Veel is er al gezegd. Vooral Robbert geeft veel nuttige informatie. Toevallig staan er ook een paar houten Draken te koop in Duitsland, bijvoorbeeld op
www.fky.org.
Ik heb zelf een houten Draak gehad ( die origineel bij de Marine als opleidingschip was gekocht ) en een paar jaar geleden heb ik een paar jaar wedstrijd gezeild in een poly Draak. De wedstrijden in St Tropez met honderden Draken staan in mijn geheugen gegrift.
Een houten Draak vergt veel onderhoud en is 'kansloos' bij wedstrijden; vandaar dat deze voor wedstrijdzeilers niet interessant is. Er zijn ook oudere touring Draken. De ontwikkeling bij poly Draken is erg snel gegaan en ook daar hebben de oudere weinig inbreng bij wedstrijden. Dus er is minder vraag naar en dus zijn ze niet duur.
Wedstrijd Draken behoeven wat aanpassingen zodat je er ook in kunt pitten, o.h.a. hebben ze geen platte vloer in de kuip. Draken buisen veel bij windkracht 4+, vandaar dat wedstrijd boten een electrische pomp met vlotter hebben. De boot gaat snel schuin.
Er zijn weinig Draken met een inboard motor; de meeste hebben een buitenboord motor aan de achterzijde of zijkant van de boot; nooit een fraai gezicht. Bovendien is de motor aan de achterzijde niet vanzelfsprekend vanuit de kuip te bedienen en dat maakt het in en uitvaren lastiger.
Mede hierom heb ik een 22 m2 Scherenkruiser gekocht met electrische inboard. Hierin kan ik slapen maar ik houd niet van kamperen.
De vergelijking van een Draak met een Regenboog is mij een gruwel, een Regenboog is slechts een grote 16 m2

en om de schepen qua schoonheid te vergelijken is hetzelfde als een Opel met een Jaguar te vergelijken.
Cheers,
Robert