Mijn ervaringen met de Oriondo 3000.
De bezorging van het Kooktoestelduurde ongeveer een week, via DHL verstuurd.
Eerste indruk:
- Solide
- De flappen van de half cardanische ophanging van mijn oude Origo passen op de Oriondo.
- De randen van de pannendragers en de pannenhouders voelen wat scherp aan: ik heb er een vijl over gehaald
.
Tijdens gebruik:
- De vlam brandt blauwer dan bij Oriogo of Compass24. (Bio Ethanol van de Action)
- De vlam is heter.
- Minder roet.
- De pannenklemmen zijn goed.
- Schoonmaken is lastiger dan ik gewend was.
Problemen?
Veel producten krijgen vijf sterren omdat het pakketje snel geleverd wordt. Maar een bedrijf leer je pas echt kennen als er iet sop te lossen is. Ik moet zeggen dat dit bedrijf zijn vijf sterren waard is.
Problemen?
Ja, helaas wel. Op enig moment zat de knop van de rechter brander vast. Ik weet nu dat je net achter de bedieningsknop een tang op kunt zetten, of een klap met een hamer kunt geven.
De afdekplaat zat vast tegen de behuizing.
De afdekplaat bedien je rechtstreeks met de knop/schuif aan de voorkant: het is hetzelfde onderdeel, het is één geheel. (In tegenstelling tot Origo of Compass24).
Met de kennis van toen heb de branderpot leeg laten branden en toen het fornuis weer afgekoeld was kon ik met weinig moeite de klep weer in beweging krijgen. Daarna voorzichtig weer gebruikt en het bleef allemaal werken. Alleen als ik de klep helemaal open deed was het net of die zich een beetje vast ´frat'.
De hele vakantie verder probleemloos op gekookt.
Het laten uitbranden was veel prettiger dan bij het toestel van Compass24: dat werd aan alle kanten gevaarlijk heet. De Origo gaf warmte via de vlam en dat was het. Een stuk rustiger gevoel.
reactie winkel en oplossing:
Na mijn vakantie contact opgenomen met Hjertmans. Ik kreeg van de Deense winkel een telefoonnummer in Zweden. Daar werd alles heel accuraat opgepakt.
Dit was een keer eerder voorgekomen.
Toen was het een braam die met een schuurpapiertje weg te halen was.
Er werd contact opgenomen met de fabrikant en die stuurde foto's waar ik naar moest kijken en eventueel iets moest afschuren. Bij mijn fornuisje leek me dat niet afdoende.
Als ik iets zou slopen tijdens mijn reparatiepogingen, dan zou dat uiteraard onder garantie vallen.
Ik heb het opgelost door een stukje van de klep af te vijlen en de aanslag van de bediening (aan de voorkant) iets te verplaatsen door er een bout en een moer M3 in te zetten. Nu kan de klep de zijkant van de behuizing niet meer raken.
Na deze excercitie mocht ik kiezen: ze sturen een nieuw fornuis op, of ik houd mijn kooktoestel en krijg wat geld terug.
Een prettige en pragmatische communicatie, vooral via de mail, waar snel op gereageerd werd met echte antwoorden. Jammer dat deze winkel niet 'om de hoek' zit.
Al met al ben ik erg blij met de Oriondo: een goed fornuis op spiritus en ik hoef niet terug naar gas.