Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Helmstok vervangen

Re: Helmstok vervangen 03 nov 2010 20:37 #158535

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Jeroen_123 schrijft:
Bedankt Jouzers, maar nu de hamvraag....
Hoe ziet de helmstok er nu uit na seizoen ?

Zoals geschreven 6 lagen DD lak, hij is nog helemaal strak en verwacht dat hij dat nog wel wat seizoentjes blijft...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok vervangen 03 nov 2010 20:59 #158551

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1255
Ik heb het eens gedaan voor een massieve longbow.
De destillatiekolom van mijn ketel afgehaald, je stookt tenslotte niet elke dag alcohol :silly:
Een stuk flexibele slang van een uitlaat ofzo op gedaan, daar weer een aluminium buis(van een oude droogmolen) op gezet. Het werkte wel, je moet wel erg snel zijn met buigen anders is het hout bij deze diktes te snel weer afgekoeld.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok vervangen 03 nov 2010 21:10 #158559

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Meerdere dunnen lagen lijkt me dan makeklijker en een meer solide eindresultaat geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok vervangen 03 nov 2010 21:18 #158561

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
plankjes van 2 en 3 mm (essen en mahonie) zijn prima te buigen zonder stomen.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok vervangen 03 nov 2010 21:34 #158564

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Apae schrijft:
Ah, gevind:
fa Duursma, Wolvega. Linkje.

Geweldig. Bedankt! En nog in fatsoenlijke verpakking ook. Heb normaal altijd een 5kg epoxy staan maar voor vette houtsoorten is resorcinol veel geschikter.
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok vervangen 03 nov 2010 21:46 #158567

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Stoom direct uit de fluitketel is ca. 100 graden, daar smelt plastic niet van.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok vervangen 03 nov 2010 22:10 #158570

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
hoe groot is die ketel ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok vervangen 03 nov 2010 22:32 #158575

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1255
Mijn destilleerketel? Een liter of twintig; het is gewoon een beetje een grote RVS-pan waar ik het deksel wat aangepast heb.
Kun je heel lang mee stomen, als het eindelijk kookt.
10 liter wijn destilleren duurt ruim een uur, het opwarmen tot 78 graden ook ;)
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok vervangen 05 nov 2010 08:28 #158841

  • lowlands
  • lowlands's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik snap alle gedoe over expoxy niet zo.

Here is the deal.

Alle professionals gebruiken epoxy om boten te bouwen. Full stop.

Alle hout aan boord van een boot - op misschien een teak dek na - zet je normaal gesproken in de lak. Een goede nautische lak geeft voldoende UV bescherming. Alle verf aan boord verdient periodiek onderhoud. Geen onderhoud = geen UV bescherming.

Tip: in de Waterkampioen van oktober 2010 staat een hele leuke test van lakken. Conclusie: gebruik een twee componenten blanke lak.

Voor het opdikken van de epoxy gebruik je of microfibres (katoen) of colloidal silica of een combinatie van beide. Bijkleuren van dit witte mengsel doe je met schuurstof (houtmeel) van het zelfde hout. Dus wat reststukjes, schuurmachine met stofzak er op en schuren maar.

Klemmen ja, maar niet te hard. Je wilt niet alle epoxy tussen de te verlijmen oppervlakken uitpersen. Er moet een laagje epxoy achterblijven. Zet voor het lijmen de te verlijmen oppervlakken eerst even in de onverdikte epoxy (als een soort primer). Dit voorkomt dat je door de zuigende werking van het hout een "droge" lijmverbinding krijgt. Paar uur laten uitharden/intrekken en dan nat op nat verlijmen.

Wil je meer info over epoxy stuur dan een PM. Op één van mijn sites staat een heel uitgebreide verhandeling over het werken met epoxy. In een andere post werd deze echter weggehaald i.v.m. het commerciële karakter van die site dus plaats ik hem maar niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Helmstok vervangen 05 nov 2010 11:14 #158871

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3646
Fijn topic!
Ik ben net op zoek naar manieren om mijn gelamineerde helmstok (eigenlijk een helmhout als ik het boek over klassieke platbodems lees) opnieuw te lakken.
A propos, helmstok vervangen... Voor het vervangen van een rechte helmstok heb ik in het verleden een hamersteel van een 5000 grams voorhamer gebruikt, mooi wit hout, beetje buitenbijts erover voor een beetje kleur en dan parketlak. Misschien is een steel voor een kloofhamer ook een goede kandidaat. Een steel van een bijl is slanker en heeft wat leuke curven, maar dat moet je dan wel net uitkomen. Neem geen hamersteel met een zwart of rood of oranje gelakt uiteinde (tenzij je dit mooi vindt). Ik heb deze helmstok niet zolang in handen gehad (1 jaar) om kunnen volgen hoelang dit houdt.
Voor een gebogen helmstok denk ik dat je wel moet gaan lijmen en lamineren, tenzij die steel voor een bijl goed te modificeren is.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl