Johan22 schreef :
Ik heb een ongelukje gehad; stukje vinger kwijt geraakt bij het laten zakken van de boksteun, hij zat klem en toen ie losschoot bleek dat er een lip aanzat. Topje vinger is 45° afgeschuind en in het verband. Dus heb hulp gevraagd. Wat Simon en ook de prof al zegt, het rubber vangt de perskracht op dus de as geeft geen sjoege. De prof heeft een tool met blindflens en flens met 25mm inham zodat alleen het binnendeel bekrachtigd wordt.
Goed idee van die tapgaten!
Over de Volvo seal: de pakkingdrukker omdraaien is niet voldoende, te kort en te dun. Ik denk erover om hem van POM na te maken maar dan dikker en langer, binnenwerks 27 mm, buiten 43 (8mm wanddikte), en flens 10 mm. Er komt eigenlijk geen kracht op (as is 25mm). Is dat degelijk genoeg?
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zo, dat klinkt erg pijnlijk. Zo zie je dat een ongeluk altijd in een klein hoekje zit. Hopelijk gaat het herstel voorspoedig en ga je er in je verdere leven niet teveel last van hebben. Sterkte ermee.
Ik zie dat je askoppelingsproject ondanks je vinger toch gewoon doorgaat. Laat je hier weten wanneer je de koppeling van de as af hebt gekregen?
Ik vermoed dat je een grote kracht nodig zult hebben om het zaakje uit elkaar te drukken vanwege het feit dat die borgbouten en in iets mindere mate dat gat voor de spanstift hun sporen wel op de as nagelaten zullen hebben.
Wat betreft die pakkingdrukker van POM. Ik denk dat dit wel moet kunnen. Ook de afmetingen die je voor ogen hebt lijken mij niet zo gek. Ik zou alleen wel even goed nadenken over die 27 Mmm binnendiameter. Ik weet niet wat voor motor ervoor staat en of deze veel of weinig staat de dansen. Maar 1 mm speling rondom je as lijkt me bij een beetje dansende motor wel aan de krappe kant want je wilt niet dat je as tegen je nieuwe pakkingdrukker aan gaat slaan.
Als je toch een nieuwe pakkingdrukker gaat maken draai dan aan flenszijde aan de buitenkant ook meteen een pasrandje wat in de gland valt. Dan zit je nieuwe pakkingdrukker meteen goed gecentreerd.
Ook zou ik overwegen om het gedeelte waar de Volvo seal overheen moet af te draaien net als een slangpilaar. POM is namelijk wel erg glad, zeker als het nat is.
Succes verder.
Mvg Felix