Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Droogvallen Dehler Dehlya 25?

Re: Droogvallen Dehler Dehlya 25? 23 mei 2014 02:38 #517316

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Een modderige bodem trekt daarbij ook nog flink extra aan de evt. ophaalconstructie van de kiel. Boot moet een stevige 'verankering' kielconstructie hebben, of de kiel helemaal in de romp kunnen trekken. De ophaalkabel van onze boot heb ik met het oog hierop verzwaard. Maar het is idd. geweldig om met een zeiljacht in kniediep water rond te kunnen scharrelen. Denk aan de perfecte, rustige ankerplekken. Of het strand opschuiven en dan afstappen; zonder natte voeten. Wel een kanttekening, sinds ik een steen heb geraakt in ondiep water ben ik daar nog voorzichtiger mee geworden.
PS. hou er rekening mee dat je elke 3 of 4 jaar de hef/klapconstructie moet controleren en evt. delen moet kunnen vervangen.
Laatst bewerkt: 23 mei 2014 02:43 door Team OSD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Droogvallen Dehler Dehlya 25? 23 mei 2014 07:32 #517337

lodewijk stegman schreef :
mrtnm schreef :
Ik ben zeer tevreden met m´n kimkielertje. Stevig, en maar 65cm diepgang. Ook een engels ontwerp. :)
Namen en rugnummers, Martijn!

--
stegman

Uiteraard een Leisure (17) :woohoo: :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Droogvallen Dehler Dehlya 25? 23 mei 2014 08:55 #517362

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Wat betreft constructie van de 22: de kielkast vormt direct ook de mastondersteuning, bij de 22 die ik ken waren zowel de kielkast als de mastvoet ontzet (door vastloper of iets dergelijks vermoed ik) en dat was een behoorlijke klus (en pak 'm beet 6000 euro prijskaartje) om weer goed te krijgen. Ter info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Droogvallen Dehler Dehlya 25? 23 mei 2014 18:17 #517530

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Tonnis schreef :
Beste allen, Bedankt voor de leerzame (en ook vermakelijke ;)) reacties. Op dit moment vaar ik vanuit Lauwersoog idd een Drascombe Longboat Cruiser. Erg leuk scheepje (pas helemaal opgeknapt en wellicht binnenkort te koop....) maar ook heel spartaans. We willen eigenlijk wel iets groter en comfortabeler.
Ton, mogelijk valt ie wat buiten je budget, maar er is een Southerly 28 te koop.
Ik heb er zelf één en bij alle verhalen over hoe eng dat gebonk wel kan zijn, bij droogvallen en weer loskomen, kan ik je melden dat een Southerly 28 nog steeds geen krimp geeft als jij al met een zenuwinzinking op de kajuitvloer ligt mee te bonken.

In het draadje over Stegman en zijn leuke dag staat wat meer info en een telefoonnummer.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Droogvallen Dehler Dehlya 25? 26 juni 2014 09:34 #527634

Hi,
Zou ik hieraan nog mogen toevoegen dat ik van plan ben om m'n Dehlya 25 (9/2013 aangeschaft) om te bouwen zodat waterballast niet meer via 'ventiel' in hefkielbehuizing automatisch gevuld (en manueel geleegd) wordt maar deze opening geheel af te sluiten en water via 1-2 zijdelingse openingen middels 1-2 waterpompen te vullen.
Doel is waterballast vóór het op de trailer trekken reeds ontdaan te hebben van water en dus ~370kg extra gewicht.
Mbt droogliggen is het voordeel dan ook dat water niet meer via de hefkielbodem incluis zand etc, meer naar binnen komt maar via de zijkant(en) én dat tijdstip en locatie van het vullen (en legen) zelf gekozen kunnen worden.
Bovendien kun je droogliggend bv. 200L vd 370L eruit pompen zodat alleen onderste deel waterballast gevuld blijft (gecentreerd gewicht) en/of de boot minder (of geen) waterballast-gewicht te dragen heeft liggend op z'n hefkielbehuizing.
Tenslotte ligt m'n Dehlya 25 nu id loods bijna alleen maar dragend op de twee uiteinden van de hefkielbehuizing dus lijkt mij dat liggend op het zand op het gehele vlak vd hefkielbehuizing de belasting lager is, weliswaar 'negatief gecompenseerd' door evt. waterbewegingen/-schokken.
Mvg, M.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl