floris t schreef :
Een ander facet , voorkomend bij houten schepen;
een romp die in de epoxy en matten is gezet.
Ervan uitgaande dat dat proces allemaal goed is gedaan, het kan bijna niet anders zijn dat dat een jacht substantieel beter beschermd maakt dan een versie van niet.
Kun je iets zinnigs zeggen /stellen in hoeverre je daarmee groot onderhoud als lakwerk- gesproken in jaren- kunt oprekken?
Ik heb een houten boot die ik in de epoxy en glasweefsel heb gezet. Mijn vorige houten boot was alleen epoxy. In principe is alleen epoxy zonder glas al goed, dat beschermd in principe oneindig tegen weersinvloeden en zorgt bij voldoende laagdikte voor een dampdichte laag.
Maar tegen stootjes en dergelijke (iets dat veel vaker zal gaan voorkomen bij veel gebruik) helpt glasweefsel heel veel. Het verschil is enorm. Als ik nu bijvoorbeeld een lierhendel of ander naar ding laat vallen heb ik een putje in de verf en zie ik hooguit het laminaat. Buurman maakt een kras in de boot door mijn verf heen en ik kan rustig wachten voor ik het (puur esthetisch) bijwerk. Bij mijn vorige boot waar je veel sneller door de epoxy laag heen prikt, moest ik dan meteen aan de slag om erger te voorkomen.
Bij een woon-boot en bijbehorend intensief gebruik zou iets dat in het glasweefsel staat zeker mijn voorkeur hebben. Bij een goed aangebracht systeem verleg je de onderhoudsintervallen naar polyester-boot levels: pas iets gaan doen als je het niet meer mooi vind of héél erg beschadigd.
Let wel op, niet elke houten boot is zomaar in de epoxy te zetten. Maar daar is genoeg over te vinden.