Erikdejong schreef :
Stabiliteit heeft niet alleen maar met ballast, diepgang en breedte te maken, maar ook met rompvorm, kielvorm, tuigvorm, vrijboordhoogte, gewichtsverdeling, gewichtszwaartepunt, blokcoeficient, stuurgedrag, snelheid, massatraagheid en zelfs de indeling van de boot, geloof het of niet, maar zelfs de maat van de kuip en de opbouw zijn belangrijk in de beoordeling van de stabiliteit, het volume van die laatste twee is zelfs nog belangrijker dan het percentage ballast dat onder de boot hangt.
Wij hebben een niet heel erg breede boot met een smal kontje, en we varen maar 23% ballast. Welliswaar 3m diep, maar er zijn maar weinig boten die een gunsigere stabiliteitscurve hebben, of meer zeildragend vermogen voor het gewicht.
Je moet niet naar twee of drie aspecten kijken, maar naar het gehele plaatje. Stabiliteit is een redelijk complexe materie dat niet in een precentage ballast of een lengte breedte verhouding uitgedrukt kan worden. Als dat zo eenvoudig was, dan waren er geen dicussies voor CE normering meer nodig. Ook de kenterhoek (er werd 120 graden genoemd) is ook maar een zeer betrekkelijk getalletje dat er op zee maar erg weinig to doet omdat het zeeoppervlak niet glad is als het er op aan komt.
Hoe kan ik als gewone consument dan bepalen wat een boot doet qua stabiliteit en zo? Als ik (de meeste) moderne boten zie, zie ik een enorme volumineuze romp (vooral boven water want onderwater zit bijna niets aan volume, heel hoog vrijboord, hoge opbouw) met een behoorlijke breedte en weinig ballast en ook niet heel veel diepgang. Maar ik zie ook dat bijna alle boten langer dan 9 meter in CE-A zitten.
Ik zou dan toch graag een stabiliteits curve zien of zo (wordt daar rekening gehouden met de opbouw?) om een beter vergelijk te maken.
Waarom zijn een stabiliteits curve, een polair diagram en bijvoorbeeld een STIX nummer niet standaard onderdeel van een verkoop brochure? Ok, het zijn niet alles zeggende getallen, maar het zegt toch al veel meer dan alleen CE-A over toch wel belangerijke eigenschappen van een zeilboot. En volgens mij niet meer of minder misleidend dan alleen neerzetten dat je aan CE-A voldoet?