Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Scandinavische boten

Re: Scandinavische boten 28 aug 2012 18:37 #314135

  • Vitara
  • Vitara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Erikdejong schreef :
Vitara schreef :
Onder de 500 kEuro, net gegoogled. Maar een prachtig schip!
Is nog steeds zes cijfers en de eerste geen 1....

Inderdaad, je hebt gelijk. Niet goed gelezen.
Laatst bewerkt: 28 aug 2012 18:37 door Vitara.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 28 aug 2012 19:00 #314144

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Maxi. Zie op www.maxisidorna.com waarop je alle Maxi types kunt vinden,
Van 68 t/m 1300
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 aug 2012 19:06 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 28 aug 2012 20:26 #314163

Etap 21i?
21 voet, ruim van binnen, steekt niet diep, bb-motor in bun/kuip, kan je denk ik wel draaien om te manoeuvreren.

Misschien wel 'off topic' maar om discussie -voor- even in een andere perspectief te plaatsen:
Ik doe maar een beetje ouderwets, een langkieler met bb-motor naast het roer:
Mijn bootje is niet zo erg makkelijk te sturen op de motor. Vooruit gaat het nog wel, tenminste als 'ie genoeg snelheid heeft. Achteruit: beetje remmen wil nog wel, maar achteruitvaren: heel soms wil het, en dan weet je nog niet welke kant het scheepje op zal gaan.
Ik gebruik de motor als hulpmotor en -met name met afvaren- draai ik het bootje bv. aan een lijntje, of houd ik een achterlandvastje nog even aan de wal en laat ik de kop omwaaien. Soms pak ik de vaarboom erbij.
Als het hard waait bv een lijntje vanaf de overkant oid. naar je schip brengen en dat gebruiken om weg te komen van je ligplaats.
Soms doet een zeiltje wonderen, of fok bak oid.
Ik moet zeggen dat mensen die een modern schip met boegschroef hebben deze trucken niet altijd snappen....;)
Laatst bewerkt: 28 aug 2012 20:44 door erik van poppel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 02:44 #314171

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
Zelfs de kleinste Maxi, de 68, steekt bijna1,30. Dat is wat veel voor Friesland. En afgaande op de ervaringen met een 77 zijn de cijfers op Maxisidorna nog wat geflatteerd: die 77 steekt met ruim 1,50 feitelijk ongeveer 10 cm dieper dan volgens het ontwerp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 03:03 #314173

Wat betreft afremmen op de motor: wat voor buitenboordmotor heb je? De standaard buitenboordmotoren hebben een schroef die niet geschikt is voor zware kajuitzeilbootjes. Heb zelf een mariner 10 pk tweetakt gehad en had hetzelfde probleem. Afgelopen voorjaar vervangen voor een 8 pk viertakt yamaha hightrust met werkschroef en nu kan ik wél afdoende remmen (erg handig bij bruggen en sluizen) en bovendien sneller accelereren en met minder toeren een prettige snelheid varen. Alleen de top ligt op vlak water zonder tegenwind wat lager maar die omstandigheden tref je toch zelden en de wielwerking is groter, maar daar kun je gebruik van maken.

Gr. Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 03:07 #314175

Ps. dat lost jullie probleem met de zeileigenschappen niet op natuurlijk ...
Heb je al eens naar een etap 22 gekeken met buitenboordmotor in bun?
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 05:47 #314200

erik van poppel schreef :
Misschien wel 'off topic' maar om discussie -voor- even in een andere perspectief te plaatsen:
Ik doe maar een beetje ouderwets, een langkieler met bb-motor naast het roer:
Mijn bootje is niet zo erg makkelijk te sturen op de motor. Vooruit gaat het nog wel, tenminste als 'ie genoeg snelheid heeft. Achteruit: beetje remmen wil nog wel, maar achteruitvaren: heel soms wil het, en dan weet je nog niet welke kant het scheepje op zal gaan.
Ik gebruik de motor als hulpmotor en -met name met afvaren- draai ik het bootje bv. aan een lijntje, of houd ik een achterlandvastje nog even aan de wal en laat ik de kop omwaaien. Soms pak ik de vaarboom erbij.
Als het hard waait bv een lijntje vanaf de overkant oid. naar je schip brengen en dat gebruiken om weg te komen van je ligplaats.
Soms doet een zeiltje wonderen, of fok bak oid.
Ik moet zeggen dat mensen die een modern schip met boegschroef hebben deze trucken niet altijd snappen....;)

Hoi Erik

Een gedeelte van de dingen die je schrijft doen wij op dit moment ook al. Een lijntje naar de overkant is helaas niet mogelijk aangezien we precies in de hoofd doorgang liggen en je een bijbootje dan nodig hebt om deze daar te krijgen. Met de fok al gehesen heb ik nog niet geprobeerd maar zal eens kijken of dit helpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 05:50 #314205

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Monique, stuur je alleen met je roer of ook met de motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 05:54 #314207

Alleen met roer, we hebben een buitenboordmotor op afstandsbediening erop laten zetten omdat je anders de hendel van het gas tegen de achterkant van de boot hebt zitten en deze manier handiger is voor onze dochter die graag wil varen maar wel een handicap heeft. We kunnen de motor dus niet bijdraaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 05:55 #314208

Stockpaert schreef :
Ps. dat lost jullie probleem met de zeileigenschappen niet op natuurlijk ...
Heb je al eens naar een etap 22 gekeken met buitenboordmotor in bun?

Inderdaad is dit een probleem wat ook duidelijk aanwezig is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 06:17 #314219

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je een beter wendbare boot wilt moet je niet naar een langkieler zoeken. En in de maat boven 7 meter zeker naar een met inbouwdiesel.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 08:19 #314290

Hoi Monique,

Wat er over buitenboordmotoren gezegd is kan ik me bij aansluiten. Yamaha heeft de 'high trust' serie: viertaktmotoren met een lagere eindoverbrenging en een grote -werk- schroef: deze geven echt veel kracht af. Ik ben erg tevreden over deze motor.

Ik denk dat een schip met een inbouw -diesel-motor waar de schroef voor het roer zit, óf een schip met een buitenboordmotor die met zijn schroef voor het roer zit én die vanuit de kuip te bedienen is, bv. etap 21i en etap 22, maar er zijn veel meer van dit soort scheepjes.
De buitenboordmotor moet wel een motor zijn die trekkracht levert; dus 4-takt én werkschroef.

De buitenboordmotor variant zou best kunnen sneuvelen bij jullie vanwege de eisen die je moet stellen vanwege de handicap van je dochter.

Verder is een gegeven dat langkielers minder makkelijk draaien en manoeuvreren. Lijkt me voor jou van belang.

Wat betreft Scandinavische boten: ik zou me er niet op blind staren; dit is natuurlijk ook al gezegd. Er zijn veel goede schepen. Ik denk dat het belangrijker is om naar vaargebied, gebruik en andere eisen te kijken, zoals manoeuvreerbaarheid, zeileigenschappen en de specifieke eisen/uitrusting omdat je dochter ook uit de voeten moet kunnen.

Voor wat betreft aanpassingen die gedaan zijn aan de boot; kan de vorige eigenaar jullie misschien nog eea vertellen? Zij zullen dit met een reden gedaan hebben zou ik denken.

Zeileigenschappen: ik heb laatst nog gelezen dat de baas van Beneteau een zeilfreak is en dat zijn schepen lekker zeilen. Dit moet dus kunnen zou ik dan denken. Kan een van de ZF'ers jou misschien helpen? Of iemand uit de haven, of een zeilmaker?

Is er nog meer uit de motor te halen; andere motorstoel of aanpassing er aan? ander soort motor?
Voor je echt geld uit gaat geven: nóg een vraag: sluit dit vaartuig wel goed genoeg aan bij jullie 'gebruiksprofiel'?

Jammer dat jullie een 'multiprobleemschip' hebben.
Ik wens je goede oplossingen toe.

Groet,
erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 08:40 #314305

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
ik zou oppassen met de HR37.

google maar eens op HR37 mia maria
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 08:44 #314307

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Hoe komen we nu van een Beneteau Forban op een HR37????
De eerste kan bijna als bijboot voor de tweede gebruikt worden...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 08:49 #314310

Windbuddy schreef :
Hoe komen we nu van een Beneteau Forban op een HR37????
De eerste kan bijna als bijboot voor de tweede gebruikt worden...

