Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Spreaders, vervangen of inkorten

Spreaders, vervangen of inkorten 19 jan 2022 19:47 #1361165

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 824
Wanneer je met je staglengte uitkomt met (minimaal) ingekorte zalingen zou ik lekker inkorten en gaan varen. De krachten bij een K680 op het tuig zijn wel te overzien, die één tot twee graden verschil in de hoek van het zijstag boven de zaling levert geen problemen op.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreaders, vervangen of inkorten 20 jan 2022 14:26 #1361376

Erikdejong schreef :
Webz0r schreef :
Had jij een plek waar je 5083 buisjes had gevonden? Ik moet 25x1,5mm hebben maar het is niet een heel breed beschikbaar type aluminium buis geloof ik.
Buis word geextrudeerd, daar is 5083 niet echt geschikt voor, dus 5083 buis is vrijwel niet te vinden (als het al bestaat). Daar gebruik je dus normaal gesproken 6061 voor, dat heeft vrijwel dezelfde benodigde eigenschappen. Die 1.5mm wanddikte is ook niet zo heel belangrijk, als het wat dikker is dan is het alleen maar sterker.

Alleen krijg je dan die dopjes er niet meer in... Tenzij je de dopjes wat afdraait...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreaders, vervangen of inkorten 20 jan 2022 20:39 #1361489

  • Webz0r
  • Webz0r's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Bedankt allemaal weer voor de fijne reacties! Leuk om te zien hoeveel verschillende manieren van kijken er zijn op wat te doen. Ik ga de buisjes toch proberen te vervangen, mede doordat ze gewoon simpelweg niet zo mooi meer zijn en ik dan weer even voort kan. Verwarmen haalde helaas niks uit dus van het weekend gaan we ze afzagen en kijken of we ze op die manier losmaken.

Ik stap daarbij over naar RVS buis waarbij ik er zeker goed op ga letten dat dat geen problemen gaat geven doordat het tegen mijn mast aan gaat zitten.

Bedankt allemaal en inderdaad was de foto gemaakt met de groothoekcamera van mijn iPhone 12 pro. Nou is de Kievit ook niet zo’n hele grote boot, dus past hij redelijk simpel op de foto :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreaders, vervangen of inkorten 21 jan 2022 09:02 #1361546

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Webz0r schreef :
Bedankt allemaal weer voor de fijne reacties! Leuk om te zien hoeveel verschillende manieren van kijken er zijn op wat te doen. Ik ga de buisjes toch proberen te vervangen, mede doordat ze gewoon simpelweg niet zo mooi meer zijn en ik dan weer even voort kan. Verwarmen haalde helaas niks uit dus van het weekend gaan we ze afzagen en kijken of we ze op die manier losmaken.

Ik stap daarbij over naar RVS buis waarbij ik er zeker goed op ga letten dat dat geen problemen gaat geven doordat het tegen mijn mast aan gaat zitten.

Bedankt allemaal en inderdaad was de foto gemaakt met de groothoekcamera van mijn iPhone 12 pro. Nou is de Kievit ook niet zo’n hele grote boot, dus past hij redelijk simpel op de foto :)

Even terug naar mijn tip: het kan zo maar zijn dat een scepter goedkoper is dan zelf RVS buis kopen, op maat maken en polijsten (als je dat wilt uiteraard)

Groeten en succes,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreaders, vervangen of inkorten 21 jan 2022 09:44 #1361555

Wel oppassen voor galvanische corrosie bij stag dan. Is beide 316 maar het ene rvs is het andere niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreaders, vervangen of inkorten 21 jan 2022 14:00 #1361631

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Waarom RVS?
Aluminium is hiervoor toch bij uitstek geschikt? (licht, sterk, gemakkelijk bewerkbaar)
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreaders, vervangen of inkorten 21 jan 2022 23:11 #1361758

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Mogelijk is de buis alu (5083) niet goed verkrijgbaar momenteel, 2 jaar geleden zeker wel.
Ik ken mensen die in ¨de metaal¨ zitten en scheepvaart dus was een eitje.
Maar:
Gewoon alu kan ook, ivm zeewater is het minder geschikt maar als je nagaat dat ik ws ook normaal alu had en dit is dan 40 jaar meegegaan....
Voor mezelf wil ik goed spul en had de mazzel daar aan te kunnen komen.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreaders, vervangen of inkorten 22 jan 2022 17:36 #1361953

H700 schreef :
Mogelijk is de buis alu (5083) niet goed verkrijgbaar momenteel, 2 jaar geleden zeker wel.
5083 of 5086 buis of andere geextrudeerde profielen zijn altijd al aanzienlijk lastiger geweest. 6061 heeft dezelfde zeewaterbestendigheid en daar is echt alles van te krijgen. Als je een aluminium casco bouwt dan zijn alle pijpen en alle hoeklijnen, T-stukken en wat dan ook allemaal van 6061, dat word gewoon aan de beplating van 5083 of 5086 gelast (de eerste heeft de voorkeur mdat het na het lassen wat sterker is). Het verschilt wat van werf tot werf, maar in 99 van de 100 casco's word het zo gedaan en het verschil is niet te merken of te meten, ook na 50 jaar niet.
Gewoon alu kan ook, ivm zeewater is het minder geschikt maar als je nagaat dat ik ws ook normaal alu had en dit is dan 40 jaar meegegaan....
'Gewoon' alu bestaat niet. Er zijn letterlijk vele honderden soorten aluminium die in 7 hoofdcategorien te verdelen zijn. Allen hebben zo hun eigen specifieke toepassingen en beperkingen. In de scheepsbouw zijn er 3 die er veel gebruikt worden. 5083 en 5086 voor beplating (de eerste vooral in Europa, Australie en Azie, die tweede vooral in de VS/Canada) en dan de 6061. Er zijn echter nog een stuk of 20 verschillende aluminium legeringen die net zo zeewaterbestendig zijn als de 5083. Iedere legering kun je dan ook nog in een tiental verschillende hardheden krijgen, ook allemaal met hun eigen voordelen, nadelen en kosten. Lang verhaal kort, er zijn wel 200 verschillende aluminium legeringen die zeer geschikt zijn voor scheepsbouw. De 5083 is gewoon goed, geen cmpromisen, maar bij een gewone ijzerboer ga je het niet tegenkomen. Meestal vind je daar de 6061 omdat dit de meest gebruikte aluminium soort is voor extrusie profielen en happens to be ook zeewaterbestendig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 jan 2022 17:37 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreaders, vervangen of inkorten 22 jan 2022 18:44 #1361984

  • Webz0r
  • Webz0r's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Mijn keuze voor RVS is enkel en alleen omdat ik simpelweg de alu buizen niet kan vinden in de goede maat en de juiste codes. Iemand in dit draadje tipte dat RVS ook kon en daar had ik de juiste maat in notime gevonden. Ik vind overal vooral veel 6060, maar geen idee of dat is wat ik zoek. Tot aan deze vraag wist ik uberhaupt niet eens dat aluminum niet gewoon aluminium is, maar dat er zoveel verschillende bestaan. Als ik zelf mag kiezen zou ik het lieft gewoon weer voor alu gaan, maar ik wordt niet zo heel gelukkig van de tientallen pagina’s met nummers die niet overeenkomen met de tips die hier gegeven worden en ik geen idee heb wat het allemaal betekend.

Mocht iemand een tip hebben waar ik de juiste buisjes met de goede legering kan vinden meer dan graag! :)

Makkie gaf bijvoorbeeld Gizom als tip, maar die hebben de juiste maat alleen in 6060. Accelerate zei Salomons Metalen te vragen, echter kreeg ik daar op mijn vraag of ze de buisjes in, toen nog 5083 hadden letterlijk een mail terug met “nee helaas”.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreaders, vervangen of inkorten 22 jan 2022 18:50 #1361985

  • Webz0r
  • Webz0r's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Overigens vanmorgen de doppen losgekregen. Uiteindelijk inderdaad gewoon uitgezaagd. Buisinkorten tot net na de dop en daarna in de lengte opengezaagd. Eruit tikken was kansloos (wel geprobeerd uiteraard)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreaders, vervangen of inkorten 22 jan 2022 20:00 #1361999

RVS kan ook prima, is niets mis mee. Ik zou alleen wel een stukje pakking materiaal tussen de zaling houder en de zaling zelf doen zodat je RVS van het aluminium gescheiden houdt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreaders, vervangen of inkorten 28 jan 2022 15:24 #1363697

  • Webz0r
  • Webz0r's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Nou, het is voor elkaar. RVS buisjes, doppen iets smaller gemaakt, helaas een van de twee gesloopt waardoor ik een professorische reparatie heb moeten doen, maar het zit in elkaar! Meteen nieuwe vlaggenlijnblokjes gemonteerd. Beetje isolatietape tussen de buizen en de mast en she’s good to go!

Bedankt iedereen voor de antwoorden en hulp!


Laatst bewerkt: 28 jan 2022 15:26 door Webz0r.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreaders, vervangen of inkorten 28 jan 2022 15:36 #1363701

Ziet er keurig uit en je hebt psies wat je wou. Succes!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreaders, vervangen of inkorten 28 jan 2022 16:10 #1363710

netjes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreaders, vervangen of inkorten 28 jan 2022 16:46 #1363718

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Webz0r schreef :
een professorische reparatie heb moeten doen]
:lol:
Als je haar maar goed zit!
Veel plezier met je nieuwe zalingen.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreaders, vervangen of inkorten 28 jan 2022 18:37 #1363743

  • Webz0r
  • Webz0r's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Gijper schreef :
Webz0r schreef :
een professorische reparatie heb moeten doen]
:lol:
Als je haar maar goed zit!
Veel plezier met je nieuwe zalingen.

Hahahaha, thuiswerkdag dus straight-out-of-bedlook it is :whistle:

Bedankt allemaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl