Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Watt&Sea Hydrogenerator

Watt&Sea Hydrogenerator 25 nov 2019 15:24 #1103757

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
zuipschuit schreef :
Het is misschien een beetje simplistisch, maar kan je een electrische buitenboord niet ombouwen naar generator?

Ja, maar dan moet er wel een andere prop op....als je die 3d print zou dat best wel kunnen werken
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watt&Sea Hydrogenerator 25 nov 2019 16:19 #1103769

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
Beetje rare mechanische constructie die beide generatoren,
Je ontwikkeld een behoorlijk tot enorm groot moment op de bevestiging aan de romp, zeker bij zeegang.

Niet anders dan een twee pk buitenboord motortje die je met het grootste gemak aan een opblaas bootje hangt. Ik zie het probleem dus niet zo.

Een BBM duwt tegen de spiegel en heeft doorgaans een veel grotere beugel.
Dit trekt aan een paar kleine boutjes.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watt&Sea Hydrogenerator 25 nov 2019 22:25 #1103870

Voor het geld van een W&S generator heb je ook een efoy 80 Ah brandstofcel aan boord.
Altijd energie, geen herrie, geen snelheidsverlies. Ik heb al eens een oversteekje gemaakt met
zo'n energie-centrale aan boord. Fantastisch!

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watt&Sea Hydrogenerator 25 nov 2019 22:39 #1103873

Of als je dan toch energie uit je schroef wilt halen tijdens het zeilen, dan kun je ook altijd nog een dynamo op je schroefas zetten en de schroef van je boot gebruiken. Dat is aanzienlijk goedkoper vergeleken met een W&S generator.

Har.Vogel Zijn de Efoy's verbeterd? Ik vond de opbrengst zwaar tegenvallen toen ik zo'n ding een seizoen geprobeerd heb.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watt&Sea Hydrogenerator 25 nov 2019 22:52 #1103875

Ik zag nauwelijks 1 kWh per dag max voor de 80 Ah uitvoering. Daarnaast heb je weer een extra, heel dure (1 kWh kost 5 euro) en potentieel erg gevaarlijke brandstof (puur methanol, wel in een goed afgezekerde container) nodig aan boord. Mooi apparaat maar ook (veel) te duur voor mijn smaak.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watt&Sea Hydrogenerator 29 apr 2020 09:37 #1153008

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4662
Erikdejong schreef :
Of als je dan toch energie uit je schroef wilt halen tijdens het zeilen, dan kun je ook altijd nog een dynamo op je schroefas zetten en de schroef van je boot gebruiken. Dat is aanzienlijk goedkoper vergeleken met een W&S generator.

Har.Vogel Zijn de Efoy's verbeterd? Ik vond de opbrengst zwaar tegenvallen toen ik zo'n ding een seizoen geprobeerd heb.

@Erik, ik heb zojuist een half uur gesproken met de dealer van EFOY. Zo'n EFOY Comfort 210 is best een erg interessant alternatief voor een generator of een W&S. 0,9 liter per 1000 watt uur. Het apparaat schijnt wel wat verbeterd te zijn tov de eerste versie. Installatie is vrij eenvoudig en na wat instellingen laadt de EFOY automatisch bij. Deze apparaten worden veel geleverd aan campers en het schijnt dat de TRANSAT bootjes standaard zo'n ding aan boord hebben. Ik ga dit serieus meenemen in mijn overweging en zie nu eigenlijk geen reden om het niet te doen. Methanol is niet overal verkrijgbaar, maar een extra voorraad kan altijd. De kostprijs voor de 210 variant is 5500,-. Een generator kost meer. De brandstof is 5,- per liter, dat is behoorlijk wat duurder dan diesel/benzine, maar je hebt er een milieu vriendelijker en geluidsarmer alternatief voor terug.
Ik ben benieuwd of naast Harrie en jij er meer mensen ervaring hebben met dit apparaat.

René

de website: www.efoycomfort.nl/
voor wereldwijde leveranciers: www.efoy-comfort.com/map
Laatst bewerkt: 29 apr 2020 09:38 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watt&Sea Hydrogenerator 29 apr 2020 11:29 #1153055

Het hangt natuurlijk van je energie vraag af wat handig is aan boord. Als je diepgevroren biefstukken mee wilt nemen
naar de carieb is het een ander verhaal dan wanneer je met een windpilot en een koelbox oversteekt.
Ik zou de Efoy als een prettig soort energiecentrale willen zien die makkelijk ieder uur zo'n 5 a 6 ampere in je accubank stopt.
In dat geval heb je elke dag een liter methanol nodig. Daarnaast zou ik dan de resterende behoefte aanvullen met
zonnepanelen. Ik had ze wegklapbaar op hekstoel en zeereling.
Voor een langere oversteek ga ik in de bespaarmodus: plotter bijna volledig dimmen, stuurautomaat lekker lui afstellen en
m'n zeiltjes daarop afstellen. Koelkast vol ijs en dan op de laagste stand aan. Scheelt je zeker 3 a 4 ampere per uur.
Daarnaast is het ook leuk om te gaan ampere-jagen: dieptemeter apart uit te zetten? 12V stopcontacten niet gebruiken
(je kunt toch niemand bellen) etc.

Kortom: Efoy doen met 120 Wh zonnenpanelen...

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watt&Sea Hydrogenerator 29 apr 2020 12:28 #1153073

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4662
har.vogel schreef :
Het hangt natuurlijk van je energie vraag af wat handig is aan boord. Als je diepgevroren biefstukken mee wilt nemen
naar de carieb is het een ander verhaal dan wanneer je met een windpilot en een koelbox oversteekt.
Ik zou de Efoy als een prettig soort energiecentrale willen zien die makkelijk ieder uur zo'n 5 a 6 ampere in je accubank stopt.
In dat geval heb je elke dag een liter methanol nodig. Daarnaast zou ik dan de resterende behoefte aanvullen met
zonnepanelen. Ik had ze wegklapbaar op hekstoel en zeereling.
Voor een langere oversteek ga ik in de bespaarmodus: plotter bijna volledig dimmen, stuurautomaat lekker lui afstellen en
m'n zeiltjes daarop afstellen. Koelkast vol ijs en dan op de laagste stand aan. Scheelt je zeker 3 a 4 ampere per uur.
Daarnaast is het ook leuk om te gaan ampere-jagen: dieptemeter apart uit te zetten? 12V stopcontacten niet gebruiken
(je kunt toch niemand bellen) etc.

Kortom: Efoy doen met 120 Wh zonnenpanelen...

H

Dank voor je advies. Die combinatie zit ik ook aan te denken. En mogelijk als back-up ook een generator. De verkrijgbaarheid van Methanol is best beperkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watt&Sea Hydrogenerator 29 apr 2020 12:40 #1153078

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2599
EFOY *knip* Deze apparaten worden veel geleverd aan campers en het schijnt dat de TRANSAT bootjes standaard zo'n ding aan boord hebben. Ik ga dit serieus meenemen in mijn overweging en zie nu eigenlijk geen reden om het niet te doen. Methanol is niet overal verkrijgbaar, maar een extra voorraad kan altijd. De kostprijs voor de 210 variant is 5500,-. Een generator kost meer. De brandstof is 5,- per liter, dat is behoorlijk wat duurder dan diesel/benzine, maar je hebt er een milieu vriendelijker en geluidsarmer alternatief voor terug.
Ik ben benieuwd of naast Harrie en jij er meer mensen ervaring hebben met dit apparaat.

Volgens twee Mini-zeilers die ik gesproken heb, heeft dat ding een verwachte levensduur van ongeveer 5000-6000 uur. Dat, in combinatie met de prijs, heeft mij ervan weerhouden zo'n ding aan te schaffen.
Laatst bewerkt: 29 apr 2020 12:40 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watt&Sea Hydrogenerator 29 apr 2020 13:20 #1153088

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4662
Rinus schreef :
EFOY *knip* Deze apparaten worden veel geleverd aan campers en het schijnt dat de TRANSAT bootjes standaard zo'n ding aan boord hebben. Ik ga dit serieus meenemen in mijn overweging en zie nu eigenlijk geen reden om het niet te doen. Methanol is niet overal verkrijgbaar, maar een extra voorraad kan altijd. De kostprijs voor de 210 variant is 5500,-. Een generator kost meer. De brandstof is 5,- per liter, dat is behoorlijk wat duurder dan diesel/benzine, maar je hebt er een milieu vriendelijker en geluidsarmer alternatief voor terug.
Ik ben benieuwd of naast Harrie en jij er meer mensen ervaring hebben met dit apparaat.

Volgens twee Mini-zeilers die ik gesproken heb, heeft dat ding een verwachte levensduur van ongeveer 5000-6000 uur. Dat, in combinatie met de prijs, heeft mij ervan weerhouden zo'n ding aan te schaffen.

Kan het zijn dat zij de EFOY als hoofdvoorziening volledig uit benutten! ‘Wij’ benutten zoiets meer als ‘erbij’. Of zie ik iets over het hoofd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watt&Sea Hydrogenerator 29 apr 2020 15:07 #1153122

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
ik vind de kWh/aanschaf prijs verhouding voor deze efoy apparaten (en ook de W&S) echt niet te geloven

ik snap dat er misschien bezwaren zijn tegen een generator , maar zelfs een honda 2200 genset + bijvoorbeeld een victron multi plus (120A lader) kost de helft en hoef je maar een uurtje per dag te laten draaien om dezelfde opbrengst te hebben als een efoy , uurtje draaien kost 1 liter benzine (ps ik kan geen wetenschappelijk bewijs vinden dat het produceren+verbranden van hoogwaardige ethanol minder schadelijk is dan 'ouderwetse' benzine, maar ik heb ook niet heel lang gezocht)

maar buiten dat , 3x 100Wp semiflex panels van een goed merk + controller van een goed merk kost nog (veel) minder, naast elkaar op de bimini monteren (evt afritsbaar) de bimini staat toch 24/7/365 op ? en die 300Wp levert in 6 uurtjes ruim meer dan een efoy , en dat allemaal zonder enig geluid en extra brandstof

ok, je mist de 'cool' factor van een efoy of W&S maar voor het verschil in prijs houd je 2500-4500 euro in je zak
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Watt&Sea Hydrogenerator 29 apr 2020 17:52 #1153177

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2599
Kock1964 schreef :
Kan het zijn dat zij de EFOY als hoofdvoorziening volledig uit benutten! ‘Wij’ benutten zoiets meer als ‘erbij’. Of zie ik iets over het hoofd.

Dat klopt wel een beetje geloof ik ja. Ze hebben de stuurautomaat non-stop nodig, maar kunnen het zich gewichtstechnisch niet veroorloven om er een enorme accubank in te zetten. Met 200 Ah aan lood/zuur accu ben je al een flink aantal kilo's zwaarder. Sommigen nemen/namen dan zo'n Honda-generatortje mee uit kostenoverwegingen, anderen zo'n brandstofcel.

Naar mijn weten is zo'n apparaat in staat om onder een tevoren bepaalde accuspanning te gaan draaien, totdat de accu weer vol zit. Dus behalve af en toe even kijken of hij nog voldoende brandstof heeft heb je er geen omkijken naar.

Je hebt trouwens ook brandstofcellen op basis van naar ik mij kan herinneren, appelzuur. Demiwater aan het gedroogde zuur toevoegen en dan het apparaat in. Even gezocht: http://www.dynad-hydromax.com. Werkt ook volgens een redox-reactie, maar dan met waterstof (?). Eveneens licht ontvlambaar, maar dan ÏN het apparaat ontvlambaar en niet ernaast, zoals de methanol. Geen ervaring mee overigens. De NL dealer zat of zit in Workum.
Laatst bewerkt: 29 apr 2020 17:59 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.262 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl