Big Time schreef :
Heb je vakmanschap best hoog zitten maar deze keer sla je de plank behoorlijk mis.
Ik schrijf ook niet dat ze hetzelfde zijn, maar na drie seizoenen competatief eenheidsklasse in de J29 gevaren te hebben, inclusief winnen van het noord amerikaanse kampioenschap, keek ik vol verwachting uit naar de J88 die een flinke stap voorwaards moest zijn tov zijn voorganger. Maar ik ben nogal teleurgesteld in de vaareigenschappen. Als je naar de specificaties kijkt ben ik met je eens dat de J88 zeer veel meer in petto zou moeten hebben. maar voornamelijk door het feit dat de 88 standaard met inboard motor en saildrive geleverd word kill je gelijk al het voordeel, en is de 88 net zo moeilijk om in planee te krijgen als een J29 met aangehangen motor waarvan je de staart uit het water kunt trekken.
Daarnaast is de waterlijn breedte van de 88 te smal om voldoende zeildragend vermogen te hebben, en is de boot niet ingericht om met 8 man op de rail te zitten zoals je met de 29 wel kunt doen. Op de 29 kun je dus systematisch meer zeilvoeren.
De symmeterische spinnaker van leuke afmetingen (groter als de asymm op de 88) zorgt ervoor dat je in minder tijd bij de benedenboei bent. Als je ze beide in een up-downwind wedstrijd tegen elkaar zou laten varen, moet ik nog zien wie er als eerste over de lijn komt.
Al met al vind ik $200.000 een enorme berg met geld voor een boot die niet noemenswaardig beter zeilt als de voorganger die je in knappe conditie voor minder als 20% van dat bedrag kunt kopen.
In summery, ja de 88 zeilt beter als de 29, maar de verschillen zijn zo miniem dat ik niet kan zien waarom je er zoveel geld voor neer zou willen leggen.