Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Toch schade door vorst; preekstoel verbogen

Toch schade door vorst; preekstoel verbogen 22 feb 2021 08:49 #1255641

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
padawan schreef :
Yellow Boat schreef :
Ook vanwege vorst in de winter hang ik mijn fenders niet aan een scepter maar altijd aan de relingdraad en daar zit genoeg rek mogelijkheid in om wat naar beneden door te buigen en woren de krachte in ieder geval niet op een scepter geconcentreerd. Ook hebben mijn meerlijnen van die rvs landvastveren zodat die nooit problemen geven en de exta lijnen die ik in het najaar voro de najaarsstormen anbreng laat ik los genoeg hangen.
Heelaas had ik dus ook een lijn met landvastveer waarvan de laatste in het water hing ( door de hrde wind aan het begin van d evorstperiode) en vastgevroren was. Kostte me een lijn die ik door moet halen omdat hij te vast zat om los te kunnen gooien. :(
Is overigens nog nooit eerder voorgekomen en mijn boot is toch a vele malen vastgevroern geweest , het laatst in 2010 en 2012 wat uitgerekend de overligjaren waren ( om het jaar lig ik in d ewinter op de wal) .
Ad

misschien off topic maar waarom zou je je fenders uberhoubt aan een scepter vastbinden? Als die bij het aanmeren ergens blijft haken rukt die de scepter zo om. Al menig buisje zo zien vervormen....
Gewoon aan de railingdraad, gaat het mis dan schuift het touw gewoon mee. Wij hangen wel aan iedere zijde 5 fenders ( 40 voets schip)

Hallo Padawan: Heb je de foto's bekeken? Ik heb de fenders vanzelfsprekend aan de reilingdraad gehangen, daar zijn ze snaarstrak gaan staan en hebben uiteindelijk de preekstoel verbogen.
Laatst bewerkt: 22 feb 2021 09:04 door Bert65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch schade door vorst; preekstoel verbogen 22 feb 2021 09:00 #1255643

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Joop66 schreef :
Hi Bert,

Heel vervelend dit, maar dit is geen schade door vorst, maar door verkeerd afmeren.

Al je de boot verlaat, moet die altijd weggelegd worden, alsof het gaat stormen. Want: als het gaat stormen ga je niet even langs om vooraf extra lijntjes etc bij te leggen.

Tegen schavielen in de verhaalkammen is de tip van YB erg geschikt.

Dit gezegd hebbende: je hebt het minste gedonder als je dit gewoon even netjes los haalt, en professioneel laat oplossen.

Wat daarbij kan helpen, is een sjabloon maken. Een kartonnen, of dun houten plaat met de gaten op de juiste plekken. Dan weet de buiger waar het heen moet.

Hallo Joop, tenzij je mij echt weet te overtuigen ben ik het hier niet mee eens. De fenders hingen boven het water, de boot was voor en achter vastgelegd met twee keer een spring. Wat er vrijwel zeker is gebeurd is dit: (en verzin dat maar eens) De boot lag tegenover de haveniningang waar tijdens de (sneeuw)storm de wind recht vandaan kwam. Het water is daardoor opgestuwd en heeft de fenders vastgevroren. Tegelijkertijd is door het ijs de boot omhooggeduwd, terwijl ondertussen de fenders aan het ijs zijn vastgevroren. Kijk maar naar de foto's, de fenders zijn niet in het ijs, maar aan het ijs vastgevroren. Ik heb daar nog nooit van gehoord en wist niet dat dit mogelijk was. Wie dit vaker heeft meegemaakt mag het zeggen.

Ik ben nog aan het nadenken wat ik doe, ik heb inmiddels een nieuwe scepterpot binnen. Het gaat om een marginale, maar merkbare verbuiging. Mij spreekt tot nu to de oplossing met de underlayment plaat ook wel aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.224 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl