Hallo Shaka,
Ben blij met je reactie op mijn oude liefde. Helaas is bij een verhuizing het roer zoek geraakt, zodat ik je daar niet mee kan helpen. Het midzwaard(donker rood) is origineel en in half tot heel neergelaten toestand kan je het midzwaard met behulp van het railtje naar voren of naar achteren verplaatsen, hetgeen effect heeft op de loef- (uit het roer lopen) en lijgierigheid. Ik neem aan dat je nieuwe roer een ophaalbaar roerblad heeft; die moet helemaal naar beneden staan (alleen ophalen bij ondiep water).
Op je foto is te zien dat de mastpositie (achter in de dekgleuf) goed is.
Opgetuigd dient de giek horizontaal t.o.v. de boot te staan, beter iets naar beneden dan omhoog.
De zijstagen dienen snoei strak te staan, dit is te stellen d.m.v. de hefboompjes.
Een beetje tricky is de bevestiging van het grootzeil boven in de mast. Doordat de mast bovenin zo dun is loopt de val over de top van de mast door een buisje. De grootzeilval bestaat een klein stukje staaldraad met een loodje. Boven in de mast zit een stukje beslag met een v-vormige gleuf. Het loodje moet je d.m.v. het hijsgedeelte van de grootzeilval(nylon) mikken in de gleuf. Het onderlijk van het grootzeil mag niet onder de zwarte band op de mast komen.
De ruimte onder het voordek is bereikbaar door de doppen in het schot voor de mast. Hier zit een luchtzak. Controleer even of deze nog vol met lucht is.
In het verticale schot t.p.v. de overloop bevinden zich zwarte afsluitbare plugjes. 2 zijn d.m.v. een buis onder de halve dubbele bodem door verbonden met de ruimte onder het voordek en 2 zijn voor de ruimte onder de halve dubbele bodem. Condens en/of eventueel lekwater kunnen hierdoor geloosd worden.
Wellicht al bekend. De 2 gaten in het voordek dienen voor de opslag van de spinaker. De blauwe vlappen dienen ervoor dat de spinaker niet uit de zak waait.
Helaas zijn door het huidge FJ-reglement t.w. trapeze, grotere spinaker en gewijzigd grootzeilplan, veranderingen die voor mij vele stappen te ver zijn gegaan anders had ik de boot graag, zo mogelijk, van je teruggekocht. Maar wat betreft de layout van de boot heb je een FJ, die nog aan de modernste eisen voldoet en zou je bovenstaande aanpassingen willen maken kan jouw FJ 918 zondermeer in de top van FJ wedstrijden meevaren.
Ik hoop dat bovenstaand je verder geholpen heeft en aarzel niet mij dingen te vragen, ik zal je daar heel graag bij helpen.
Beste groet,
Peter