Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen?

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 02 juli 2020 20:27 #1181196

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Ik dacht dat de 4 mm van alletouw juist wat ‘dikker’ was?

Welke diameter heb jij gebruikt?
Die lijn is ook wel dikker dan de 4 mm van Liros maar die variatie kom je tegen bij iedere fabrikant. De ene lijn is 8.8 mm, de andere 7,7 mm. Ze worden beiden verkocht als 8 mm bij wijze van.
Wij hebben de vijf van de foto gebruikt met nog een dyneema mantel eromheen. Vette overkill maar wel mooi uiteindelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 02 juli 2020 21:30 #1181217

Ik vond 5 mm op een 22 voets bootje echt te grof. Vandaar 4 mm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 03 juli 2020 08:05 #1181277

Gezien de hele discussie over verschillen, bescherming bij scepters, keuzestress bij lijndikte, etc. vraag ik me eigenlijk af waarom je Dyneema als relingdraad zou verkiezen boven rvs draad?? Kan iemand daar een steekhoudend argument voor geven?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 03 juli 2020 08:23 #1181284

Omdat het kan Bertil.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 03 juli 2020 08:27 #1181288

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Waarom zou je er staal aanknopen, geef eens een goede reden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 03 juli 2020 08:35 #1181292

holtere schreef :
Waarom zou je er staal aanknopen, geef eens een goede reden?

Ik hou het staal omdat het moet van de regels voor 24uurs etc.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 03 juli 2020 08:44 #1181294

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3385
Baasklusje schreef :
Ik hou het staal omdat het moet van de regels voor 24uurs etc.

Jij hebt toch plastic om het staal? Dat mag ook niet in de OSR.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 03 juli 2020 08:50 #1181296

Menno schreef :
Baasklusje schreef :
Ik hou het staal omdat het moet van de regels voor 24uurs etc.

Jij hebt toch plastic om het staal? Dat mag ook niet in de OSR.

Afneembaar plastic. Dat mag wel. Stagbeschermers.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 03 juli 2020 09:12 #1181307

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
bertilbeumer schreef :
Gezien de hele discussie over verschillen, bescherming bij scepters, keuzestress bij lijndikte, etc. vraag ik me eigenlijk af waarom je Dyneema als relingdraad zou verkiezen boven rvs draad?? Kan iemand daar een steekhoudend argument voor geven?

Goedkoper, makkelijk zelf te maken, lekker zacht om er tegenaan te zitten.
Zoals met alles heb je voor en nadelen.

Het is een afweging die ieder die het overweegt, mag maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 03 juli 2020 09:47 #1181318

Sonador schreef :
Goedkoper, makkelijk zelf te maken, lekker zacht om er tegenaan te zitten.
Zoals met alles heb je voor en nadelen.

Het is een afweging die ieder die het overweegt, mag maken.
De eerste twee waren mijn hoofd overwegingen- maar ben ook blij dat er geen vleeshaken aan komen, en ik onderweg makkelijk en zonder extra gereedschap reparaties zou kunnen doen (nog niet nodig geweest)
Bovendien kan je - in geval van nood (bijv man overboord) de reling eenvoudig kappen.
Maar inderdaad- ieder zn keus.
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 03 juli 2020 09:48 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 03 juli 2020 10:09 #1181327

Inderdaad, véél goedkoper en véél comfortabeler.

@ Holtere, dat is niet het spul wat ik val alletouw kreeg. Lijkt wel erg op wat ik ooit op een klos op MP kocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 03 juli 2020 10:15 #1181331

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
@ Holtere, dat is niet het spul wat ik val alletouw kreeg. Lijkt wel erg op wat ik ooit op een klos op MP kocht.
mmmhh, kon je weleens gelijk in hebben. Dit zat op 50 meter klosjes als ik me goed herinner voor 1,20/meter.
Wel mooie lijn overigens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 03 juli 2020 10:18 #1181333

Ja ik heb er al eens over geschreven. Bij het verwerken rijst bij mij de twijfel hoeveel dyneema er nou werkelijk in zit.