Ja inderdaad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 09:10 #314320

Hallo Erik

Dank je wel voor je antwoord.
Het is inderdaad een overweging om te kijken of we deze boot moeten aanpassen of toch naar een ander moeten uitkijken.
Ik ken een ZF'er die dezelfde boot heeft maar met een inbouw motor en volgens mij is dit een stuk beter maar dan moet je ook het kostenplaatje bekijken dat hieraan vast zit.
Omdat dit niet ons enige probleem is neigen we om eens rond te kijken naar een andere boot.
We hebben deze boot bij een bedrijf in Friesland gekocht en hebben contact met hun opgenomen, zij gaan meekijken hoe we dit het beste op kunnen lossen maar hebben het op dit moment erg druk en daar moeten we respect voor hebben, dus even afwachten.

In de tussentijd zijn we druk aan het kijken ( wat voor boot zou het dan moeten worden) en bekijken wat beide opties gaan kosten om zo een goede keuze te kunnen maken.

Voor ons is duidelijk dat we het meeste op de Friese meren zullen varen maar daarnaast blijft natuurlijk dat je ook eens wat verder wil varen wanneer je vakantie/ of een lang weekend hebt en dan kom je al snel bij het Ijsselmeer of de Wadden. Op dit moment is daar nog geen sprake van maar de gedachten zijn er wel wanneer we aan een vaarvakantie denken.

Aan een Etap hebben we inderdaad zitten denken en dit zijn mooie boten.
Ik denk dat op dit moment ons grootste probleem is dat we graag een keus zouden willen maken die wat langer geschikt voor ons blijft.
Toen we de Beneteau Forban kochten ( 2 maanden geleden) hadden we in gedachten dat dit een leuke begin boot voor ons zou worden en dat we met een jaar of 2 naar een andere boot zouden kijken, helaas is dit anders gelopen. Wat we wel meenemen van de ervaring met de Beneteau Forban is dat we echt als team aan boord moesten werken en dat we soms heel snel een plan moesten veranderen omdat het zoals we gepland hadden niet ging.We zijn dus een hele ervaring rijker op sommige gebieden en dit nemen we mee.Voor de rest hebben we geleerd dat we als gezin echt van zeilen houden. We zijn dan ook sinds we de boot hebben overgevaren op 14 juli iedere dag aan het zeilen geweest in verschillende weersomstandigheden.

Voor de rest ben ik erg blij met het ZF forum omdat de kennis en hulp die hier aan elkaar gegeven wordt erg leerzaam is en daar door voel je je soms niet alleen staan. Bedankt ZF forum leden, jullie zijn voor mij een hele grote hulp ( al lees ik soms alleen maar berichten).


Groetjes Monique
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 09:15 #314322

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
Windbuddy schreef :
Hoe komen we nu van een Beneteau Forban op een HR37????
De eerste kan bijna als bijboot voor de tweede gebruikt worden...

Topic heet scandinavische boten,
Dus een hr is on topic.

Zo'n frans ding is dan erg off topic, of maakt dat niet meer uit tegen woordig?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 29 aug 2012 09:15 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 09:27 #314337

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
En Beneteau heeft ergens tweede helft jaren 70 een forse omslag gemaakt: voor die tijd waren de Beneteau's meer gericht op recreeren dan op zeilen, vanaf pakweg 1978 zijn de ontwerpen duidelijk betere zeilers geworden. Misschien iets met een nieuwe baas geweest? De Forban is nog van de oude stempel.

Kijk om je heen welke boten je aanspreken, en probeer eens of je (bijvoorbeeld via dit forum) een dagje kan meevaren op zo'n kanshebber. Dat vermindert het risico op een tweede ervaring als met de Forban.
Laatst bewerkt: 29 aug 2012 09:29 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 09:28 #314339

Sprokkie schreef :
Windbuddy schreef :
Hoe komen we nu van een Beneteau Forban op een HR37????
De eerste kan bijna als bijboot voor de tweede gebruikt worden...

Topic heet scandinavische boten,
Dus een hr is on topic.

Zo'n frans ding is dan erg off topic, of maakt dat niet meer uit tegen woordig?

Ik zou zeggen lees het hele topic dan weet je dat we informatie vragen over Scandinavische boten omdat dit ons aangeraden was en dat we nu een Beneteau Forban hebben waar we een aantal problemen mee hebben en misschien wel de keuze moeten maken om een andere boot aan te schaffen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 09:30 #314340

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
Ja en die tip die ik gaf gaat dus ove een scandinavische boot, dus pria ontopic en sluit aan bij jouw vraag over scandinavische boten.

Oja nog even dit,

Zelf vaar ik ook scandinavisch
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 09:48 #314354

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Zo off topic is het allemaal niet. Het gaat tenslotte nog steeds over boten.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 10:24 #314379

Nog even over de HR 37: Een dergelijke boot kost gebruikt €250-300k Lijkt me niet een echte shortlist boot voor iemand die een vervanger voor een Beneteau Forban zoekt.

Het is overigens maar 1 exemplaar met een probleem voor zover men weet van meer dan 300 bouwnummers dus waarom geen HR 37 is me trouwens een raadsel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 aug 2012 10:25 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 10:36 #314391

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
Erikdejong schreef :
Nog even over de HR 37: Een dergelijke boot kost gebruikt €250-300k Lijkt me niet een echte shortlist boot voor iemand die een vervanger voor een Beneteau Forban zoekt.

Het is overigens maar 1 exemplaar met een probleem voor zover men weet van meer dan 300 bouwnummers dus waarom geen HR 37 is me trouwens een raadsel.

Het zou net jouw hr37 zijn....

de fabriek heeft de rechtszaak gewonnen, nog al wiedes de rechtbank zat in bijna de zelfde plaats als de fabriek.
Er moet nog ergens op het internet een powerpoint zwerven met alle gebreken van het bootje.

toch wel jammer ik dacht dat hr een kwaliteitsproduct was en niet moeilijk zou doen over garantie enzo.
maar ja een hoop goede dingen uit zweden hebben ondertussen andere eigenaren dan zweedse, wellicht hebben die een andere instelling'.....

Ik weet niet wie nu eigenaar is van hr maar ik dacht nederlanders, ik heb dat wel eens gehoord, nu zijn nederlanders in combinatie met zweedse producten niet echt een succes.......
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 10:49 #314399

Dan nog, het is een slechte boot op vele duizenden gebouwde boten die WEL een goede kwaliteit hebben. En als je het niet eens bent met een rechtszaak of met een rechtsgang, dan kun je altijd elders beroep aantekenen. Noch kennen we het verweer van de werf. Wellicht betrof het een boot met een probleem dat bekend was bij de werf en dat de werf op dringend verzoek van een klant toch die boot voor een sterk gereduceerde prijs verkocht heeft en dat die eigenaar de boot doorverkocht heeft zonder wat te melden.

De powerpoint presentatie is gemaakt door de eigenaar van die slechte boot, of het allemaal echt waar is kunnen we niet controleren, expertise rapporten zijn/waren niet vrijgegeven door diezelfde eigenaar. Het verweer van de werf is onbekend, welke voorstellen/oplossingen de werf heeft aangedragen en zijn afgewezen door de klant zijn ook niet bekend.

De rechter heeft de werf gelijk gegeven wat betkend dat de werf erg sterk in zijn bewijslast was want consumenten hebben zoveel meer rechten dan leveranciers.

De feiten dat de eigenaar niet in beroep is gegaan, dat de rechter de werf in het gelijk gesteld heeft, dat bewijzen over een slechte boot ontbreken, dat de expertise rapporten niet zijn vrijgegeven door de eignaar die wel de werf zwart wil maken, dat er slechts een geval bekend is op vele 1000den gebouwde boten over meer dan 40 jaar zegt me dan ook genoeg...

Blijft nog steeds mijn vraagteken over waarom een dergelijke boot als vervanger voor de huidige boot van de TS word aangehaalt. volgens mij praten we factor 50 tot 100 buiten het budget...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Scandinavische boten 29 aug 2012 10:57 #314404

PArdon? Ikea geen succes?? :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl