Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Anodes doen niet veel

Anodes doen niet veel 12 juni 2026 17:15 #1688778

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17592
Niet het gewicht is het belangrijkste maar het oppervlak. Verder voor het te water gaan goed ontvetten en eventueel opschuren met korrel 40. Eerst ontvetten en dan schuren. Niet andersom.

Meet voor het te water gaan de weerstand tussen de anodes. Je wilt minder dan 0,5 Ω aan weerstand hebben tussen de anodes.
Fake it till you make it
Laatst bewerkt: 12 juni 2026 17:19 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anodes doen niet veel 12 juni 2026 20:17 #1688809

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1349
Klopt, de oppervlaktegrootte zal er meer toe doen, maar hij gaat dan ook weer lang mee. Voor het verplaatsen was de weerstand inderdaad inderdaad klein, helaas ben ik vergeten daarna nogmaals te meten, Hopp dat het contact goed is.
Memme's wetterwille is silerswet!
home.deds.nl/~5a3
www.platbodemforum.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anodes doen niet veel 13 juni 2026 03:16 #1688817

Volgens mij had ik het al gevraagd, maar nog maar een keer om zeker te zijn: je elektrische systeem is niet geaard op de romp?
Een goed gebouwde boot heeft namelijk helemaal geen anodes nodig. Zelf 'gebruik' ik ongeveer 50 gram zink per jaar met een 11 ton casco. Ik weet dat 90% daarvan komt door de niet dubbelpolig uitgevoerde motor, voordat ik die erin stopte deden de anodes niets. Dat was niet omdat er een probleem was, maar juist omdat er geen probleem was. Anodes op een metalen boot is de symptoom bestrijding, mocht je echt geïnteresseerd zijn in de goede oplossing, dan ga je zoeken naar de oorzaak. Eenmaal gevonden en verholpen heb je geen anodes meer nodig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anodes doen niet veel 13 juni 2026 15:13 #1688889

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1349
Ehm, de min van de 12 Volt accu's zit inderdaad op een spant, op de plus heb ik een hoofdschakelaar. Zou ik dan ook in die min een schakelaar moeten plaatsen?
Memme's wetterwille is silerswet!
home.deds.nl/~5a3
www.platbodemforum.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anodes doen niet veel 13 juni 2026 17:09 #1688901

Zit de min van alle gebruikers ook op het casco of hebben die een eigen draadje wat terug gaat naar de accu?
Er zou geen reden hoeven zijn om de min van de accu op het casco te zetten. Dat zou best eens de oorzaak kunnen zijn dat je hechtings problemen met de verf hebt. Zit het probleem toevallig ook in de buurt van de accu's?

Lig je ook regelmatig aan de walstroom? Hoe ziet je walstroom installatie eruit?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anodes doen niet veel 13 juni 2026 17:34 #1688905

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1349
De schouw is wat dat betreft basic, we hebben geen walstroom aansluiting. De min van beide accu's is gecombineerd en inderdaad aan de massa van het schip gebout. Er waren meer plaatsen waar de verf aangetast was, wel voornamelijk bij het achterschip, maar dat is na vijf jaar wellicht niet verbazingwekkend.
Memme's wetterwille is silerswet!
home.deds.nl/~5a3
www.platbodemforum.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anodes doen niet veel 14 juni 2026 00:26 #1688942

5 jaar vind ik wel wat kort voor een goed aangebracht verf systeem op staal. 20 tot 25 jaar is makkelijk haalbaar.

Aarding op de romp is 1 ding, maar loopt de retour stroom van alle gebruikers ook via de romp? als dat zo is dan zou ik dat zeer zeker aanpassen door alles even een extra retour draadje te geven.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl