In reactie op de vorige postings over de vega (vaanstandschroef): het klopt dat de schroefas (en motor) scheef staan, idd bedoeld ter compensatie van het wieleffect en ter kruising van roer en schroefas. In de praktijk geen volledige compensatie wieleffect maar deels. In de achteruit draait de schroef dezelfde kant op door de vaanschroef. Wieleffect versterkt dan de schuinstand. Dit is handig: je kunt de Vega bijna om haar as laten draaien, zij het alleen met de klok mee.
Dit is goed als je in een haven tussen de boxen wilt keren. (tussenruimte vaak 1,5 - 2 bootlengtes)
Het betekent ook dat je je boot mag leren kennen, dat gaat vanzelf als je interesse hebt in de technische werking van alles en leert anticiperen. (bijvoorbeeld bakboordwal kiezen om af te meren, dan kom je het makkelijkst weer weg)
Met als gevolg dat als je het niet snapt of kunt snappen de boot en jij een armoedig huwelijk zullen ervaren. (bij het manoeuvreren op de motor)
Belangrijkste kenmerk is de schroef die boven het roer staat. Er stroomt geen schroefwater langs het roer. Hierdoor moet je varen om roerdruk te hebben en om te kunnen sturen met het roer. Dit maakt het manoeuvreren op lage snelheid en met zijwind soms uitdagend. Als het dan even niet direkt lukt dan denk ik maar aan anderen, die zelfs in weerwil van boegschroef, soms ook ontzettend aan het klooien zijn.
De opvallendste voorbeelden hiervan zag ik in de buitenhaven van Lauwersoog, met haar boxen dwars op de zuidwestenwind.
Een machtig voordeel ten opzichte van een klapschroef en vaste schroef met keerkoppeling is voor mij de traploze verstelling van de spoed en daarmee de subtiele kracht die je vooruit, of achteruit kunt instellen. Bij de Vega is het bovendien gecombineerd in 1 handle (voetbediend): gasgeven en spoedverstelling. In de hand het roer en evt. landvast, met de voet de schroef en motor.
Samenvattend:
- Schroefpositie in lijn met de kiel ~ geen aanhang planten etc
- Bladen schroef tijdens zeilen in lijn met de boot, (vaanstand) ~ geen weerstand
- Traploze verstelling van de stuwdruk, voor en achteruit
- Direct aangrijpen bij remmen
- Met een 11 pk motor en 27ft 6 knopen met tweebladsschroef
Ik vraag me af wat je als zeiler nog meer wenst?