Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 30 nov 2020 11:28 #1232641

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Noballast schreef :
Gewoon vervangen toch. Kunststof of RVS

Indien mogelijk liever herstellen gezien anders aanpassingen in de motorruimte nodig zijn.
Weggooien kan altijd nog, eerst kijken of herstelling mogelijk is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 30 nov 2020 20:47 #1232912

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
De laatste set foto's.
Na een beetje verder opkuisen kom ik volgende schade aan de lasnaad van de ingangsbuis tegen.


Onder de ingangsbuis is de lasnaad aangetast.



Hier een vergroting van dezelfde plek



En nog een hogere vergroting.
Ik denk dat het hier door en door is, misschien moet ik het gat wat verder uitfrezen.




Dit is de uitgangsbuis, merkelijk minder aantasting



Vergroting van de onderkant van de uitgangsbuis.




Onderaan zat een aftapmogelijkheid door middel van een RVS moer en Bout.
Echter de RVS moer en bout waren ook aangetast. Ik dacht misschien door alleen de moer wat af te vijlen terug op blank metaal uit te komen, echter de aantasting lijkt meer als 2 mm ver te zitten. Heeft afvijlen dan nog wel zin ? Is het vervangen van de moer en bout dan niet een betere optie ?



uitvergroting
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 30 nov 2020 20:55 #1232916

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Ik zet deze foto's op het forum, eerst en vooral om raad te krijgen of dit herstelbaar is op een manier die mij 10 jaar verder laat varen.

En als waarschuwing voor mensen die een boot hebben met ongeveer dezelfde ouderdom en een RVS demper, dat ook RVS na verloop van tijd aangetast kan worden.
Voor zover ik kan beoordelen zijn vooral de lassen de plaatsen waar dit voorkomt, moest ik mij vergissen hoor ik het graag. Want dat kan een bijkomende reden zijn om eventueel te vervangen.

De RVS demper is uitgevoerd in redelijk dik RVS, en voelt zwaar aan.

Vernieuwen brengt ongetwijfeld extra werk mee omdat dan de steun in de machineruimte veranderd moet worden.
Daarom zou ik liefst van al deze demper goed willen laten herstellen.
Maar als dit binnen korte tijd terug lekkage zou opleveren is dat geen realistische optie.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 30 nov 2020 21:38 #1232931

Als de demper lekker dik is, zou ik hem repareren met Mig-Mag of Tig. (RVS natuurlijk).

Er vanuit gaande dat het een enkele demper is en er geen binnenwerk in zit dat ook rot is.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 30 nov 2020 21:57 #1232937

Tony2920 schreef :
Ik zet deze foto's op het forum, eerst en vooral om raad te krijgen of dit herstelbaar is op een manier die mij 10 jaar verder laat varen.

En als waarschuwing voor mensen die een boot hebben met ongeveer dezelfde ouderdom en een RVS demper, dat ook RVS na verloop van tijd aangetast kan worden.
Voor zover ik kan beoordelen zijn vooral de lassen de plaatsen waar dit voorkomt, moest ik mij vergissen hoor ik het graag. Want dat kan een bijkomende reden zijn om eventueel te vervangen.

De RVS demper is uitgevoerd in redelijk dik RVS, en voelt zwaar aan.

Vernieuwen brengt ongetwijfeld extra werk mee omdat dan de steun in de machineruimte veranderd moet worden.
Daarom zou ik liefst van al deze demper goed willen laten herstellen.
Maar als dit binnen korte tijd terug lekkage zou opleveren is dat geen realistische optie.

Dit is prima te herstellen door een goede lasser / plaatwerker.

316 en zoutwater is best een prima keuze, echter kan je op de lange duur wel putcorrosie krijgen. Vooral op de plaatsen waar geen zuurstof is (spleetcorrosie). Maar dat gaat niet van de 1 op andere dag...

Verder is belangrijk om als er aan 316 gelast wordt, de oxidehuid weer te herstellen. Dit process heet beitsen en passiveren. Dit is echt belangrijk! (Dus niet zomaar de lassen opborstelen, dat blinkt wel lekker, maar is alleen optisch...). Dit wordt vaak vergeten..

Herstelt gaat het weer lang mee! Een kunststof variant is ook een optie... beide moet je af en toe inspecteren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 02 dec 2020 09:36 #1233180

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
sjoerd1981 schreef :
Tony2920 schreef :
Ik zet deze foto's op het forum, eerst en vooral om raad te krijgen of dit herstelbaar is op een manier die mij 10 jaar verder laat varen.

En als waarschuwing voor mensen die een boot hebben met ongeveer dezelfde ouderdom en een RVS demper, dat ook RVS na verloop van tijd aangetast kan worden.
Voor zover ik kan beoordelen zijn vooral de lassen de plaatsen waar dit voorkomt, moest ik mij vergissen hoor ik het graag. Want dat kan een bijkomende reden zijn om eventueel te vervangen.

