Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zeewaardigheid en motorvermogen

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 12 apr 2010 15:17 #123492

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik heb 10 pk op een boot van 9 meter en 2700 kilo leeg, ik haal met gemak de rompsnelheid van 6,4 knoop en heb dan nog gas over.
Met manoeuvreren zou ik wel iets meer vermogen kunnen gebruiken, op een flinke dot gas reageert de boot iets trager dan ik zou willen, maar op zich wel goed te doen en je went eraan.
Ik heb een keer tegen windkracht 9 moeten opboksen en toen miste ik ook wel wat, kwam nog niet op 2 knopen snelheid, maar daar hadden alle boten om me heen wel last van.
Tegen stroom varen is geen enkel probleem.

Voor mijn gebruik en het soort schip is het een ideale motor, lekker licht, zuinig en toch voldoende snel, zou er niet anders in willen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 12 apr 2010 15:22 #123496

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
zo kun het het ook zeggen !!

Alleen op de noordzee zelf zijn er niet zoveel plaatsen waar het 6 kn stroomt. Maar 2 a 3 kn komt vaker voor en dus ga je maar 2 a 3 kn/hr vooruit maar is eigenlijk wel normaal voor de scheeplengte. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 12 apr 2010 15:25 #123497

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
svalk schrijft:
zo kun het het ook zeggen !!

Alleen op de noordzee zelf zijn er niet zoveel plaatsen waar het 6 kn stroomt. Maar 2 a 3 kn komt vaker voor en dus ga je maar 2 a 3 kn/hr vooruit maar is eigenlijk wel normaal voor de scheeplengte. ;)

Dat ligt eraan welke kant je op gaat natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 12 apr 2010 16:28 #123521

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
goh, nu snap ik het dat ik dolende was. Altijd verkeerd gedaan dan ! ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 13 apr 2010 08:38 #123665

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Capolavoro schrijft:
sigdock schrijft:
En anders blijf je een dagje verwaaid liggen. Altijd die haast..... :lol:

het was 2e pinksterdag en er moest de volgende dag weer gewerkt worden ;-)
bovendien is kruisen tegen de Texelstroom ook met zoveel wind niet echt opschieten.... knoopje of 2 a 3 tegen!
groet
t

Boot op Texel of in Den Helder leggen de het weekend daarop weer gaan ophalen? Of bij de planning al rekening houden met de mogelijkheid dat dit soort problemen kunnen ontstaan? Alle vormen van uitwijk hoort imho bij de planning van een tocht. Ik heb een paar jaar op het IJsselmeer gezeild met een 32-voets open sloep waar helemaal geen motor in zat. Die hebben we ook wel eens ergens achter moeten laten omdat de wind niet toeliet dat we verder gingen.
En daarom heb ik ook altijd voldoende voedsel en bier aan boord... stel dat je een nacht verwaaid ligt... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 13 apr 2010 18:13 #123746

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
dat is wel erg weinig hoor ! ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 21 apr 2010 07:34 #124908

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Het is natuurlijk in bepaalde situaties best lekker als je een flinke motor hebt. Manoevreren of even tegenstrooms varen bijv.
Maar motorvermogen en zeewaardigheid hebben niet zoveel met elkaar te maken vind ik.
Als de zeewaardigheid van een zeiljacht van de motor afhankelijk is lijkt me dat niet goed.
Een goed werkend 2e of 3e rif in je grootzeil en een strak gesneden high aspect of stormfok, dat is belangrijk op een zeiljacht. Ook een goed werkende zelfstuur inrichting en niet in de laatste plaats een fitte bemanning! Kan je uren, dagen zelfs weken volhouden en verantwoord zeewaardig blijven varen.
Algemeen wordt als ontwerp uitangspunt 3 tot 5 PK per ton gehanteerd heb ik me laten vertellen.

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 21 apr 2010 07:47 #124909

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ja, of je wilt oversteken van Nieuwpoort naar Ramsgate met zuidwesten wind ? Is toch fijn dat je een goede motor hebt dat je in 1 dag kunt oversteken. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 21 apr 2010 08:09 #124911

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
svalk schrijft:
Ja, of je wilt oversteken van Nieuwpoort naar Ramsgate met zuidwesten wind ? Is toch fijn dat je een goede motor hebt dat je in 1 dag kunt oversteken. ;)

Als je haast hebt tja.......Maar ik denk dat bij ZW wind ik dit liever op het zeil zou doen. Is net te bezeilen denk ik.
Je vaart dan veel comfortabeler.
Misschien moet je alleen ter hoogte van de shippinglane even de motor bij zetten om snel en haaks te kunnen oversteken.
Vogens mij heb je dan op zeil een prachtige zeil dag, en op de motor is t uren stampen geblazen.

