Die skeg zorgt er wel voor dat de lagers van het roer op de dubbele afstand gemonteerd kunnen worden dan dat zonder skeg het geval zou zijn. Dit is natuurlijk veel sterker. Aangezien dit toch nooit een echt snel jacht zal worden zou ik daar niets aan veranderen. Het roer wat langer maken waardoor het wat dieper steekt kan natuurlijk nooit kwaad. Onder de skeg is plek genoeg voor een balansdeel als je dat zou willen. Even het roer los kunnen laten zonder direct alle kanten op te schieten is natuurlijk soms ook wel prettig.
Het roer is inderdaad afgestemd op de kimkiel setup. Manoeuvreren met lage snelheid is zoals al genoemd schier onmogelijk en even weg van het roer al helemaal. Automaat er op of windvaan is de oplossing. Op snelheid zeilt hij echter fantastisch.
Roer aanpassen met balansdeel staat op het to do lijstje. Scheg eraf zagen vind ik te link. Vrees dat deze hol is en bij verwijderen een serieuze verzwakking oplevert. Dus plan is om hem watt slanker en dieper te maken en met meer balansdeel. Met gebruikmaking van de scheg.
Maargoed, terug naar het topic. Hoop dat TS wat geholpen is met info. Zo op de foto te zien een mooie exemplaar.