Kock1964 schreef :
Kan het zijn dat zij de EFOY als hoofdvoorziening volledig uit benutten! ‘Wij’ benutten zoiets meer als ‘erbij’. Of zie ik iets over het hoofd.
Dat klopt wel een beetje geloof ik ja. Ze hebben de stuurautomaat non-stop nodig, maar kunnen het zich gewichtstechnisch niet veroorloven om er een enorme accubank in te zetten. Met 200 Ah aan lood/zuur accu ben je al een flink aantal kilo's zwaarder. Sommigen nemen/namen dan zo'n Honda-generatortje mee uit kostenoverwegingen, anderen zo'n brandstofcel.
Naar mijn weten is zo'n apparaat in staat om onder een tevoren bepaalde accuspanning te gaan draaien, totdat de accu weer vol zit. Dus behalve af en toe even kijken of hij nog voldoende brandstof heeft heb je er geen omkijken naar.
Je hebt trouwens ook brandstofcellen op basis van naar ik mij kan herinneren, appelzuur. Demiwater aan het gedroogde zuur toevoegen en dan het apparaat in. Even gezocht:
http://www.dynad-hydromax.com. Werkt ook volgens een redox-reactie, maar dan met waterstof (?). Eveneens licht ontvlambaar, maar dan ÏN het apparaat ontvlambaar en niet ernaast, zoals de methanol. Geen ervaring mee overigens. De NL dealer zat of zit in Workum.