Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 18:45 #1455552

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1208
Als in: op een zacht bed krijg je pijn in je rug.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 19:02 #1455558

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12997
ironman schreef :
Als in: op een zacht bed krijg je pijn in je rug.

Nee.
All content © 2023, OpenAI
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 19:32 #1455563

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1208
Ow... Waarom niet dan?
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 20:14 #1455572

  • Jodocus
  • Jodocus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 72
Maar wat is dan volgens jullie de optimale gat diameter en teflon ring. Im baseer mij op de originele tekeningen.
www.fxbodin.com/wp-content/blo...derive-jouet-680.jpg

Daarin staat toch echt een diameter van 30mm.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 30 jan 2023 20:15 door Jodocus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 20:29 #1455574

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1208
Ik zou naar de bouwmarkt gaan, een ronde bastaardvijl kopen en beginnen met vijlen. Als je het vijlen beu bent, meet je de diameter en stuur je mij een PM en dan draai ik een passende ring uit POM voor je. Vind ik nu nog leuk; ik was vanavond toevallig net bezig - vandaar.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 30 jan 2023 20:30 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 20:33 #1455575

  • Hauraki
  • Hauraki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
als ik naar de tekening kijk, moet het een nylon ring zijn
en geen teflon ring.(teflon is een vrij zacht kunststof)
Nu werd vroeger veel nylon gebruikt, maar helaas neemt dat
water op. Momenteel wordt er in dit soort toepassingen meestal
Pom gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 30 jan 2023 22:02 #1455589

Inderdaad: POM.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 00:26 #1455599

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12997
Gaan vijlen aan zo'n gat is bepaalt niet handig. Het gat zal na zo'n mishandeling net meer rond én cilindrisch zijn. Niet doen dus.
All content © 2023, OpenAI
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 07:24 #1455617

Teflon is veeeel duurder dan POM
Nylon,...geen optie, neemt water pop waardoor je scharnierende werking dan voorbij is, je scharnierpen zal dan afgeklemd worden tenzij je een "lubberpassing" neemt dus een veel te groot gat.
POM / Delrin is hiervoor de meest betaalbare oplossing

Vijlen....niet nauwkeurig genoeg en 22 mm dikte,..dan ben je wel even bezig. Als je toch wil vijlen gaat mijn voorkeur meer uit naar een schuurrol op een boormachine, gaat sneller en iets nauwkeuriger.

Het beste is idd met een watersnijder maar dat is erg duur denk ik of.....als er niet teveel uit moet onder een freeesbank en het gat op maat kotteren zodat je kunstof bus er klemmend inkan (dat is dus redelijk precies werk). Zodoende weet je dan in iedergeval dat je zwaard om de pen zal draaien en niet dat je kunstof in het gat gaat draaien.

Bij draaiconstructies is het belangrijl dat je zeker weet dat de bus stilstaat en of dat de bus draaid...een van de 2, niet beide. Dat houdt in dat de as klemt op de bus of dat de bus klemt in de "behuizing" (je zwaard dus)
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 07:25 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 07:40 #1455623

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 25913
De Optimaal schreef :
Vijlen....niet nauwkeurig genoeg en 22 mm dikte,..dan ben je wel even bezig.

Gelukkig blijkt uit de tekening die TS eerder potste, dat het zwaard maar 12 mm. dik is. Dat scheelt al weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 09:32 #1455654

  • Jodocus
  • Jodocus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 72
Hierbij de exacte dikte van de plaat 21 mm. En de dikte van de pin die in de binnenkant van de ring moet passen 16 mm.
Ik ga de ijzer delen nog wel met een dun laagje epoxy behandelen. ( Tenzij andere mensen zeggen dat ik iets anders moet doen natuurlijk :cheer: )
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 09:33 door Jodocus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 09:53 #1455659

duidelijk,...nu de vraag hoe groot is het gat die er nu al inzit en vergroot moet worden naar rond 30 ?
Als het verschil een paar tienden is is het wel te vijlen en schuren met een schuurrol.
Zijn het ettelijk milimeters, dan wordt het iets van kotteren....
is het meer dan 5mm dan wordt het ?????

Onder mijn freesbank is dit nl allemaal wel te doen maar dan is het prettig om even de uitgangs situatie te kennen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 10:00 #1455660

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7701
De belangrijkste reden om GEEN teflon te gebruiken: Het kruipt als de pieten.

Als je daarvan een mooie (en dure) bus draait, zakt je zware hefkiel er langzaam doorheen. Na een tijd hangt de kiel toch weer op de stalen bout er doorheen.

Teflon is geen constructie materiaal. Het is dikke olie.

Op deze plek zou POM of liever nog Werkstoff S prima werken. Nylon neemt water op en is dan niet erg maatstabiel. POM is voor mijn smaak aan de brosse kant. Werkstoff S is mijn keuze.

Of een mooi lagertje uitzoeken bij IGUS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 10:01 #1455661

  • Jodocus
  • Jodocus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 72
Gat wat er nu inzit is ca 22 mm. Dat moet dan dus naar de 30 mm.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 10:16 #1455664

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12997
Joop66 schreef :
Of een mooi lagertje uitzoeken bij IGUS.

Het beste advies tot nu toe.
All content © 2023, OpenAI
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 10:28 #1455666

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7701
Jodocus schreef :
Gat wat er nu inzit is ca 22 mm. Dat moet dan dus naar de 30 mm.

ZEKER NIET DOEN!!!

Te veel gezeur, groot risico, een gat groter dan 10mm in staal boren lukt niet uit de hand. Als je een boormachine hebt die sterk genoeg is, rukt die zomaar je polsen er af.

Zoek of maak een lager wat past. In/met het huidige staalwerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 10:50 #1455670

  • Jodocus
  • Jodocus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 72
Ik wilde dit gat ook door een professional laten doen. Er is hier in de buurt(Delft) een bedrijfje waar ik contact mee heb.

Ik begreep dat een bouwmarkt zaag op je handboor en lage toeren ook zou kunnen. Las ik op andere websites.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 10:57 #1455674

Als je met het ding langskomt gaat die onder de kotterbank.....daarna heb je nog alle 10 de vingers, je ogen en een hele schedel.
Delrin rond 40 ligt hier ook nog dus een passende bus is dan ook gedraaid

En ja nu komt het.......stuur maar een PB voor het adres ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 11:16 #1455681

  • Jodocus
  • Jodocus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 72
Dank zojuist PB gestuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 11:56 #1455692

mooi...slotje erop ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 12:11 #1455698

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15969
Ja, zoiets als een gat boren is altijd weer een hele bevalling :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 12:20 #1455701

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12997
De Optimaal schreef :
mooi...slotje erop ;-)

Iets van; doel draad is PM contact ? De rest van ZF hoeft niet te weten hoe het afloopt.
Discussie over optimale wanddikte kunststof lagers is overbodig. :( Uitleg hoe je zo'n gat groter maakt onzinnig. Daar hoeven andere leden niets van te leren.
All content © 2023, OpenAI
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 12:22 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 12:36 #1455706

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5921
De Optimaal schreef :
mooi...slotje erop ;-)

Je wilt natuurlijk geen concurentie! :woohoo:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 12:39 #1455708

Mooi weer een klus erbij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

30 mm gat boren in 22 mm dikke staalplaat 31 jan 2023 12:48 #1455709

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1208
Geen slimme uitspraak - daar gaat je zorgvuldig geredde karma. Haal hem snel weg - kan nu nog. Ik wil eigenlijk wel een foto zien van het eindresultaat, en van het proces van kotteren. Lijkt me heel interessant.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 12:53 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.486 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl