Gijper schreef :
Dat plaatje moet je nog eens posten want dat is onzichtbaar geworden
Wat de koperspiraal betreft: ten eerste krijg je geen warmteoverdracht tenzij je de koperspiraal soldeert over de hele lengte. Ten tweede wordt, als je al warmteoverdracht hebt, de grenslaag lucht in de schoorsteen gewoon koud en dan houdt het ook op. Je moet dan al zorgen voor flinke turbulentie in de schoorsteen.
Al met al denk ik dat het niet werkt. Ik heb ook ervaring met zo'n soort (mislukt) project maar ik weet niet meer waar en hoe het precies was.
Je kunt natuurlijk een spiraal van boven naar onder
door de schoorsteen trekken, die zal wel warmte oppikken. Die moet je wel er in lassen om lekkage van verbrandingsgassen te voorkomen. In dat geval blokkeer je de rookgassen ten dele, daar moet je rekening mee houden, bijvoorbeeld door een fan in te bouwen.
Al met al niet makkelijk.
Ik heb zelf een (gesloten) geiser met een dubbelwandige schoorsteen die dus ook warmte uitwisseld van het uitlaatgas naar de verbrandingslucht . Levert wel een beetje op maar niet meer dan een paar % en zeker geen 10 of 20% . dat komt gewoon door het beperkte oppervlak van de binnenschoorsteen wat dus de wearmetoverdracht beperkt. Echet verbrandinsglucht-schoorsteen warmtewisselaars zoals bijv. in moderne cv ketels zitten zijn daarom pijpen wisselaaars met veel hele dunen pijpjes (6 mm inwendig of zoiets) of platenwarmtewisselaars omdat die een groot oppervak kunnen combineren met een voldoende hoge gassnelheid.
Zie plaatjes.
Die laatse koelt bij mij ook het uitlaatgas van zo'n 150-250 graden ( is immers al afgekoeld voor de hetelucht van de verwarming ) terug naar een graad of 40 en condenseert daarbij ook flink veel water wat het meerendeel van de efficientie oplevert, veel meer dan alleen de luchtwarmte. Om diezelfde reden zul je ook nooit veel meer dan 5-8% van de schoorsteenwarmte kunnen terugwinnen tenzij je ook gaat condenseren.
Dar is ook het verschil tussen een VR en een HR cv ketel. De eerste wint alleen warmte uit het gas terug en de tweede ook door condenseren. Dat scheelt zo'n 12% efficientie.
Ad