Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 03 jan 2025 18:16 #1605085

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6490
Ik vond Aircell7 best nog lastig buigen op mijn 25 ft bootje en heb uiteindelijk gekozen voor H155. Voldoet mij prima.
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 03 jan 2025 20:15 #1605099

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1512
Op papier is Aircell buigzamer, maar H155 kan prima. Zolang het niet knikt.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 04 jan 2025 08:08 #1605134

Calidris schreef :
Barre Skik schreef :
Ik snap wat je zegt en wil het ook niet betwisten, maar wat is de reden dat je nu aan die 20mijl denkt terwijl dit voor het hele AIS tijdperk niet hadden?

Totale flauwekul opmerking natuurlijk.
Vroeger liepen we ook in berenvellen en schapenvachten en holden we achter de buffels aan.
Of zou er ondertussen toch een vorm van technische progressie geweest zijn, wat denk je?

Ik lees nu jouw reactie. Technische progressie hoeft in veel gevallen geen aanleiding te zijn om ergens voor te kiezen. Velen doen dat op veel vlakken ook niet. Overkill en budget zijn voor mij in ieder geval veel gebruikte argumenten om niet volledig mee te gaan in technische progressie.
Iets doen omdat het kan vind ik een flauwekul opmerking.

Je had ook gewoon ff een normaal antwoord kunnen geven toch?
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Laatst bewerkt: 04 jan 2025 08:11 door Barre Skik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 04 jan 2025 10:01 #1605153

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1512
Barre Skik schreef :
Calidris schreef :
Barre Skik schreef :
Ik snap wat je zegt en wil het ook niet betwisten, maar wat is de reden dat je nu aan die 20mijl denkt terwijl dit voor het hele AIS tijdperk niet hadden?

Totale flauwekul opmerking natuurlijk.
Vroeger liepen we ook in berenvellen en schapenvachten en holden we achter de buffels aan.
Of zou er ondertussen toch een vorm van technische progressie geweest zijn, wat denk je?

Ik lees nu jouw reactie. Technische progressie hoeft in veel gevallen geen aanleiding te zijn om ergens voor te kiezen. Velen doen dat op veel vlakken ook niet. Overkill en budget zijn voor mij in ieder geval veel gebruikte argumenten om niet volledig mee te gaan in technische progressie.
Iets doen omdat het kan vind ik een flauwekul opmerking.

Je had ook gewoon ff een normaal antwoord kunnen geven toch?

Dat valt hier op het ZF nog niet altijd mee...
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 04 jan 2025 20:17 #1605236

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30104
Barre Skik schreef :
Calidris schreef :
Barre Skik schreef :
Ik snap wat je zegt en wil het ook niet betwisten, maar wat is de reden dat je nu aan die 20mijl denkt terwijl dit voor het hele AIS tijdperk niet hadden?

Totale flauwekul opmerking natuurlijk.
Vroeger liepen we ook in berenvellen en schapenvachten en holden we achter de buffels aan.
Of zou er ondertussen toch een vorm van technische progressie geweest zijn, wat denk je?

Ik lees nu jouw reactie. Technische progressie hoeft in veel gevallen geen aanleiding te zijn om ergens voor te kiezen. Velen doen dat op veel vlakken ook niet. Overkill en budget zijn voor mij in ieder geval veel gebruikte argumenten om niet volledig mee te gaan in technische progressie.
Iets doen omdat het kan vind ik een flauwekul opmerking.

Je had ook gewoon ff een normaal antwoord kunnen geven toch?

Ben je wel eens de laatste 5-10 jaar in donker de N-zee overgestoken? Dan begrijp je mogelijk dar 20 mijl wenselijk is. "voor het hele AIS tijdperk" is al 22 jaar geleden, net als het tijdperk voor de windmolens de windmolens
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 jan 2025 20:19 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 04 jan 2025 20:52 #1605242

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6490
Calidris schreef :
Ben je wel eens de laatste 5-10 jaar in donker de N-zee overgestoken? Dan begrijp je mogelijk dar 20 mijl wenselijk is. "voor het hele AIS tijdperk" is al 22 jaar geleden, net als het tijdperk voor de windmolens de windmolens

Ik wel, afgelopen zomer nog. Niet om flauw te doen of jouw intenties in twijfel te trekken, maar wanneer ben jij voor het laatst in het donker de Noordzee over gezeild? Ik heb je daarover nog nooit iets zien posten.

20 mijl met 20 knopen duurt ongeveer een uur voor CPA en dat vind ik nog niet de moeite waard om me daar al mee bezig te houden.
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 04 jan 2025 23:10 #1605252

Calidris schreef :
Barre Skik schreef :
Calidris schreef :
Barre Skik schreef :
Ik snap wat je zegt en wil het ook niet betwisten, maar wat is de reden dat je nu aan die 20mijl denkt terwijl dit voor het hele AIS tijdperk niet hadden?

Totale flauwekul opmerking natuurlijk.
Vroeger liepen we ook in berenvellen en schapenvachten en holden we achter de buffels aan.
Of zou er ondertussen toch een vorm van technische progressie geweest zijn, wat denk je?

Ik lees nu jouw reactie. Technische progressie hoeft in veel gevallen geen aanleiding te zijn om ergens voor te kiezen. Velen doen dat op veel vlakken ook niet. Overkill en budget zijn voor mij in ieder geval veel gebruikte argumenten om niet volledig mee te gaan in technische progressie.
Iets doen omdat het kan vind ik een flauwekul opmerking.

Je had ook gewoon ff een normaal antwoord kunnen geven toch?

Ben je wel eens de laatste 5-10 jaar in donker de N-zee overgestoken? Dan begrijp je mogelijk dar 20 mijl wenselijk is. "voor het hele AIS tijdperk" is al 22 jaar geleden, net als het tijdperk voor de windmolens de windmolens

Uhmmm, ja!
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 05 jan 2025 00:24 #1605259

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30104
Palomine schreef :
Calidris schreef :
Ben je wel eens de laatste 5-10 jaar in donker de N-zee overgestoken? Dan begrijp je mogelijk dar 20 mijl wenselijk is. "voor het hele AIS tijdperk" is al 22 jaar geleden, net als het tijdperk voor de windmolens de windmolens

Ik wel, afgelopen zomer nog. Niet om flauw te doen of jouw intenties in twijfel te trekken, maar wanneer ben jij voor het laatst in het donker de Noordzee over gezeild? Ik heb je daarover nog nooit iets zien posten.

20 mijl met 20 knopen duurt ongeveer een uur voor CPA en dat vind ik nog niet de moeite waard om me daar al mee bezig te houden.

Mijn laatste keer varen was inderdaad 1999 met 30Kn (de 1e keer 1973). Toen was de N-zee nog leeg. Maar met de heli vlieg ik over de N-zee zeer regelmatig en als ik dan zie wat er allemaal staat en vaart, begrijp ik dat 'snachts bij wat slechter weer het geen pretje is.
Daaruit concluderend dat alle hulpmiddelen gerechtvaardigd zijn en het bagatelliseren in de vorm van "vroeger toen de zee nog woest en ledig was" niet van deze tijd is.

De tijd van radio peilen op lichtschepen ligt al enige tijd achter ons (wel heel nostalgisch).

Dat het bij veel wind is heb ik deze zomer tamelijk live mee gekregen van de bemanning op de paling aak, tussen alle obstakels door.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 05 jan 2025 07:58 #1605270

Nou, en dan nu een argument aub.

En een argument heeft niets meet een oversteek met 30 knopen wind te maken, sommigen hebben zelfs meer wind gehad, dus dat doet er niet toe.

Ik vroeg heel simpel om een argument waarom jij het zo belangrijk vin om 20 mijl vooruit te kijken. Waarom is een mijl of 5 tot 10 (staat voor ongeveer 20 minuten to encounter) niet voldoende als je actief vaart?

PS, de intentie van een groot deel wat je op die 20 mijl afstand zou zien is je niet eens bekend.

