Noorderzon schreef :
Alle nieuw gebouwde zeeschepen worden met glaswol of steenwol (weet het niet precies, dat gele spul wat verschrikkelijk jeukt) geïsoleerd waarbij de kant die je ziet een aluminium laagje heeft. Dat wordt helemaal afgeplakt met aluminium tape. Zo'n zeeschip gaat aardig lang mee en is bedoeld voor alle klimaten.
Ja , dat is dus precies wat ik al vertelde.
Die aluminium folie en tpe is een uitstekende dampremmende laag en daaronder kun je in principe ook glaswol of steeenwol ( wat niet zo prikt als glaswol) gebruiken.
De vraag is alleen of een DHZer dat zo precies 100,0000% dicht krijgt met die tape want elk gering gaatje of kiertje zal onherroepelijk vocht in de isolatie brengen en op mde scheepshuid condenseren.
Dat spul met die aluminium laag wordt ook in woningen gebruikt maar dat moet je niet vergelijken met een boot.
Doordat de romp immers deels onder water ligt koelt die vele malen sneller af dan bijv. de muur van een huis aan de buitenlucht. Dat veroorzaakt heelaas ook het risico op vocht .
Trouwens , 2 mm roest aan de binnenkant van een pleziervaartuig met bijv. een huid van 4 mm of zo is wel 50% . Bij een zeschip is dat bij een huid van 20 mm of meer maar 10%. dat scheelt nogal qua gevolgen dacht ik zo . Dat nog afgezien van de kwaliteit van de verflagen op de scheepsromp van een zeeschip t.o.v. de meeste pleziervaartuigen.
Ad