Het is bij mij een prima kraanlijn. Ook de talies in de giek voor de onderlijkstrekker zijn er van. Het is véél dunner dan alletouw.
Laatst bewerkt: 03 juli 2020 10:32 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 03 juli 2020 10:47 #1181342

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
bertilbeumer schreef :
Gezien de hele discussie over verschillen, bescherming bij scepters, keuzestress bij lijndikte, etc. vraag ik me eigenlijk af waarom je Dyneema als relingdraad zou verkiezen boven rvs draad?? Kan iemand daar een steekhoudend argument voor geven?

Voor mij was dat inderdaad omdat het kán B) ... en ik het zelf kan doen. Dat het daarbij goedkoper is, zachter aanvoelt als je er tegen aan hangt, geen ‘’knikken’ krijgt is ook mooi meegenomen.

Ik ben gestopt met mijn boot op wedstrijdregels te houden - ik vind het vaak ‘overkill’. En het loopt knap in de papieren. Er blijven genoeg wedstrijdjes over zonder al die regeltjes :P

De 5 mm van NauticShop is onderweg, ik heb op de boot nog even gekeken met verschillende diameter touwtjes en 5 mm op ruim 11 meter misstaat niet - liever iets dikker dan ‘ielig’.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 04 juli 2020 23:38 #1181960

bertilbeumer schreef :
vraag ik me eigenlijk af waarom je Dyneema als relingdraad zou verkiezen boven rvs draad?? Kan iemand daar een steekhoudend argument voor geven?
het is (veel) goedkoper, gaat langer mee en is makkelijk zelf te maken zonder speciaal (duur) gereedschap. Het is vriendelijker voor je zeilen, vriendelijker als je eens van je railing gebruik moet maken zoals het bedoeld is en het is nog eens sterker ook. Ik kan echt geen enkele reden meer bedenken waarom je ooit nog RVS zou gebruiken voor een zeerailing.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 04 juli 2020 23:40 #1181961

Baasklusje schreef :
Ik hou het staal omdat het moet van de regels voor 24uurs etc.
Inmiddels niet meer OSR regels Cat0 (zwaarder dan wat nodig is voor de 24 urs):
LH Wire Min. lifeline
diameter
HMPE rope (Single braid)
min. lifeline diameter
HMPE Core (Braid on
braid) min. lifeline
diameter
under
8.5m (28')
3mm (1/8") 4mm (5/32") 4mm (5/32")
8.5m -
13m
4mm (5/32") 5mm (3/16") 5mm (3/16")
over 13m
(42' 8")
5mm (3/16") 5mm (3/16") 5mm (3/16")

Door copy+paste staat helaas niet meer mooi in een tabelletje, maar HMPE mag dus ook, je moet alleen een milimeter dikker gaan als wat je met RVS zou doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 juli 2020 23:41 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 05 juli 2020 06:16 #1181973

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 824
Maarten-IW31 schreef :
Bovendien kan je - in geval van nood (bijv man overboord) de reling eenvoudig kappen.
Maar inderdaad- ieder zn keus.

Ieder zijn keus, maar juist dat kappen in geval van nood is voor mij de reden om niet voor dynema te kiezen. Mocht ik immers al in de hachelijke situatie komen dat er iemand overboord gaat (uitgangspunt: 'naast de boot is dood', in ieder geval wanneer het geen fijn zonnig weer is op vrijwel blak water), dan is het laatste waar ik op zit te wachten dat er nog iemand in het water valt.

Stel nu dat de drenkeling het onwaarschijnlijke geluk heeft om voldoende grip te krijgen op de voetlijst en probeert in het gangboord te komen (ik zou zeggen, probeer het eens tijdens een vrijwillige zwemsessie, en dan het liefst wanneer het een beetje waait en er wat golven staan, en dan ook nog het liefst terwijl de boot met klapperende zeilen in de wind is gedraaid), dan zou een bemanningslid dat nog aan boord is kunnen proberen om de drenkeling te helpen om in het gangboord te komen. Gelukkig zijn de relingdraden (of sjorringen aan de achterzijde van RVS relingdraad) van dynema gemaakt, dus het bemanningslid aan boord snijdt eerst de relingdraden door en probeert dan de drenkeling te helpen. De relingdraden hangen tussen de twee scepters waar de relingdraden zijn doorgesneden door het eigen gewicht naar beneden, maar tussen de andere scepters blijven ze behoorlijk 'normaal' zitten. De kans dat het bemanningslid aan boord even tegen de op het oog normale relingdraden aan hangt, of zich er zelfs aan vast pakt, is groot, met als gevolg dat er dan twee drenkelingen zijn. Iemand die hulp probeert te bieden aan de drenkeling is juist gebaat bij een aanwezige bovenste relingdraad.
Als je dan al relingdraden wilt kappen, dan alleen de onderste relingdraad waar een drenkeling mogelijk lastig onderdoor zou komen. Zorg er dan ook voor dat alleen die onderste gekapt kan worden; een bemanningslid dat in een stressvolle situatie twee relingdraden door kan snijden, zal dat waarschijnlijk ook doen, hoe goed je dat vooraf ook al een keer hebt besproken.

Dit alles hypothetisch, want met of zonder doorgesneden relingdraden schat ik de kansen sowieso bijzonder laag in dat iemand via het gangboord weer aan boord kan komen. Liever houd ik iedereen aan boord, en daar helpt een bovenste relingdraad die het begeeft bepaald niet bij. Wanneer ik dan de keus heb tussen een lijntje dat doorgesneden kan worden (of van extra mantels moet worden voorzien om schavielen te voorkomen, of waaraan door scherpe voorwerpen schade aan kan ontstaan) of een kale RVS 1x19 draad, dan kies ik voor wat extra gewicht. De onderste relingdraad uiteraard wel in dynema, lekker licht, mee in de vaart der volkeren en gewoon omdat het kan.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Laatst bewerkt: 05 juli 2020 06:30 door Olav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 05 juli 2020 07:13 #1181985

Olav schreef :
Wanneer ik dan de keus heb tussen een lijntje dat doorgesneden kan worden (of van extra mantels moet worden voorzien om schavielen te voorkomen, of waaraan door scherpe voorwerpen schade aan kan ontstaan) of een kale RVS 1x19 draad, dan kies ik voor wat extra gewicht. De onderste relingdraad uiteraard wel in dynema, lekker licht, mee in de vaart der volkeren en gewoon omdat het kan.
Alhoewel ik je hele betoog deel en het volledig met je eens ben op alle facetten vraag ik me toch af wat jij denkt dat de meerwaarde van RVS is. Dyneema is veel sterker 9want je hebt grotere diameter) en het is veel vriendelijker voor het menselijk lichaam. Het is aan de persoon aanboord de keus of je het doorsnijdt of niet. Als je doorsnijden geen goed idee vind dan moet je dat niet doen, dat maakt verder geen verschil voor Dyneema of RVS.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 05 juli 2020 07:55 #1181997

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 824
Erikdejong schreef :
Olav schreef :
Wanneer ik dan de keus heb tussen een lijntje dat doorgesneden kan worden (of van extra mantels moet worden voorzien om schavielen te voorkomen, of waaraan door scherpe voorwerpen schade aan kan ontstaan) of een kale RVS 1x19 draad, dan kies ik voor wat extra gewicht. De onderste relingdraad uiteraard wel in dynema, lekker licht, mee in de vaart der volkeren en gewoon omdat het kan.
Alhoewel ik je hele betoog deel en het volledig met je eens ben op alle facetten vraag ik me toch af wat jij denkt dat de meerwaarde van RVS is. Dyneema is veel sterker (want je hebt grotere diameter) en het is veel vriendelijker voor het menselijk lichaam. Het is aan de persoon aanboord de keus of je het doorsnijdt of niet. Als je doorsnijden geen goed idee vind dan moet je dat niet doen, dat maakt verder geen verschil voor Dyneema of RVS.

RVS draad hoeft uiteraard geen 3-4mm te zijn (5-6mm voelt een stuk fijner), dus of het dynema nou zo veel vriendelijker is voor het menselijk lichaam betwijfel ik (tenzij je uiteraard naar forse diameters gaat, maar ik zie vooral 4-5mm voorbij komen). Sterkte lijkt me voor beide materialen niet het punt.

Maar voor zover ik dat kan inschatten kunnen mensen die onder druk staan (of lichtelijk in paniek zijn) zeer irrationele beslissingen nemen. Door vooraf te bepalen dat de bovenste relingdraad niet kan worden doorgesneden (RVS) en de onderste (die met een sjorring is bevestigd of helemaal van dynema is) wel, sorteer ik voor wat betreft dit detail alvast voor op de volgens mij juiste en veiligste keuze. Mocht ik er ooit naast liggen dan heb ik al genoeg problemen en hoef ik me daar in ieder geval geen zorgen over te maken (uiteraard heeft iedereen om mij heen over het algemeen een zeer koelbloedige bemanning aan boord die op dat moment de juiste beslissingen neemt, maar je zult zien dat ik dan net op pad ben met iemand die wat minder ervaren is en in zijn/haar wijsheid besluit om beide relingdraden door te snijden om zich vervolgens bij mij in het water te voegen). Kortom, better safe than sorry, en daar neem ik dat beetje extra gewicht graag voor aan boord.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 05 juli 2020 13:57 #1182134

Erikdejong schreef :
Baasklusje schreef :
Ik hou het staal omdat het moet van de regels voor 24uurs etc.
Inmiddels niet meer OSR regels Cat0 (zwaarder dan wat nodig is voor de 24 urs):

Dat was vroegâh.

2020 OSR: alleen Mo4 en Mu mogen HMPE:



Wat betreft het 'fijn voelen': ik heb er dikke stagbeschermers omheen, 7 mm buitenmaat. Dat is pas fijn ;-) .
Bovendien rolt dat mee om de lifelines als er schoten overheen gaan, dus geen slijtplekken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 05 juli 2020 15:22 #1182164

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Als je alleen de excerpt voor Mo0 ( www.sailing.org/tools/documents/mo0-[26064].pdf ) leest snap ik het misverstand wel.

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 05 juli 2020 15:38 #1182169

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Baasklusje schreef :
Erikdejong schreef :
Baasklusje schreef :
Ik hou het staal omdat het moet van de regels voor 24uurs etc.
Inmiddels niet meer OSR regels Cat0 (zwaarder dan wat nodig is voor de 24 urs):

Dat was vroegâh.

2020 OSR: alleen Mo4 en Mu mogen HMPE
Dit was trouwens een wijziging in OSR 2014.

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 05 juli 2020 16:15 #1182178

JotM schreef :
Dit was trouwens een wijziging in OSR 2014.

Dat was het toestaan van HMPE.
Het weer afschaffen (behalve MO4 en MU) was 2018 of 2019.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 05 juli 2020 17:18 #1182200

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Baasklusje schreef :
Dat was het toestaan van HMPE.
Het weer afschaffen (behalve MO4 en MU) was 2018 of 2019.
Het is toegestaan in 2012, de beperking staat in de OSR (tussenversie) van 2015 als een in 2014 opgenomen wijziging. Zie bijlage.

Edit:
De OSR 2012, waarin het is toegestaan, is de tweede bijlage.
Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 05 juli 2020 18:35 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema zeerailing - kwaliteitsverschillen? 05 juli 2020 19:11 #1182219

Het is toegestaan. Tot er bij het WK in Kiel 2 crews overboord gingen door overhaast vervangen slecht aangebrachte dyneema railing.

Inspecteurs gebruiken de OSR om af te kunnen keuren als er misstanden zijn. Mijn keurig aangebrachte dyneema railing is meermalen goedgekeurd voor OSR4
Laatst bewerkt: 05 juli 2020 19:13 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl