Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Corrosie op OVNI 28 aluminium

Corrosie op OVNI 28 aluminium 08 mei 2021 19:06 #1282596

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 19:07 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 08 mei 2021 21:02 #1282664

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Interessant, maar hopelijk niet van toepassing op de Ovni (en andere goed gebouwde alu jachten) omdat daar de genoemde oplossingen af-werf getroffen zijn:

- de aarde van de wal niet verbonden is met de aarde van de boot (galvanische isolater / scheidingstrafo)
- de aarde van de boot niet verbonden is met de romp
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 21:04 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 09 mei 2021 05:15 #1282695

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Natuurlijk ga ik m'n Ovni niet laten "verrommelen". Ik wil hem graag laten stralen, maar dan wel het gehele schip, want het dek heeft ook z'n aandacht nodig.

Waar het me nu echter om gaat is dat ik niet weet hoe deze corrosie ontstaan is. Dat zou normaal volgens mij niet kunnen op een schip van zeewaterbestendig aluminium. Als ik er nu weer een heel verfsysteem op zet, loop ik de kans dat het probleem toch terug komt en ik hem volgend jaar weer kaal kan laten halen. Vandaar mij overweging om hem nu eerst kaal in het water te leggen en dan komende winter helemaal aan te laten pakken.

Als ik kijk naar oorzaken, dan kan volgens mij het volgende aan de hand zijn:
- Electrolyse vanuit het eigen schip. Ik zal vandaag de weerstand meten tussen batterij en romp en tussen schroefas en romp. Ik verwacht daar geen problemen, want ik heb dit al een keer eerder gemeten. Ook zou ik, met name als het de schroefas betreft een lokaler effect rond de schroef verwachten.
- Electrolyse vanuit de omgeving (b.v. buurtschepen). Omdat ik op geen enkele manier electrisch verbonden ben met walstroom of een buurtschip kan dit volgens mij niet het probleem zijn. Dat kan in die situatie alleen bij een damwand waar een spanning op gedrukt wordt.
- Galvanische corrosie. De vraag is dan waarvan? Ik zie twee mogelijkheden:
1/ een soort van spleetcorrossie op de plek waar de laag loslaat. Daar zou dan stilstaand, zuurstofarm water kunnen blijven staan. En in zuurstofarm water kan de oxidelaag niet opgebouwd worden. Dat zou wel de vorm verklaren van de corrosieplekken. Ik zou dan echter niet zo'n heftig effect verwacht hebben.
2/ er is ooit een koperhoudende laag op gesmeerd. Als ik de laag eraf haal, krijg ik een soort van koperkleur (zie de foto van de bewerking met de Tercooi). Ik weet niet hoe jjullie dit beoordelen en hoe waarschijnlijk dit is, maar het zou het wel verklaren, met name dat het bijna over het gehele OWS optreedt.

Vandaar dat ik hem er liever een paar maanden kaal in leg, zodat ik kan zien of het probleem nu opgelost is. Aangroei is dan inderdaad een probleem. Ik lig echter op zoet, maar ga regelmatig naar zout. Het idee is dan inderdaad om regelmatig droog te vallen en de aangroei er af te borstelen.

Nogmaals, goede ideeen zijn welkom, maar het is echt niet zo dat ik ondoordacht het schip ga lopen verkloten. Ik ben van huis uit gepromoveerd in de Materiaalkunde, dus heb wel enige kennis van zaken. Ik zoek met name het praktische inzicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 09 mei 2021 07:48 #1282726

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Met even gemeten. Ik meet zo'n 200kOhm op de negatieve accupool. Op de schroefas meet ik iets soortgelijks. Het vreemde aan de schroefas is dat de waarde tijdens het meteen langzaam omlaag gaat maar uiteindelijk zo'n 50kOhm.

Zijn dat waarden wat ik iets mee moet? Het is niet oneindig, dus wat dat betreft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 09 mei 2021 07:59 #1282730

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
burg024 schreef :
Natuurlijk ga ik m'n Ovni niet laten "verrommelen". Ik wil hem graag laten stralen, maar dan wel het gehele schip, want het dek heeft ook z'n aandacht nodig.

<knip>

Nogmaals, goede ideeen zijn welkom, maar het is echt niet zo dat ik ondoordacht het schip ga lopen verkloten. Ik ben van huis uit gepromoveerd in de Materiaalkunde, dus heb wel enige kennis van zaken. Ik zoek met name het praktische inzicht.

Ik snap je frustratie op dat vlak wel, maar jouw kennis op dit gebied kunnen we niet ruiken. Het is altijd maar gissen wie er achter de vraag zit. En het zal jou vast ook wel eens zijn opgevallen dat er ook leden zijn die niet zo goed zijn onderlegd en geheel onwetend meer kapot maken dan verbeteren. Dat zou toch ook jammer zijn. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 09 mei 2021 08:43 #1282742

burg024 schreef :
Met even gemeten. Ik meet zo'n 200kOhm op de negatieve accupool. Op de schroefas meet ik iets soortgelijks. Het vreemde aan de schroefas is dat de waarde tijdens het meteen langzaam omlaag gaat maar uiteindelijk zo'n 50kOhm.

Zijn dat waarden wat ik iets mee moet? Het is niet oneindig, dus wat dat betreft.

Tussen wat en wat heb je gemeten? Accu-min en huid? schroefas en huid?
Niet oneindig, dus er kan (en zal) een stroompje lopen.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 09 mei 2021 08:56 #1282746

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Ja, tussen accu polen en huid en tussen schroefas en huid. Plus pool en huid is oneindig. Min pool is zo'n 200kOhm. Zowel met schakelaar open als dicht, dus blijkbaar geen schakelaar die beide polen schakelt. Ik zal eens op zoek gaan of ik het lek kan vinden. Ik heb echter geen idee of maar 200kOhm te veel is.
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 09:00 door burg024.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 09 mei 2021 09:00 #1282748

Ergens hangt de min van de accu dus aan de huid van de boot.

Verdachten:
- boiler-aarde. Stekker eruit en weer meten
- VHF-antenne. Idem
- AIS-antenne.
- andere antennes vast aan metaal (mast, reling)?
- motor, via de startmotor naar de schroefas. Wat voor motor? Geen geisoleerde as?
- verlichting die aan de huid vastzit?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 09 mei 2021 10:28 #1282760

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
VHF, AIS e.d. zit er niet op. Blijven over de motor en de verlichting. Aangezien ik een soortgelijke weerstand op de as meet, lijkt de motor mij het meest verdacht.

Voor ik echter hier helemaal op los ga::
Ik snap niet hoe het erg kan zijn als mijn accu ergens aan de romp hangt? Zolang er geen stroomkring is (en die is er niet want de pluspool heeft oneindige weerstand) kan er volgens mij geen stroom lopen en dus ook geen electrolyse optreden. Ik snap dat het een probleem kan zijn als je aan de walstroom hangt zonder goede scheidingstrafo, maar daar hebben we het hier niet over. Kan iemand dit uitleggen?

De weerstand tussen de romp en de RVS schroefas kan wel een probleem zijn. Maar dan zou ik verwachten dat de corrosie veel meer rondom de schroef zou zitten en niet over het gehele schip. Wat ik hier weer niet snap is hoe de weerstand gedurende het meten langzaam kan afnemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 09 mei 2021 11:00 #1282764

burg024 schreef :
Wat ik hier weer niet snap is hoe de weerstand gedurende het meten langzaam kan afnemen.

Oud batterijtje in de multimeter?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 09 mei 2021 11:06 #1282765

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Wat je vergeet mee te rekenen is dat je boot ook in een mooi geleidend medium drijft. Dus als je een spanning op de huid zet, hoeft die alleen maar in het water in de buurt komen van een mooie pluspool om een stroompje te laten lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 09 mei 2021 11:13 #1282767

Zo is dat. De plus van de accu heeft er niets mee te maken.

Nog een bekende boosdoener:
de onderdekse stuurautomaat.
De nul van de 12V via de arm van de automaat naar het kwadrant en de roeras, en hopla, het water in.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 09 mei 2021 11:22 #1282770

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Dit kan dus niet kloppen. Plus en minpolen hebben geen absolute spanning. Dan zou je immers ook geen accus in serie kunnen zetten om de spanning op te tellen. De minpool van een accu is alleen negatief ten opzichte van z'n eigen plusppol, niet ten opzichte van een andere pluspool.
Dat kan alleen als de spanningsbronnen gekoppeld zijn, bijvoorbeeld via een walstroominstallarie. Stroom loopt altijd in een kring. Het water kan inderdaad 1 deel van de kring vormen, maar er is altijd een andere elektrische verbinding nodig om een stroom te laten lopen.
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 11:23 door burg024.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 09 mei 2021 12:03 #1282776

burg024 schreef :
Het water kan inderdaad 1 deel van de kring vormen, maar er is altijd een andere elektrische verbinding nodig om een stroom te laten lopen.

In dit geval is dat een aluminium boot.
En de 'batterijpolen' zijn nog onbekend.
Kan een schroef, een roeras, een damwand, een andere boot, iemand anders zijn walstroom zijn....
Elke 2 metalen in de buurt zijn samen kandidaat-batterij.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 09 mei 2021 12:46 #1282786

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Dat klopt. Maar de twee metalen moeten altijd via 2 geleidende kanalen met elkaar verbonden zijn, waarvan 1 het water is. De andere verbinding is dan via walstroom of metalen die tegen elkaar aan liggen.
Vandaar dat walstroom ook zo link is voor een aluminium boot.

De damwand onder spanning is volgens mij een geval apart. Door spanning te zetten op een damwand krijg je een potentiaal in der omgeving, tussen damwand en aarde. Als je aluminium boot net in dat veld ligt gaat er volgens mij een stroom lopen van de ene naar de andere kant van je boot

Blijft het punt dat ik niet snap waarom de minpool niet aan de romp mag zitten, zolang de pluspool dat maar niet doet. Ik snap dat het een extra risico is, in combinatie met met name walstroom. Maar op zich zelf kan het geen kwaad. En zoals eerder gezegd, lig ik nooit aan de walstroom. Wie kan het uitleggen? Ik wil het graag snappen.
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 12:50 door burg024.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 10 mei 2021 07:45 #1283009

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Is er iemand die Henkel Bonderite 1200S / Alodine 1200S kent? Zou dat een goede manier zijn om de romp voor te bereiden op een verfsysteem? Het komt blijkbaar uit de luchtvaart, maar is het ook geschikt voor een OWS?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 10 mei 2021 20:07 #1283294

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Ja, ken t van de laatste schilderbeurt die ik deed (binnenzijde alu watertanks hercoaten met epoxy coating).

Verffabrikant raadde t af omdat er teveel mee fout kon gaan qua verwerking. Kreeg t advies te schuren tot t kale alu, te reinigen met Pen Chemie 150 (en goed naspoelen want t vreet alu aan, dat is precies de bedeoeling) en vervolgens meteen de 1e coatinglaag (2k) erop.

is iig in de watertanks goed gegaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 10 mei 2021 21:31 #1283337

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Blijft het punt dat ik niet snap waarom de minpool niet aan de romp mag zitten, zolang de pluspool dat maar niet doet. Ik snap dat het een extra risico is, in combinatie met met name walstroom. Maar op zich zelf kan het geen kwaad. En zoals eerder gezegd, lig ik nooit aan de walstroom. Wie kan het uitleggen? Ik wil het graag snappen.
Mijn interpretatie:
Als er maar 1 connectie is tussen de minpool en de alu huid, is er inderdaad niks aan de hand.
Maar is dat zo, die 1 bedoel ik?
Wie zegt dat letterlijk alles massavrij is? Vooral zendapparatuur is berucht.
Stel nou dat er toch nog een 2e connectie is (een massa van antenne bijvoorbeeld, of een mindraad die ergens aan massa ligt door slijtage).
Dan ontstaat een stroomkring "buiten" de accu om.
Omdat in een boot allerlei metalen voorkomen (brons, lood, alu, rvs, staal, zink) is het eigenlijk een soort accu. En dus een stroomkring en een potentiaal: stroompje.
In een alu boot wordt er dus vaak gekozen voor een "zwevend net", dus geen connectie tussen minpool en huid. Als er dan toch onverhoopt nog een 2e connectie is, ontstaat in ieder geval geen stroomkring.
Het probleem nu is dat de alu romp geen bepaald potentiaal heeft ten opzichte van de min. Of andersom (hetzelfde) de min geen bepaald potentiaal.
De romp is aan aarde (landaarde) via water of hoe dan ook, de min van het boordnet kan elk potentiaal hebben. Geeft toch een tik als jij even die connectie maakt (denk aan de knetters als je je trui uit trekt door statische lading).

Die langzaam wijzigende weerstandsmeting in het begin van de meting ken ik ook in de praktijk. Nooit echt over nagedacht, maar aangenomen dat dat te maken heeft met capaciteit ofwel potentiaalverschil bij zwevend net en/of het feit dst standaard universeelmeters slecht zijn in het meten van grote weerstanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 10 mei 2021 21:38 #1283340

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Ik zie in je vorige berichten dat je al contact hebt gehad met Arzal Nautique. zIj zijn toch wel de autoriteit op het gebied van het herstellen van Ovni jachten.
Misschien is het een idee om een project “op afstand” met hun aan te gaan?
Leg ze je situatie uit, met Tercco schijf en alles en stuur ze foto’s. Vraag ze naar hun (ets?)primer en vraag ze naar benodigde andodes en schema's.
en bestel eventueel de benodigde volgende lagen voor je onderwaterschip bij hen.(iedereen blij)
Als de Franse taal een belemmering is kan je met vertaling-websites echt een heel eind komen.

Ik suggereer dit omdat hier de informatie heel “versnipperd” binnenkomt. De kennis betreffende
aluminium, laat staan Ovni’s zeiljachten is beperkt hier.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 11 mei 2021 07:55 #1283414

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7276
De oorzaak moet eerst opgespoord worden. Hoewel dat in sommige gevallen in de praktijk is dit niet gelukt ondanks alle inspanningen.

Voorop staat om alles grondig te onderzoeken. Zoals diverse verlichting bekabeling en apparaten aan en uit zetten.

Men streeft erna bij aluminium schepen om ook de motor massavrij te houden.

Het kan van buiten komen. Maar van binnen uit ligt het meest voor de hand.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 11 mei 2021 14:26 #1283532

galvanische corrosie
Onder invloed van een elektrolyt, meestal water, loopt er tussen twee verschillende metalen een hele kleine stroom

Anderen woorden .
Stroom van een accu of van een wall aansluiting heeft geen zak er mee te maken.

De natuurlijke stroom wat opgewekt word door de verschillende materialen door het water zorgt voor galvanische corrosie.
Dus als jouw boot rondom anderen stalen schepen liggen en inderdaad ijzer bodem.
Word jouw boot beschadigt omdat die opgeofferd word om de omliggende staal te beschermen.
Zeker bij dood water waar weinig beweging is gaat het sneller.

Wat is dan de oplossing?

rotocoat.nl/verzinken/technisc...atie/contactcorrosie

Denk dat folie een oplossing is voor je
www.yachtwrapping.nl/
vereniging-ion.nl/folie-vezels...cookie=1620743162780
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 11 mei 2021 14:34 #1283536

suijkerbuijk schreef :
galvanische corrosie
Onder invloed van een elektrolyt, meestal water, loopt er tussen twee verschillende metalen een hele kleine stroom

Anderen woorden .
Stroom van een accu of van een wall aansluiting heeft geen zak er mee te maken.

Precies , dat laatste is elecrolytische corrosie , nog gevaarlijker in feite omdat het om hogere spanningsverschillen c.q. stroomsterktes kan gaan en dus snellere corrosie , maar wel heel wat anders.

Voor het begrip van galvanische corrosie nog maar ens mijn presentatie die ik ooit voor de Engelse Leisureassociation heb gemaakt over dat onderwerp.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: Galvanicco...-7-8.pdf
Bestandsgrootte:210 KB
Laatst bewerkt: 11 mei 2021 14:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 12 mei 2021 13:26 #1283854

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Galvanische corrosie heeft wel degelijk vaak met de walstroominstallatie te maken. Een niet goed galvanisch gescheiden walstroominstallatie kan er namelijk voor zorgen dat jouw boot electrisch verbonden wordt met de buurtschepen. Als die dan van staal zijn, dan eet het staal het aluminium op.

Nogmaals; het is niet zo dat stalen schepen in de buurt per definitie mijn aluminium schip " opeten". Dat kan alleen gebeuren als mijn aluminium schip electrisch geleidend verbonden is met een stalen buurtschip of damwand. Electrisch geleidend verbonden kan dan via de walstroom aarde, of doordat de schepen metaal-metaal tegen elkaar aan liggen. Je leest soms dat het ook kan via vieze landvasten (veel zout erin vanuit de zee en dan bv veel regen). Of dat laatste significant is weet ik niet.

Daarom is het ook altijd handig om de electrische installatie volledig electrisch ontkoppeld te hebben van het schip, ook de minpool. Want als de electrische installatie ontkoppeld is, dan maakt het niet meer uit als de walstroom niet goed galvanisch gescheiden is. Het is dus een optelsom van het uitsluiten van risico's, om er maar voor te zorgen dat er op geen enkele manier een stroomkring tussen mijn aluminium en andere edeler metalen (b.v. een stale buurtschip) kan ontstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 12 mei 2021 13:34 #1283857

burg024 schreef :

Daarom is het ook altijd handig om de electrische installatie volledig electrisch ontkoppeld te hebben van het schip, ook de minpool.

Key is dat 'volledig'.
Dus ook alle kabels naar dingen als antennes, lampen, instrument-sensors etc.
Dat ging je toch allemaal doormeten?

Er is vrijwel zeker ergens een ding dat met zijn afschermingsmantel en/of 0-draad aan de huid, de reling of de tuigage vast zit. En dan hangt de huid aan de 0 van de accu, of je wil of niet....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 mei 2021 13:38 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie op OVNI 28 aluminium 12 mei 2021 13:52 #1283861

  • burg024
  • burg024's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Blijft de vraag waarom ik corrosie heb op mijn schip? Zit met name rond de waterlijn en op het horizontale vlak van het schip. Voor de rest zit het gelijkmatig over het gehele schip, en niet op bepaalde plekken rondom b.v. de schroefas of afsluiters oid.

Ik hou zelf eigenlijk 2 mogelijke oorzaken over:
1/ De eerder genoemde putcorrosie. Op de randen waar de verf onder water loslaat, daar blijft stilstaand water. Dit wordt uiteindelijk zuurstofloos, waardoor het aluminium geen goede oxidelaag kan vormen.
2/ Er is misschien door een vorige eigenaar een keer een koperhoudende antifouling opgebracht (zie een eerdere foto)

Daarom heb ik het OWS nu kaal gehaald en ben ik van plan om het schip komend seizoen ongeschilderd te water te laten. Als het dan inderdaad 1 van de twee genoemde oorzaken is, dan zou ik dit seizoen geen verdere corrosie moet zien. Gebeurt dat wel, dan is er iets anders aan de hand. En het gaat uiteindelijk maar om 4-5 maanden (terwijl het schip hiervoor 4 jaar aaneengesloten in het water gelegen heeft). Ik heb hierover ook contact met Dirk, die al jaren met een kaal aluminium OWS rondvaart. Je schijnt wel meer aangroei te krijgen, maar als ik regelmatig van zoet naar zout ga en dan eventueel even poets bij het droogvallen, dan moet dat wel beheersbaar zijn.

Als ik nu direct het OWS ga schilderen, dan los ik mogelijk voor een tijdje wel de corrosie op, maar kom ik nooit achter de werkelijke oorzaak en weet ik dus ook niet of het echt opgelost is, of dat ik symptoombestrijding gedaan heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl