de koeling afgevoerd.
Electro heeft zeker niet per definitie een rendement. Je laadt immers je accus waarschijnlijk vanuit een elektriciteitscentrale. Die hebben een rendement van ca 44%...
Daaroverheen nog de verliezen in de acculader, drive, motor en overbrenging...

Je moet wel rekenen vanaf de bron.


Beetje een onzin statement. Het gaat er om wat je aan boord moet afvoeren door middel van koeling.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 23 juli 2018 07:50 #962105

Lucht gekoelde motoren hebben zo veel voordelen , dat in de massa alleen de kever en eend iets van betekenis waren.

De berg nadelen is groter dan de paar voordelen .

Met betrekking tot Noordpool temperaturen , liever een koelsysteem, wat bij stilstaande motor het blok enigszins verwarmt, olie zo dik als stroop wil ook niet best starten
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 23 juli 2018 08:27 #962127

Direct gebruik maken van water-wind-zon energie, dan is er geen uitlaat die CO2 produceert.

Windmolens zetten 60% om in electra van de energy die door de wiek stroomt, deze "brandstof" is dan ook nog eens "gratis", dan is het rendement ook nog eens wat minder van belang!

Afnemers via kabels, zoals de trein, industrie hebben het verlies via de accu dan ook niet meer.
Een electro motor in een bootje zou op ongeveer 50% van de gebruikte (gratis) energie kunnen draaien.
Stel de transport kabelverliezen voor trein en rest op het zelfde rendement als de accu.

En dat dan zonder uitstoot van die verschrikkelijke CO2

Die CO2 is dan ook niet meer nodig voor plantengroei, want er hoeven minder bomen gekapt te worden voor brandstof.

Het is helemaal duidelijk welk pad gevolgd dient te worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 23 juli 2018 19:57 #962319

Beste Koezt, ik had het over een stoommachine, niet over een turbine. Wel een beetje onzin om mensen hun woorden te verdraaien.
Voor de rest doe je maar wat je wil met mijn post, ik hoop alleen dat je er eens over nadenkt. Het gaat enkel over de efficiëntie van de omzetting van de aangeboden energie naar de geleverde beweging. Of dacht je dat die diesel zomaar vanzelf uit de grond kwam spuiten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 24 juli 2018 04:53 #962371

Sunday schreef :
Zijn er mensen die kennis hebben van, of ervaringen hebben met luchtgekoelde dieselmotor op zeilboot?
Ik kom dat tegen op een serieuze boot die voor koude gebieden gemaakt is.
Wat zijn de voordelen, nadelen?

zeg Sunday lees ik tussen de regels door dat naar een ander schip en vaargebied aan het kijken bent?
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Luchtgekoelde diesel?? 24 juli 2018 19:06 #962572

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik kijk altijd naar boten voor ooit.. Ruud!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl