Helemaal waar maar bijv. 20% minder efficientie scheelt slechts ongeveer 10 % snelheid en 10 % nog maar 4,5 % snelheid.
De snelheid van een boot gaat ( althans onder de rompsnelheid) met omngeveer het vermogen tot de macht 0,4-0,45 afhankelijk van o.a. het type schroef en de rompvorm .
En dergelijke grote verschillen zie je alleen tussen bijv. een vaste drie of voerblad schroef en een tweeblad klapschroef . Tussen tweeblad klapschroeven zal dat niet veel meer dan 5% kunnen zijn oftewel niet meer dan een paar %%% snelheid .
Het rendement van de meeste schroeven ligt ergens rond de 65% , de rest is dus heelaas verlies
Dat in tegenstelling met een auto waar het rendement vanaf de motor naar de straat veel hoger is maar dat komt natuurlijk vanwege de "slip"in water .
Dat afgeven op Radice vind ik nogal onzin want je denkt toch niet dat er bij Eliche Radice geen gedegen ontwerp met o.a. allerlei proeven aan hun schroeven ten grondslag liggen hè? Net als bij alle grote schroevenfabrikanten. Ieder heeft zijn eigen geheime ontwerpfilosofie waardoor ontwerpen vaak zo ver van elkaar verschillen.
Vandaar ook dat mijn Radice klapschroeven die ik op mijn huidige en vorige boot heb/had beide vrijwel exact volgens de berekeningen presteren.
www.elicheradice.com/who-we-are/
Overigens kun je de verschileln in stuwkracht ook wel afleiden uit die test die ik eerder geplaatst heb.
Ad