Joop66 schreef :
Hi Bert,
Heel vervelend dit, maar dit is geen schade door vorst, maar door verkeerd afmeren.
Al je de boot verlaat, moet die altijd weggelegd worden, alsof het gaat stormen. Want: als het gaat stormen ga je niet even langs om vooraf extra lijntjes etc bij te leggen.
Tegen schavielen in de verhaalkammen is de tip van YB erg geschikt.
Dit gezegd hebbende: je hebt het minste gedonder als je dit gewoon even netjes los haalt, en professioneel laat oplossen.
Wat daarbij kan helpen, is een sjabloon maken. Een kartonnen, of dun houten plaat met de gaten op de juiste plekken. Dan weet de buiger waar het heen moet.
Hallo Joop, tenzij je mij echt weet te overtuigen ben ik het hier niet mee eens. De fenders hingen boven het water, de boot was voor en achter vastgelegd met twee keer een spring. Wat er vrijwel zeker is gebeurd is dit: (en verzin dat maar eens) De boot lag tegenover de haveniningang waar tijdens de (sneeuw)storm de wind recht vandaan kwam. Het water is daardoor opgestuwd en heeft de fenders vastgevroren. Tegelijkertijd is door het ijs de boot omhooggeduwd, terwijl ondertussen de fenders aan het ijs zijn vastgevroren. Kijk maar naar de foto's, de fenders zijn niet in het ijs, maar aan het ijs vastgevroren. Ik heb daar nog nooit van gehoord en wist niet dat dit mogelijk was. Wie dit vaker heeft meegemaakt mag het zeggen.
Ik ben nog aan het nadenken wat ik doe, ik heb inmiddels een nieuwe scepterpot binnen. Het gaat om een marginale, maar merkbare verbuiging. Mij spreekt tot nu to de oplossing met de underlayment plaat ook wel aan.