Big Time schreef :
Snelheid draagt volgens mij ook in belangrijke mate bij aan het zeilcomfort. Bij 7-8 knoop wind zie ik doorgaans (op zee en op het IJsselmeer) meer dan 50% van de kajuitzeiljachten motoren / motorzeilen. Wat mij opvalt is dat tragere en zwaardere toerboten hierin oververtegenwoordigd zijn. Heel begrijpelijk overigens: als we met onze 109 bij 7 knopen wind aan de wind 5 knopen varen loopt het nog lekker. De Westerly haalt bij deze windkracht waarschijnlijk met moeite 3 - 3,5 knoop knopen en zal eerder besluiten de motor te starten voordat de stroom tegen gaat lopen, de kroeg gesloten is of de sluis niet meer bediend wordt.
Hoewel bovenstaande waar is, bespeur ik bij mezelf toch de neiging om de grenzen op te zoeken, wat het bovenstaande dan weer te niet doet.
Mijn eerste boot was een stalen zalmschouw met spriettuig, geweldig voor de biesbosch, maar zeeland trok wel erg.
Veerse meer gaat dan prima, maar de Oosterschelde dient met de nodige voorzichtigheid bevaren te worden.
Tegenwoordig een polyester (niet al te snel) zeiljacht. Prima geschikt voor zeeland, maar Engeland trekt ook wel erg.....
Moraal van het verhaal, je kunt wel een snellere boot kopen om er eerder te zijn, de kans is groot dat je dan je afstanden vergroot....