Ben even uit nieuwschierigheid gaan kijken op internet
Op een Winner 950:
- Geen gesloten achterhut naar mijn idee (wel handig hoor);
- Geen stuurwiel;
- Geen makkelijk bedienbare overloop als je hem als stuurman snel zelf wilt kunnen trimmen. Ik meen dat die bij de Winner voor de kajuit opening zit.
Vaak gaat een medepasagier aan de lage kant zitten op een bootkussen onder de sprayhood. De kar van de overloop is dan helemaal beperkt in zijn beweging. Als dit nog hoog op je lijstje staat zou ik hier goed op letten. Ook het naar binnen en naar buiten gaan is even wennen als de overloop even precies voor de ingang staat en je moet er onder helling naar binnen. Of naar buiten met je 2 koppen koffie
Weet echter dat er zoveel van rond varen dat het dus alleen wennen kan zijn anders was de boot niet zo geliefd. Wel een punt om mee te nemen vind ik.
Dus zeiltechnisch stap ik persoonlijk zo op een Winner. Je zult er zelf eens op moeten stappen om te zien hoe jij de boot vind zitten en liggen. Wat ik nog ok acht kan jij wel vervelend vinden.
Op internet vind je al optima's met helmstok voor 23.000 € als vraagprijs. De Winner zie ik voorbij komen vanaf 37.000 €. Voor het verschil van 14.000 € kan je veel verspijkeren aan een dobber ook al zal de Winner later zeer waarschijnlijk wel wat waardevaster zijn dan de Dehler.
Mocht je een Dehler tegenkomen met stuurwiel neem er dan wel eentje waarbij er of al een maximaal stuurwiel in zit of in ieder geval de kuipbanken er wel al de insparing voor hebben. Zeilen met een klein stuurwiel is voor mij niets, je kan helemaal niet op de kuiprand zitten. Je komt dan wel iets makkelijker naar voren maar dat is een kwestie van wennen.
Verder is het even van belang dat vanaf bouwnummer (uit mijn hoofd) 284 de Dehlers 34 allemaal een Upside down kiel hebben en een Eliptisch roerblad. Geen reden om de oudere IOR kielen en vierkantere roerbladen links te laten liggen maar het onderwaterschip is vanaf dat bouwnummer wat moderner. De optima 106 de Froschkonig laat nog regelmatig de rest de hoeken van de baan zien dus dat je hard kan zeilen met het "oudere" ontwerp wordt elk jaar ook weer bewezen.
Ook varen er D34's rond met helmstok die een kuipbank hebben voor een stuurrad. Mocht je die gunstig aan kunnen kopen kan je altijd nog besluiten er later een stuurkolom in te zetten. is maar een idee. Ook zijn van de Dehlers eigenlijk regelmatig de kuipbanken aan vervanging toe. Als dat zo is kan je er zelf rekening mee houden.
En nu weer aan het werk!
Gr Michel