De RVS demper is uitgevoerd in redelijk dik RVS, en voelt zwaar aan.

Vernieuwen brengt ongetwijfeld extra werk mee omdat dan de steun in de machineruimte veranderd moet worden.
Daarom zou ik liefst van al deze demper goed willen laten herstellen.
Maar als dit binnen korte tijd terug lekkage zou opleveren is dat geen realistische optie.

Dit is prima te herstellen door een goede lasser / plaatwerker.

316 en zoutwater is best een prima keuze, echter kan je op de lange duur wel putcorrosie krijgen. Vooral op de plaatsen waar geen zuurstof is (spleetcorrosie). Maar dat gaat niet van de 1 op andere dag...

Verder is belangrijk om als er aan 316 gelast wordt, de oxidehuid weer te herstellen. Dit process heet beitsen en passiveren. Dit is echt belangrijk! (Dus niet zomaar de lassen opborstelen, dat blinkt wel lekker, maar is alleen optisch...). Dit wordt vaak vergeten..

Herstelt gaat het weer lang mee! Een kunststof variant is ook een optie... beide moet je af en toe inspecteren...

Als er een las is om een lek te dichten, dan moet ook de binnenkant gebeitst worden, kan dit zomaar? Moet daarvoor de binnenkant van roet worden ontdaan ?
Is dat met een vloeistof die je in de demper kunt gieten ?
Is dit specialistenwerk ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 02 dec 2020 09:57 #1233189

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik zou dit niet meer repareren, de hele demper zit onder de putcorrosie.
Wie weet hoe de binnenkant eruit ziet, het is ook een hoop werk.

Nieuwe maken vanaf de bestaande afmetingen, of gewoon een kunststof exemplaar monteren.
Je lijkt ruimte zat te hebben, alleen het montagepunt even aanpassen.

Ik ben ook helemaal voor liever iets repareren dan vervangen, maar in dit geval zou ik voor nieuw kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 02 dec 2020 10:27 #1233194

Je zou hem inwendig kunnen inspecteren emt een goedkope endoscoop.
Maar ik verwacht binnenin nog veel meer putcorrosie omdat het daar altijd nat is en uitlaatgas golischerwijze minder zuurstof bevat en warmer en de corrosiesnelheid stijgt exponentieel met de temperatuur, vooral putcorrosie ( wat overigens iets heel anders is dan spleetcorrosie) .
Die heb je in nederland onder de €20 , bij Ali nog veel minder.
Heb net deze gekocht omdat ik er een moest hebben voor mijn telefoon met USB-C aansluiting.Doet het beter dan ik verwacht had , zelfs op wat grotere afstand.
www.aliexpress.com/item/100500...1.0.0.55db4c4dawCzLJ
Deze met wifi heb ik ook nog waarmee ik o.a. deze foto heb gemaakt in mijn garage vanaf de bank in de huiskamer.
www.aliexpress.com/item/328533...02_,searchweb201603_
Ad

Laatst bewerkt: 02 dec 2020 10:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 02 dec 2020 11:06 #1233200

Sonador schreef :
Ik zou dit niet meer repareren, de hele demper zit onder de putcorrosie.
Wie weet hoe de binnenkant eruit ziet, het is ook een hoop werk.

Nieuwe maken vanaf de bestaande afmetingen, of gewoon een kunststof exemplaar monteren.
Je lijkt ruimte zat te hebben, alleen het montagepunt even aanpassen.

Ik ben ook helemaal voor liever iets repareren dan vervangen, maar in dit geval zou ik voor nieuw kiezen.

Eens, ga naar de plaatselijke staalboer en laat hem een kopie maken. Ik probeer ook altijd alles weer te maken, maar in dit geval zou ik voor nieuw kiezen, scheelt je een hoop werk en tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 02 dec 2020 19:25 #1233319

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 257
mmhh....ik heb zo'n zelfde demper en kom toch ook nog wel eens wat water tegen in de bilge. Dacht eerst dat het van boven kwam, en daar heb ik ook een lekkage gevonden, maar misschien toch eens tijd om de demper te demonteren als ik de foto's zo eens bekijk....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 03 dec 2020 16:06 #1233495

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Gochem schreef :
mmhh....ik heb zo'n zelfde demper en kom toch ook nog wel eens wat water tegen in de bilge. Dacht eerst dat het van boven kwam, en daar heb ik ook een lekkage gevonden, maar misschien toch eens tijd om de demper te demonteren als ik de foto's zo eens bekijk....

Dat was een van de redenen waarom ik mijn ervaringen met deze demper met foto's op het forum zet.
Deze demper heeft het 20 tal jaren goed gedaan, en toen is er langzamerhand wat lekkage op gekomen. Die is nu 30 jaar oud, en bij mij wordt het tijd om er aan te laten werken.
Hopelijk houd die het dan nog 10 jaar uit.
Het materiaal zelf doet het nog prima, het zijn de lasnaden waar de problemen mee zijn.
Logisch en ik klaag er ook niet over, wel wil ik het nu weer in orde krijgen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 03 dec 2020 16:24 #1233499

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
Normaal RVS 316 is niet heel geschikt om te lassen, dan krijg je vroeg of laat dergelijke problemen. Door de temperatuurverhoging rondom de las veranderd de structuur. Bij hoge temperatuur bind het chroomzicht aan het in staal aanwezige koolstof waardoor er minder chroom beschikbaar is om de dichte oxide laag te vormen. Dit kan je voorkomen door 316L (of 316Ti met een beetje titanium als legeringselement) te gebruiken.
Ik zou zelf een waterslot wat zo ver heen is niet gaan repareren, de scheur die je bovenin ziet is volgens mij geen zaagsnede maar een scheur die door corrosie ontstaan is, er kunnen meerder haarscheuren in zitten, al dan niet helemaal door. Dan blijft repareren oplappen wat een aantal jaar kan houden maar een niet geziene schade kan ook na een paar weken gaan lekken...

Hieronder een kort stukje van het WWW (www.metalsupermarkets.com/welding-stainless-steel/)

Austenitic stainless steels can be welded together using many different welding processes. Some are more preferred for welding than others, such as 304, 308, 316, 321, and 347 which are all austenitic grades that are weldable.

It should be noted, however, that these grades can be subject to intergranular corrosion because of their relatively high amount of carbon. Intergranular corrosion occurs when the chromium in stainless steel combines with the carbon instead of creating a protective chromium oxide layer. These chromium carbides will allow the area around the weld to be subject to corrosion as time passes.

To combat the risk of intergranular corrosion, the alloys 304, 308, and 316 are also available in a low carbon form. This is designated by an “L” suffix, such as 304L. The lower amount of carbon in these grades allows the chromium to form a protective chromium oxide layer rather than getting tied up with carbon atoms. Other options include grades like 321 or 347 which are stabilized. This means that additions of titanium or niobium are used so that the carbon combines with them before it is able to combine with the chromium. These two forms of intergranular corrosion prevention allow austenitic stainless steels to be welded with a reduced risk of weld or heat affected zone failure.

Laatst bewerkt: 03 dec 2020 16:25 door HotSnail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 03 dec 2020 16:28 #1233501

HotSnail schreef :
Normaal RVS 316 is niet heel geschikt om te lassen, dan krijg je vroeg of laat dergelijke problemen. Door de temperatuurverhoging rondom de las veranderd de structuur. Bij hoge temperatuur bind het chroomzicht aan het in staal aanwezige koolstof waardoor er minder chroom beschikbaar is om de dichte oxide laag te vormen. Dit kan je voorkomen door 316L (of 316Ti met een beetje titanium als legeringselement) te gebruiken.
Ik zou zelf een waterslot wat zo ver heen is niet gaan repareren, de scheur die je bovenin ziet is volgens mij geen zaagsnede maar een scheur die door corrosie ontstaan is, er kunnen meerder haarscheuren in zitten, al dan niet helemaal door. Dan blijft repareren oplappen wat een aantal jaar kan houden maar een niet geziene schade kan ook na een paar weken gaan lekken...

Hieronder een kort stukje van het WWW (www.metalsupermarkets.com/welding-stainless-steel/)

Austenitic stainless steels can be welded together using many different welding processes. Some are more preferred for welding than others, such as 304, 308, 316, 321, and 347 which are all austenitic grades that are weldable.

It should be noted, however, that these grades can be subject to intergranular corrosion because of their relatively high amount of carbon. Intergranular corrosion occurs when the chromium in stainless steel combines with the carbon instead of creating a protective chromium oxide layer. These chromium carbides will allow the area around the weld to be subject to corrosion as time passes.

To combat the risk of intergranular corrosion, the alloys 304, 308, and 316 are also available in a low carbon form. This is designated by an “L” suffix, such as 304L. The lower amount of carbon in these grades allows the chromium to form a protective chromium oxide layer rather than getting tied up with carbon atoms. Other options include grades like 321 or 347 which are stabilized. This means that additions of titanium or niobium are used so that the carbon combines with them before it is able to combine with the chromium. These two forms of intergranular corrosion prevention allow austenitic stainless steels to be welded with a reduced risk of weld or heat affected zone failure.


daarvoor heb je pulse las apparaten, die kunnen wel een goede stevige rvs 316 las aanbrengen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 03 dec 2020 16:33 #1233502

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
Je houd altijd een zone waarin het materiaal op de verkeerde temperatuur heeft gehad. Wordt wel beter als je goed op past, maar als ik de schade hier zie is dat niet gebeurd.... (alhoewel, is 40 jaar oud.. Ik heb ook tanks gezien die na een paar jaar speldeprikgaten kregen)

edit: En zelfs met een goed las apparaat is het weinig extra moeite om wel het goede materiaal te pakken, dan ben je nog een stuk zekerder dat het goed blijft.
Laatst bewerkt: 03 dec 2020 16:34 door HotSnail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 03 dec 2020 19:06 #1233549

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 257
Misschien een domme opmerking maar waarom niet gewoon een kunststof exemplaar. OK, je moet misschien een nieuwe beugel plaatsen om hem te bevestigen maar je weet zeker dat hij goed is.

Of is er specifiek voordeel van zo'n RVS uitvoering t.o.v. een regulieren kunststof uitvoering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 03 dec 2020 22:09 #1233593

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Gochem schreef :
Misschien een domme opmerking maar waarom niet gewoon een kunststof exemplaar. OK, je moet misschien een nieuwe beugel plaatsen om hem te bevestigen maar je weet zeker dat hij goed is.

Of is er specifiek voordeel van zo'n RVS uitvoering t.o.v. een regulieren kunststof uitvoering.

En keer je koelwaterpomp defect is, smelt je uitlaatdemper.
zoals reeds een aantal malen vermeld in dit topic wil ik in eerste instantie proberen om de rvs demper te herstellen. Pas als dit ondoenlijk is wil ik vervangen door een nieuwe. Maar de nieuwe hebben een stuk dunnere wanddikte. De wand van dezde is misschien wel 3 mm dik.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 04 dec 2020 06:36 #1233612

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
Ik denk dat je dan het handigst naar een lokaal RVS bedrijf kan gaan met je huidige demper. Leg hen de huidige demper voor en of ze het zien zitten om die te repareren. ALs ze dat net zien zitten zou dit niet een heel duur werkstuk moeten zijn om uit 3mm te laten maken.
Aantal lassen, en dus werk, kan beperkt worden door de demper uit twee in U-vorm gezette platen te maken, scheelt vier lassen (en dan de langste kanten zetten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 04 dec 2020 08:02 #1233631

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Realiseer je dat de corrosie (zeer waarschijnlijk) van binnenuit komt. De binnenkant ziet er dus veel slechter uit. Het uitslijpen van de lassen, waarbij je echt niet alle corrosie weghaalt, is dus niet voldoende, want de corrosie zal doorgaan.

Mijn welgemeend advies: vervangen die handel en geen geld meer in stoppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 05 dec 2020 09:43 #1233892

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Ik probeer me een voorstelling te maken van de demper in bedrijf vol met water. Als de demper vastgebout zit op de boot, resoneert ie dan mee? Wellicht dat er zo ook spanning komt op de lasnaden bij de houder en daar waar de slangen zijn bevestigd? Kan dan ook evt putjes of scheurtjes verergeren.





Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 15 apr 2021 06:21 #1273793

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Afgelopen week eindelijk aan de slag om de demper te lassen door een vriend.
En waarvoor ik was gewaarschuwd, zowel door jachtwerf Brouwershaven als door o.a. SanderH, was het geval. Bij het oplossen van de aftapmoer onder de demper bleek dat de omgeving van de vorige las dusdanig was aangetast dat alleen een stuk uitzagen en een nieuwe lap RVS erop lassen een deugdelijke oplossing zou kunnen zijn.
En dat is dan maar 1 van de 4 plaatsen waar er een las hersteld moet worden.

Ik heb dus een kunststof demper besteld, en ga die plaatsen.

Misschien probeer ik de oude demper nog open te maken, om eens in detail te kunnen zien hoeveel aantasting er uiteindelijk is.
Of misschien laat ik een nieuwe maken, maar dat zal vermoedelijk duur uitkomen, niet zozeer de materiaalskosten dan wel de arbeidsuren. En helaas ik kan niet lassen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help vermoedelijke lekkage schroefaskoker. 15 apr 2021 09:28 #1273872

Zelf heb ik een Dehler 98 met een RVS demppot. In 2010 geconstateerd dat de bodem lekte en de naden doorgerot waren.
Demper zelf is van RVS plaatstaal 1mm. Nieuwe bodem met aftap gemaakt, oude bodem er volledig uitgeslepen en de nieuwe erin gelast. We zijn nu 11 jaar verder en vaar nog steeds met een dichte demper.....Orginele demper dateert van 1978......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.353 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl