H700 schreef :
Mogelijk is de buis alu (5083) niet goed verkrijgbaar momenteel, 2 jaar geleden zeker wel.
5083 of 5086 buis of andere geextrudeerde profielen zijn altijd al aanzienlijk lastiger geweest. 6061 heeft dezelfde zeewaterbestendigheid en daar is echt alles van te krijgen. Als je een aluminium casco bouwt dan zijn alle pijpen en alle hoeklijnen, T-stukken en wat dan ook allemaal van 6061, dat word gewoon aan de beplating van 5083 of 5086 gelast (de eerste heeft de voorkeur mdat het na het lassen wat sterker is). Het verschilt wat van werf tot werf, maar in 99 van de 100 casco's word het zo gedaan en het verschil is niet te merken of te meten, ook na 50 jaar niet.
Gewoon alu kan ook, ivm zeewater is het minder geschikt maar als je nagaat dat ik ws ook normaal alu had en dit is dan 40 jaar meegegaan....
'Gewoon' alu bestaat niet. Er zijn letterlijk vele honderden soorten aluminium die in 7 hoofdcategorien te verdelen zijn. Allen hebben zo hun eigen specifieke toepassingen en beperkingen. In de scheepsbouw zijn er 3 die er veel gebruikt worden. 5083 en 5086 voor beplating (de eerste vooral in Europa, Australie en Azie, die tweede vooral in de VS/Canada) en dan de 6061. Er zijn echter nog een stuk of 20 verschillende aluminium legeringen die net zo zeewaterbestendig zijn als de 5083. Iedere legering kun je dan ook nog in een tiental verschillende hardheden krijgen, ook allemaal met hun eigen voordelen, nadelen en kosten. Lang verhaal kort, er zijn wel 200 verschillende aluminium legeringen die zeer geschikt zijn voor scheepsbouw. De 5083 is gewoon goed, geen cmpromisen, maar bij een gewone ijzerboer ga je het niet tegenkomen. Meestal vind je daar de 6061 omdat dit de meest gebruikte aluminium soort is voor extrusie profielen en happens to be ook zeewaterbestendig.