Ilex schreef :
Blijkbaar is het niet eenvoudig om ankers te testen.
Het is g#dsonmogelijk om ankers goed te testen, daarom kun je de tests ook maar beter niet lezen en gewoon negeren.
Er zijn zoveel variabelen voor ankers dat je jaren full time bezig bent om een ankertest goed te doen. Dat kost miljoenen euro's en geeft nog steeds maar een moment opname.
Variabelen waar je mee moet spelen of moet simuleren:
- Golfslag (schokbelasting),
- Stroom (continue belasting),
- Weinig zwaairuimte = is kleine scope,
- Veel scope,
- Ketting voorloop,
- Alles ketting,
- Loodlijn,
- Zwaaien,
- zandbodem,
- Modderbodem,
- Kiezels,
- Wier,
- Rotsen,
en zo zal ik er nog wel een paar vergeten.
Als een anker 1 keer niet goed houd op een bepaalde bodem soort betekend dit nog niet dat het een slecht anker is, je moet dus iedere bodemsoort minimaal 10 keer, maar beter 25 keer testen voordat je een klein beetje reflecterende conclusie aan kunt bieden. En iedere test moet dan ook nog eens uitgevoerd met verschillende lijn/ketting combinaties en verschillende scopes.
Een 10kg anker van een bepaald type werkt anders dan de 50kg uitvoering van datzelfde type, je moet dus alle voorgenoemde tests ook nog eens gaan uitvoeren met verschillende ankermaten.
Dus we hebben: 5 bodemsoorten a 25 tests = 125 tests.
Een test bestaat uit minimaal 3 verschillende combinaties van ketting en lijn, dus dan hebben we het al over 375 tests. Dan hebben we verschillende scopes, wederom minimaal 3 veriataties om enigszins een betrouwbaar beeld te krijgen. Dan zitten we al op 1125 tests. Dat gana we dan nog eens doen met 3 verschillende anker maten (over kettingmaat praten we dan nog niet eens) is 3375 tests. Dan moet je proberen uit te breken op schokbelasting, en ook op continue belasting. Dat verdubbeld het aantal tests tot 6750. Dat wil je dan weten van laten we zeggen 8 anker types. Kortom je hebt meer dan 55.000 tests nodig om iets zinnigs te kunnen zeggen over 8 verschillende ankers.
Laten we zeggen dat een test een half uur duurd, dan hebben we 27.000 uur nodig om de test te doen. Dan heb je iemand nodig die het vaartuig bestuurd, iemand die de ankerlier bediend, een duiker omdat je wilt weten wat er onderwater gebeurt, bekijk je dat niet is de test zowieso waardeloos. Je hebt dus minimaal 4 man, keer 27.000 uur, en dan hebben we het nog niet eens over verplaatsing naar andere lokaties ivm de diverse bodem soorten. Laten we zeggen dat die mensen €50 per uur kosten, dan ben je alleen aan manuren al meer dan 5 miljoen kwijt.
En dan hebben we het nog maar over 8 ankers op 5 bodem soorten...
Dit klinkt belachelijk, en is het eigenlijk ook, maar alles minder dan dit is gewoon super onbetrouwbaar en geeft veel te veel ruimte voor meningen in plaats van feiten, ook geeft het een vertekend beeld over de werkelijke kwaliteiten van een anker.
Kortom, ankertests in bladen zijn echt maar dan ook echt helemaal nergens goed voor. Het kan gewoon niet realistisch gedaan worden.
Het hardst heb ik ooit gelachen om een test die op de site van Rocna stond als filmpje, ankers achter een pick-up truck op het strand! Wie in deze wereld ankert er op droog zand? Om over de trek bron nog maar te zwijgen! Echt, dan val je van je stoel af van het lachen, wat een amateurisme!
Voor het ankeren doet het type anker er feitelijk helemaal niets toe, het enige dat telt is afmeting en gewicht. Wil je garantie dat je blijft liggen? Dan heb je dat pas als iedereen op de steiger je uitlacht om de grootte van je anker. Geloof me, alle zeer ervaren zeilers wereldweid zullen dit verhaal bevestigen, en dat heeft niets met varen in extreme gebieden te maken.
Het ene anker zal best een paar procent meer houdkracht hebben dan het andere, maar je boot ligt op de ketting, niet op het anker. En dat is dan ook gelijk nog een reden dat ankertests waardeloos zijn, het anker is maar een zeer kleine contributie tot de sterkte van je verankering aan de zeebodem.