Nachtvlinder schreef :
Goed punt: de tank moet óók de variaties in het systeemvolume op kunnen vangen! Een hydraulische schema zou nuttig zijn om daar écht iets over te kunnen zeggen.
Uit de losse duim: In TS' geval zijn zijn boegschroef, stabilizers en antennebrug hydraulische aangedreven/bediend. In verwacht ik dat alléén de cylinder in de antennebrug enkelzijdig werkt; de hydromotor van z'n boegschroef voert net zoveel olie terug als ie aangeboden krijgt en de cylinders die de stabalizers aansturen zullen dubbelwerkend zijn (of twéé cylinders in push-pull gebruiken). Alléén het stijken van het antennemastje zal dan een volumeverhoging geven.
Grootste warmtebron zal waarschijnlijk het langdurig gebruik van de boegschroef zijn. Dit is in de regel echter géén langdurige gebruiker; die 60 graden temperatuurverhoging gaat TS bij lange na niet halen, verwacht ik. Dat is (langdurig...) ook niet gezond voor de olie en afdichtingen overigens!
Dat verwacht ik ook niet. Niet door het gebruik tenminste...
Meer dan een graad of 10 verhoging gaat met dit soort gebruik niet lukken. Als op de motor een tandwiel of plunjerpomp zit voor het hydraulische systeem dan zal de olie doordat hij telkens kort door de warme pomp gaat wel richting een graad of 80 gaan.
Dat is overigens geen probleem voor afdichtingen hoor. Alle grondverzet-/landbouwmachines werken met olie op die temperatuur.
Als ts een electrisch aangedreven pomp heeft blijft de temperatuur zeker laag