blauweboom schrijft:Maar ik heb ook ergens gelezen dat de Spirit 32 eigenlijk een verlengde 28 is, en dat de 28 veel beter zeilt.
Hoe vaart de Spirit 32?
ik heb er 15 jaar een gehad, een 32 uit 1984.
Enige probleem ooit was een lekkende (aluminium) watertank, door-geoxideerd... (en een hopeloze Wallas kachel
)
Verder geen lekkages, geen kraakjes, geen klemmende deuren of kastjes, nix.
Hoe vaart het.... ik kan niet vergelijken met een 28 (echt een ander, zeker 5 jaar eerder ontwerp), maar een 32 vaart probleemloos.
Een paar maal windkracht 9+ gehad (53 knopen af en toe...) en dan nog voelt het vertrouwd aan. Maar met een 28 zal je dat zeker ook hebben. Die vaat je met iets meer helling dan een 32, en de extra lengte van de 32 (10.10 over alles) is ook mooi meegenomen.
Ik heb ervaring met beide .
De 32 maakt relatief wat meer helling dan de 28.
De 28 daarintegen stampt en bokt wat meer in heftig weer .
Voor beide boten geldt dat ze blijven presteren in vrijwel elke windkracht en richting .Mits verstandig getrimd uiteraard .
Beide boten bieden een uitermate veilig gevoel.Dit mede door de diepe kuip en uitstekende zit op de kuipbanken.Gelukkig geen dubbele achterkajuit en badkamer achterin.
Voor beide boten geldt ;zeer goed gebouwd,solo te zeilen,veel bergruimte en comfort.
Wat die bouwwijze betreft is het niet altijd goed gegaan bij de werf.Maar dat betreft een aantal pechexemplaren.(weet Harry Vogel alles van )
Kortom;zeer tevreden met mijn spirit 32 en zou er zo de wereld mee om gaan als ik dat zou ambieren.
(maar ik heb net Broekerhaven ontdekt )
Groet,
Herman.