Misschien dan nu een antwoord gebaseerd op feiten of ervaringen vanuit jouw vakkennis? Ik ben namelijk oprecht nieuwsgierig naar een steekhoudend argument. Want daar pas ik graag mijn inventaris op aan.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Laatst bewerkt: 05 jan 2025 08:04 door Barre Skik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 05 jan 2025 08:16 #1605273

Barre Skik schreef :
Ik vroeg heel simpel om een argument waarom jij het zo belangrijk vin om 20 mijl vooruit te kijken. Waarom is een mijl of 5 tot 10 (staat voor ongeveer 20 minuten to encounter) niet voldoende als je actief vaart?

PS, de intentie van een groot deel wat je op die 20 mijl afstand zou zien is je niet eens bekend


Zoals ik al eerder in dit draadje aangaf, is het handig om al een tijdje vóórdat je in het TSS komt te bepalen wáár je deze gaat oversteken; je kunt je koers kiezen zodat je een drukke samenklontering kunt vermijden. In het algemeen: gebruiken van vroege informatie die helpt om tijdige beslissingen te kunnen nemen is beter/waardevoller dan late informatie.

Intenties van schepen die een TSS volgen zijn vrij helder en snelheidswijzigingen gebeuren niet frequent en zeker niet zonder reden.
Laatst bewerkt: 05 jan 2025 08:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 05 jan 2025 09:38 #1605282

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1512
En dan komen we weer bij mijn initiële vraag:

- of een antenne achterop de hekstoel (max 3 mtr boven het wateroppervlak)
- of de antenne in de mast gebruiken (9 mtr boven het wateroppervlak)

Met de formule uit het theorieboek is dat, obv de voet van de antenne op mijn bootje:
- 3 mtr hekstoel 3,8 Nm
- 9 mtr hoge mast 6,5 Nm

Allemaal zeer beperkt dus, gesteld dat de ontvanger op 0 mtr hoogte staat.
Dat is niet reëel en ie antenne hoogte van de ontvanger tel ik er bij op.
Aannemende dat de ontvanger ook op dezelfde hoogte de antenne heeft:

- Zender 3mtr + Ontvanger 3mtr = 7,6 Nm
- Zender 9mtr + Ontvanger 9mtr = 13 Nm

Ik vind de AIS antenne op 3 meter hoogte te weinig.
Zeker als je in aanmerking neemt dat mijn zeilboot helt, in een golfdal kan zitten (een dal van 1 mtr is gelijk een verlies van bijna 1Nm) of een combinatie van beide.

Is de ander een snel, laag motorjacht dat met 40knp op mij af raast?
De CPA is dan minder dan 7 minuten als de antennes bij beiden laag zitten, ik tel de eigen snelheid dan niet eens mee!
Bij 9mtr + 3mtr is dat circa 11 Nm en dan heb ik 17 minuten de tijd om die voortrazende boot op te merken (aannemende dat hij ook AIS heeft...)

De grotere jongens op zee, daar maak ik mij dan minder druk om.
Zelfs met mijn antenne op 3 mtr en die van hen op, pak 'm beet 20mtr, vaak nog hoger, mag ik op makkelijk 13 Nm rekenen, maar 18 Nm lijkt mij beter.
Dat geeft mij meer de tijd om een goed plekje te zoeken om de TSS over te steken.

Ik heb dus besloten een splitter te gebruiken en de mastantenne op de AIS aan te sluiten.
Ik neem wat verlies van de splitter daarbij zit AIS op de hoge kant voor de Celmar qua frequentie, maar dit is m.i verwaarloosbaar.
Ik heb de splitter inmiddels binnen, ga rustig kabeltjes solderen en ga eea op mijn gemak aansluiten.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 05 jan 2025 10:36 #1605288

Nachtvlinder schreef :
Barre Skik schreef :
Ik vroeg heel simpel om een argument waarom jij het zo belangrijk vin om 20 mijl vooruit te kijken. Waarom is een mijl of 5 tot 10 (staat voor ongeveer 20 minuten to encounter) niet voldoende als je actief vaart?

PS, de intentie van een groot deel wat je op die 20 mijl afstand zou zien is je niet eens bekend


Zoals ik al eerder in dit draadje aangaf, is het handig om al een tijdje vóórdat je in het TSS komt te bepalen wáár je deze gaat oversteken; je kunt je koers kiezen zodat je een drukke samenklontering kunt vermijden. In het algemeen: gebruiken van vroege informatie die helpt om tijdige beslissingen te kunnen nemen is beter/waardevoller dan late informatie.

Intenties van schepen die een TSS volgen zijn vrij helder en snelheidswijzigingen gebeuren niet frequent en zeker niet zonder reden.

Daar heb je een punt, waar het gemakkelijk kan zijn inderdaad. Je ziet dan meer.

Die bakken lopen een knoop of 20, dat betekend dat je altijd 20 minuten ruimte hebt om te schakelen bij een lagere range.

Is het zinvol / nodig, ik ben niet overtuigd. Ik kan me wel voorstellen dat er schippers zijn die het prettig vinden.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 05 jan 2025 10:41 #1605291

H700 schreef :
En dan komen we weer bij mijn initiële vraag:

- of een antenne achterop de hekstoel (max 3 mtr boven het wateroppervlak)
- of de antenne in de mast gebruiken (9 mtr boven het wateroppervlak)

Met de formule uit het theorieboek is dat, obv de voet van de antenne op mijn bootje:
- 3 mtr hekstoel 3,8 Nm
- 9 mtr hoge mast 6,5 Nm

Allemaal zeer beperkt dus, gesteld dat de ontvanger op 0 mtr hoogte staat.
Dat is niet reëel en ie antenne hoogte van de ontvanger tel ik er bij op.
Aannemende dat de ontvanger ook op dezelfde hoogte de antenne heeft:

- Zender 3mtr + Ontvanger 3mtr = 7,6 Nm
- Zender 9mtr + Ontvanger 9mtr = 13 Nm

Ik vind de AIS antenne op 3 meter hoogte te weinig.
Zeker als je in aanmerking neemt dat mijn zeilboot helt, in een golfdal kan zitten (een dal van 1 mtr is gelijk een verlies van bijna 1Nm) of een combinatie van beide.

Is de ander een snel, laag motorjacht dat met 40knp op mij af raast?
De CPA is dan minder dan 7 minuten als de antennes bij beiden laag zitten, ik tel de eigen snelheid dan niet eens mee!
Bij 9mtr + 3mtr is dat circa 11 Nm en dan heb ik 17 minuten de tijd om die voortrazende boot op te merken (aannemende dat hij ook AIS heeft...)

De grotere jongens op zee, daar maak ik mij dan minder druk om.
Zelfs met mijn antenne op 3 mtr en die van hen op, pak 'm beet 20mtr, vaak nog hoger, mag ik op makkelijk 13 Nm rekenen, maar 18 Nm lijkt mij beter.
Dat geeft mij meer de tijd om een goed plekje te zoeken om de TSS over te steken.

In mijn beleving klopt jouw redenatie.

Een kennis van mij cruised nu in veel te mooi weer aan de andere kant van de wereld. Die heeft op zijn 32 voeter een antenne op het hek en heeft overigens nergens ervaren dat hij omliggende schepen te laat heeft opgemerkt.
En hij heeft daar best goede argumenten voor. De kans dat die antenne bij mastverlies als noodantenne kan dienen is best groot. (hoewel deze binnen bewaren misschien een beter idee is)

Dat snelle motorjacht wil je opmerken, maar uiteindelijk zal die in 90% van de gevallen op zee voor jou moeten wijken.

Zelf heb ik gekozen voor een splitter en die voldoet prima. Echter, alles buiten de 5 mijl interesseert over het algemeen me niet direct.
Spreek ik mezelf dus tegen, ik ga wel voor de langere range, omdat dat kan.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Laatst bewerkt: 05 jan 2025 10:46 door Barre Skik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 05 jan 2025 12:46 #1605321

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 436
Vanaf Oostmahorn zie ik schepen bij Borkum varen met mijn 3m hoge hekantenne, ook b9ven Schier en Ameland zie ik grote scheepvaar en kotters.

Plaatje voor de afstand, ben niet aan boord. :)
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 05 jan 2025 14:27 #1605341

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
Afstand voor zien (AIS ontvangst) is anders dan gezien worden is mij verteld, weet niet of dat zo is. Ik heb een splitter, vind ik praktischer en ook mooier eigenlijk ( geen antennepaal etc).
Laatst bewerkt: 05 jan 2025 14:30 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 05 jan 2025 15:05 #1605350

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1897
Natuurlijk zie je andere schepen met een hele hoge goede installatie. Je weet alleen niet of je daar "alles" ziet.
Schepen met een lage antenne zien andere schepen met ook een lage antenne/mindere installatie minder ver.

Mocht je ooit een MOB1 overwegen bedenk dan dat je die "over de toppen van de golven" moet "zien".
Het blijkt nog best lastig voor geoefende bemanningen om tijdig de MOB terug te vinden (onvergelijkbare snelle wedstrijdschepen; maar denk daar ook eens aan).

Mijn mening is dat signaal zo goed mogelijk moet binnenkrijgen en versturen en als je wilt filteren dan doe je dat in de software bijvoorbeeld gewoon in de schermzoomfunctie. Op mijn scherm wordt erbuiten niets geprojecteerd. Holografie heb ik nog niet.

Het is een community service. Dan doe ik ook helemaal mee.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 05 jan 2025 15:06 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 06 jan 2025 10:37 #1605459

  • Indeput
  • Indeput's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
Ik sta ook voor de keuze: splitter of aparte antenne voor AIS ontvanger/en transponder. Kniest gaf aan dat een splitter vaak problemen geeft, maar ik weet niet of iemand dat kan bevestigen......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 06 jan 2025 15:01 #1605518

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1159
Vaak lijkt mij overdreven maar het is een extra component en meerdere aansluitingen erbij. En waarschijnlijk ook nog wat klanten die (op basis van ZF input? :p) van AIS ontvanger overstappen naar transponder terwijl de splitter dat niet ondersteund. Een transponder met ingebouwde splitter zal dan minder 'problemen' geven vanwege de plug-en-play. En waarschijnlijk is alles onafhankelijk van elkaar het beste, maar niet altijd mogelijk/makkelijk omdat er beperkte ruimte is. Ik heb een splitter...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 08 jan 2025 14:46 #1605900

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1512
Indeput schreef :
Ik sta ook voor de keuze: splitter of aparte antenne voor AIS ontvanger/en transponder. Kniest gaf aan dat een splitter vaak problemen geeft, maar ik weet niet of iemand dat kan bevestigen......

Dat is een vreemd antwoord want ze verkopen ze ook.
Los en ingebouwde splitters in AIS transponders.
Ik ga alles zo inbouwen dat als de splitter of de AIS transponder stuk gaat ik de marifoon zo weer op de antenne kan aansluiten ofwel een female/female PL256 plug meenemen aan boord...
Overigens:
Alle elektronica kan stuk, en zo is het...
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 14:48 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 08 jan 2025 15:06 #1605904

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
Bij mijn splitter (Quark) is het zo dat als splitter defect is of uit staat (geen spanning) het marifoon VHF signaal nog steeds doorgelaten wordt, misschien bij die van jou ook?
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 15:08 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 08 jan 2025 15:15 #1605911

Hoe weet je dat? Het "zonder spanning" scenario kan een fabrikant stellen op basis van het design, maar het ding kan op meer manieren falen lijkt mij?

Overigens prima ervaringen met een Vesper splitter.
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 15:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 10 jan 2025 10:25 #1606251

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1512
Alles kan stuk maar ik bij flink grasduinen op het internet en de diverse fora lijkt mij dat dit niet vaak voorkomt; zelden.
Het is wel zaak dat bij een storing de LED's op de splitter dat aangeven zodat je de marifoonantenne weer direct op je marifoon kunt aansluiten.
Enkele geven aan dat ze een overbodige antenne met een flink stuk kabel hebben en die op de hekstoel kunnen plaatsen zodat de AIS transponder, weliswaar met gereduceerd bereik, toch operationeel blijft.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl