Maarten-IW31 schreef :
Bovendien kan je - in geval van nood (bijv man overboord) de reling eenvoudig kappen.
Maar inderdaad- ieder zn keus.
Ieder zijn keus, maar juist dat kappen in geval van nood is voor mij de reden om niet voor dynema te kiezen. Mocht ik immers al in de hachelijke situatie komen dat er iemand overboord gaat (uitgangspunt: 'naast de boot is dood', in ieder geval wanneer het geen fijn zonnig weer is op vrijwel blak water), dan is het laatste waar ik op zit te wachten dat er nog iemand in het water valt.
Stel nu dat de drenkeling het onwaarschijnlijke geluk heeft om voldoende grip te krijgen op de voetlijst en probeert in het gangboord te komen (ik zou zeggen, probeer het eens tijdens een vrijwillige zwemsessie, en dan het liefst wanneer het een beetje waait en er wat golven staan, en dan ook nog het liefst terwijl de boot met klapperende zeilen in de wind is gedraaid), dan zou een bemanningslid dat nog aan boord is kunnen proberen om de drenkeling te helpen om in het gangboord te komen. Gelukkig zijn de relingdraden (of sjorringen aan de achterzijde van RVS relingdraad) van dynema gemaakt, dus het bemanningslid aan boord snijdt eerst de relingdraden door en probeert dan de drenkeling te helpen. De relingdraden hangen tussen de twee scepters waar de relingdraden zijn doorgesneden door het eigen gewicht naar beneden, maar tussen de andere scepters blijven ze behoorlijk 'normaal' zitten. De kans dat het bemanningslid aan boord even tegen de op het oog normale relingdraden aan hangt, of zich er zelfs aan vast pakt, is groot, met als gevolg dat er dan twee drenkelingen zijn. Iemand die hulp probeert te bieden aan de drenkeling is juist gebaat bij een aanwezige bovenste relingdraad.
Als je dan al relingdraden wilt kappen, dan alleen de onderste relingdraad waar een drenkeling mogelijk lastig onderdoor zou komen. Zorg er dan ook voor dat alleen die onderste gekapt kan worden; een bemanningslid dat in een stressvolle situatie twee relingdraden door kan snijden, zal dat waarschijnlijk ook doen, hoe goed je dat vooraf ook al een keer hebt besproken.
Dit alles hypothetisch, want met of zonder doorgesneden relingdraden schat ik de kansen sowieso bijzonder laag in dat iemand via het gangboord weer aan boord kan komen. Liever houd ik iedereen aan boord, en daar helpt een bovenste relingdraad die het begeeft bepaald niet bij. Wanneer ik dan de keus heb tussen een lijntje dat doorgesneden kan worden (of van extra mantels moet worden voorzien om schavielen te voorkomen, of waaraan door scherpe voorwerpen schade aan kan ontstaan) of een kale RVS 1x19 draad, dan kies ik voor wat extra gewicht. De onderste relingdraad uiteraard wel in dynema, lekker licht, mee in de vaart der volkeren en gewoon omdat het kan.