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 21 apr 2010 09:32 #124923

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Of je kiest voor een andere route... ik begrijp dat gejaag ook niet hoor, ik zeil voor mijn plezier en als de ene bestemming niet bezeild is dan kies je een andere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 22 apr 2010 18:43 #125183

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
De vraag was m.b.t motorvermogen op zee en niet of je gaat zeilen via een omweg of de tijd aan jezelf hebt toch ? ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 22 apr 2010 19:00 #125185

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
sigdock schrijft:
ik begrijp dat gejaag ook niet hoor

da's logies, jij hebt een Contest ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 22 apr 2010 19:25 #125190

  • vic822
  • vic822's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Ik vaar zelf met een victoire 822 met een 13 PK (saildrive )Volvo
Penta .
Verder uitgerust met een 3-blads klapschroef van Volvo.
Combinatie is prima. Vooral met wind op de kont voor brug of sluis.
Voldoende kracht , reageert snel en rustig.
Mocht je meer willen weten over de victoire 822 dan mail je maar.
groet,
marco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 23 apr 2010 07:01 #125235

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Capolavoro schrijft:
sigdock schrijft:
ik begrijp dat gejaag ook niet hoor

da's logies, jij hebt een Contest ;-)

groet
t

Jep, a gentleman's boat... wij haasten ons niet... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 23 apr 2010 07:04 #125237

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
svalk schrijft:
De vraag was m.b.t motorvermogen op zee en niet of je gaat zeilen via een omweg of de tijd aan jezelf hebt toch ? ;)

Sterker nog: motorvermogen in relatie tot zeewaardigheid. En wat wordt er altijd gezegd over zeewaardigheid: "een boot is zo zeewaardig als zijn bemanning", over de motor wordt niet gerept... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 23 apr 2010 10:55 #125268

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Ter informatie aan iedereen aangaande motorvermogen tov het gewicht van je boot.

Wij hebben vorig jaar een autoprop schroef gekocht op ons schip.
Dit ter vervanging van een 3 blad's klapschroef die beschadigde tanden had.
Op de site van Bomarine kan je zien hoe het werkt.
Het is een stevige investering, maar als je het rendament van je motor wil verbeteren is dit absoluut een aanrader.
Het principe berust op het feit dat de spoed van de schroef automatisch word bepaald afhankelijk van toerental en snelheid van het schip. Soort variomatic principe zoals vroeger bij dafjes.
Bovendien doet de schroef het zowel vooruit als achteruit even goed! De achteruit vaareigenschappen van ons schip zijn enorm verbeterd, maar ook vaar ik nu bijvoorbeeld kruissnelheid met een veel lager toerental dan vroeger.
Als je een nieuwe motor kopen een stap te ver vindt is dit een mooie oplossing om het rendament van je motor onder alle omstandigheden te verbeteren!


Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 25 apr 2010 17:02 #125434

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
goede tip. !! zal eea eens bekijken. ik zit ook met zo'n fantastische 2 blads klapschroef die achter niet zoveel doet. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 26 apr 2010 10:17 #125559

CHINOOK schrijft:
Bovendien doet de schroef het zowel vooruit als achteruit even goed! De achteruit vaareigenschappen van ons schip zijn enorm verbeterd, ...

Dat lijkt mij idd reuze belangrijk midden op zee! Daar doe ik ook altijd het volgende: als ik tegen de wind in moet dan ga ik achteruit varen want dan vaar ik tenminste niet met de wind op de kop :blink: :blink: :blink: :blink: :S :S
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 26 apr 2010 10:49 #125572

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
:woohoo:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 26 apr 2010 13:29 #125605

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Schipper W schrijft:
CHINOOK schrijft:
Bovendien doet de schroef het zowel vooruit als achteruit even goed! De achteruit vaareigenschappen van ons schip zijn enorm verbeterd, ...

Dat lijkt mij idd reuze belangrijk midden op zee! Daar doe ik ook altijd het volgende: als ik tegen de wind in moet dan ga ik achteruit varen want dan vaar ik tenminste niet met de wind op de kop :blink: :blink: :blink: :blink: :S :S

Ik had eerder in de discussie al aangegeven dat zeewaardiheid en motorvermogen op een zeilschip niet zo veel met elkaar te maken hebben.
Dan zou een zeilship niet meer zeewaardig zijn als de diesel op is.
Ik maakte deze opmerking in relatie tot het gewicht en aantal PK's
Ik zie dat u een platbodem vaart........die zie ik inderdaad meestal op de motor varen op groot water, want om te zeilen moet je bemanning hebben en die is vaak niet beschikbaar.

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Zeewaardigheid en motorvermogen 26 apr 2010 16:26 #125622

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6872
Heren, rustig aan graag. De discussie wijkt inmiddels behoorlijk af van de oorspronkelijke vraag, de TS heeft fatsoenlijk antwoord gehad, dus laten we niet gaan kibbelen over elkaars uitspraken.
Laatst bewerkt: 26 apr 2010 16:27 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl