3Noreen schreef :
peter1 schreef :
Wauw dan is warmte ontwikkeling een serieus groot probleem van een brandstofmotor, als dat zo maar 30%-35% procent is het vermogen, een groot verlies van energie.
Dat er energie om gezet wordt in warmte weet ik, maar zo veel wist ik niet! dan doen electromotoren het blijkbaar beter
Het is nog veel erger. 67% gaat verloren aan warmte. De helft in uitlaatgas de andere helft wordt via de koeling afgevoerd.
Electro heeft zeker niet per definitie een rendement. Je laadt immers je accus waarschijnlijk vanuit een elektriciteitscentrale. Die hebben een rendement van ca 44%...
Daaroverheen nog de verliezen in de acculader, drive, motor en overbrenging...
Je moet wel rekenen vanaf de bron.
Als je het zo bekijkt, moet je eigenlijk rekenen vanaf de "Big Bang" want de zon die ervoor gezorgd heeft dat hier organisch materiaal groeide welk uiteindelijk voor olie zorgde, stuurt ook niet al haar energie rechtstreeks naar ons. Feit is dat een elektrische motor de haar aangeboden energie veel efficiënter omzet in beweging. Een interne verbrandingsmotor doet dat veel slechter maar bijvoorbeeld nog wel veel beter dan een stoommachine.