Hangt geheel van het schip af waar je tegen zeilt. Waterverplaatsende schepen moeten het als eerste van hun waterlijn hebben als het om potentie gaat. Of het eruit wordt gehaald hangt af van jezelf, je bemanning, inzet en als laatste van je materiaal.
Als we pure waterverplaatsers vergelijken denk ik dat je met heel licht weer op hele ruime koersen koffie kan gaan zetten.
Met welke schepen wil je overigens vergelijken? De X-en, de J's, Dehlers etc of met meer traditionele schepen zoals een Spirit 36, Scanner 361, Winner 1120.
Afhankelijk van je keuze zal de uitslag ook anders zijn. Weet wel dat snelheidsverschillen altijd relatief gering zijn. Een kwart knoop snelheidswinst bij dezelfde dynamische waterlijn lengte is heel wat in wedstrijdland. Als we tactiek en strategie eruit laten zit de winst vaak in het met meer wind weg kunnen denderen of aan de wind je hoogte met snelheid kunnen lopen. Dat laatste zal deze zeker doen geschat vanaf 8 knopen ware wind.
Gr Michel