Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: beste stuurlui staan aan wal

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 06:56 #750146

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Haven uitvaren met sterke dwarswind:



1. klapje naar voren
2. boeg laten wegwaaien
3. iets naar SB laten verlijeren
4. kort veel gas naar achteren
5. ruimte zoeken, langzaam
6. vooruit wegvaren

Voor de goede orde: beide manoeuvres laat ik nooit de cursisten doen (tenzij ze oefenen voor examen CWO-3 of RYA YAchtmaster) omdat
- het echt krap en dus lastig is
- de dag beginnen met een fout of eindigen met een fout is geen handige didactiek.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 08:05 #750163

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Beauty schreef :
Dan is je schroef toch rechtsdraaiend?

Als hij achteruit varend naar bakboord trekt heeft het jacht inderdaad een rechtsdraaiende schroef.

Een vergissing is menselijk, maar in dit manoeuvreer draadje ook wat verwarrend.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 juli 2016 08:29 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 08:46 #750176

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Hans V schreef :
Beauty schreef :
Dan is je schroef toch rechtsdraaiend?

Als hij achteruit varend naar bakboord trekt heeft het jacht inderdaad een rechtsdraaiende schroef.

Een vergissing is menselijk, maar in dit manoeuvreer draadje ook wat verwarrend.

Sorry, foutje bedankt. Gecorrigeerd in post.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 08:51 #750177

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5285
Ik zeg niet dat het met TS zijn schip kan en de exacte situatie ken ik niet maar met mijn schip zou ik dit proberen als achteruit de box in geen optie is.
Mits de wind niet noordelijker dan west is:
Vooruit de straat in en achteruit richting uitstekende bovenbuurman en je SBzijde langs de benedenburen.
Een lijn van je middenbolder SB of iets voorlijker naar de vingersteiger. (is dat haalbaar?)
Op je achteruit wandelt het schip achter bb uit dus als je beetje slack naar voren geeft en achteruit slaat zal je schip naar bb gaan en wind gaan vangen en draaien op de lijn. Steeds als er achter ruimte komt achteruitvaren tot bij de buurman en zoveel mogelijk de lijn inkorten. Dit lukt waarschijnlijk niet genoeg om de loefsteiger naast de boot te krijgen maar kan alsnog want als je meer dan 90 graden gedraaid bent kan je vooruitvaren en alsnog inkorten. Is wel spannend moment maar gaat het niet kan je ontsnappen door hard achteruit te varen en pas de lijn laten slippen als hij strak komt. Je komt dan aan de overzijde uit en zal met gas erop vooruit tegen de wind in moeten draaien maar wel met de goede draai voor je bb achteruit trekkende schroef. Dwarswaaien kan immers niet door je lengte.
Lukt het wel kan je in de lijn varen die nu voorspring is.
De plaats van deze lijn is belangrijk, mijn schip is zo rond dat ik niet in een voorspring varend de kont aan de kant krijg.
Meer naar achteren gaat wel natuurlijk. Verder naar voren is voor het eerste deel van de manoeuvre weer makkelijker.

Zoals zo vaak staat of valt de manoeuvre met het aan de kant krijgen van een lijn, heb je dat voor elkaar dan ben je baas maar vingersteigers zijn het lastigste daarvoor vooral als ze ogen hebben en niets waar je een lijntje om kan gooien.

Misschien kan je een lijn op de steiger laten en die oppakken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 09:04 #750182

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5285
Wat zeker kan:
Een lange lijn (meer dan tweemaal je scheepslengte en dat dubbel om te laten slippen) aan de overzijde op een vingersteiger en die aan SB op de middenbolder of schootlier en daar gewoon vooruit invaren.
Probleem hier is dat je schip langer is dan de ruimte tussen de rijen.
De lijn dus wat meer naar loef zetten dan de hoogte van je box (aan de overkant)
Afhankelijk van hoeveel je te kort komt gewoon invaren vooruit en de lijn strak zetten als je te laag uitkomt en gewoon doorvaren.
Eventueel achteruit langs de boxen de straat in en aan de lijn de boeg naar de box laten waaien en invaren als hiervoor.

Probleem is als de lijn op een korte vingersteiger moet waar de schepen uitsteken.
Als de lijn op het midden van je schip zit zijn de krachten niet erg groot en kan aan een ander schip ook maar ik zou daar niet zo blij mee zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 09:34 #750190

  • marin
  • marin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Je koopt een bootshaak en trekt je aan de verstaging van de buurman zo naar binnen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 09:36 #750192

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5285
Of aan de railing want daar mag je niet tegen duwen :whistle:
Laatst bewerkt: 06 juli 2016 09:36 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 10:11 #750203

Als ik deze voor mij onbekende plek toegewezen zou krijgen als ik zou aankomen op een voor mij onbekend jacht (wat meestal het geval is), wetende wat het schroefeffect is bij westenwind en shorthanded:

- Vooruit de straat invaren en het midden van de straat aanhouden
- Boot afstoppen en flinke dot gas achteruit zodat je vaart krijgt. Hoeveelheid gas is afhankelijk van het schroefeffect en de hoeveelheid wind (beetje zoals op het tweede plaatje van Lamavare in de haven van Scheveningen)
- Eventueel roer beetje naar stuurboord om het schroefeffect te compenseren
- Direct gas eraf als je vaart hebt (liever te snel dan te langzaam varen). Je hebt dan geen last meer van het schroefeffect.
- Achteruit de box invaren
- 1 persoon voor op de boeg om de boeg vrij te houden van de andere schepen
- Zodra de boeg vrij is loopt die persoon terug en brengt zo snel mogelijk een loeflijn uit (werpen of afstappen, net wat makkelijker is)
- Accepteren dat deze manoeuvre niet helemaal soepeltjes zal verlopen en dat er nog wat getrokken en geduwd zal moeten worden.

Succes.
Laatst bewerkt: 06 juli 2016 10:13 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 11:08 #750217

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5285
Achteruit was volgens TS geen optie door de constructie van de vingersteiger, eerste adviezen begonnen met achteruit....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 11:12 #750218

Waterblok schreef :
Achteruit was volgens TS geen optie door de constructie van de vingersteiger, eerste adviezen begonnen met achteruit....

Ah die hoekversteviging had ik gemist. Wat een kl*teplek. Die Fransen weten wel aan wie ze de rotplekken moeten geven....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 11:15 #750219

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5285
Och, ik vind het altijd een uitdaging als het krap of ongelukkig is.

Mijn admiraal niet zo die kijkt liever of er een andere plek is maar ze begrijpt heel goed wat ik wil tijdens een manoeuvre en is regelt alles perfect!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 11:17 #750220

waarom niet een voorspring om de paal en daarna in z'n vooruit erin draaien?
Als de ruimte voor de box (langer) dan eens scheepslengte is draai je hem er zo in.
makkelijk als je een handje extra hebt, zo niet, dan een lange lijn via een blok naar de kuip laten lopen om te vieren terwijl je naar voren vaart.
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 11:23 #750222

Ik heb je tips met bijlagen bekeken en dat zou inderdaad mijn aanpak zijn. Als je de voorkant ergens vast kunt maken, vingersteiger of paal, dan kan de wind je helpen de boot te draaien. Lukt dat niet, of staat er te veel wind uit het westen, dan zou iets verder doorvaren, naar bakboord sturen en dan achteruit richting vingersteiger. Daar de achterkant kort vastmaken, vooruit gasgeven en roer naar bakboord totdat boot recht voor de box ligt. Dan achteruit de box in.

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 11:30 #750224

Ik bedenk me net nog een optie, achteruit het straatje invaren en dan weer vooruit naar bakboord sturen om de box in te varen. Met veel wind voorspring op de vingersteiger en vooruit gasgeven met roer naar bakboord, dan trek je de boot recht voor de box.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 12:12 #750240

Eigenwijs schreef :
Ik denk toch achteruit je box voorbijvaren. Vervolgens vooruit je box in. Afhankelijk van de winsterkte met een voorspringetje naar het eind van je vingersteiger. Wat fenders op je boeg, schroef in zijn werk en roer bakboord. Dan kan je door je spring te vieren zo je box in glijden
EricvdBorn schreef :
Ik bedenk me net nog een optie, achteruit het straatje invaren en dan weer vooruit naar bakboord sturen om de box in te varen. Met veel wind voorspring op de vingersteiger en vooruit gasgeven met roer naar bakboord, dan trek je de boot recht voor de box.

En we zijn rond :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 18:51 #750324

De situatie is zeer vergelijkbaar, maar het grote verschil is dat ik een rechtsdraaiende schroef heb dus achteruit linksdraaiend= BB dit maakt dat jouw boot veel beter geschikt is voor deze situatie dan de mijne
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 21:20 #750346

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
pmelliott schreef :
De situatie is zeer vergelijkbaar, maar het grote verschil is dat ik een rechtsdraaiende schroef heb dus achteruit linksdraaiend= BB dit maakt dat jouw boot veel beter geschikt is voor deze situatie dan de mijne

Als je de mijne bedoeld: dan heb je het verkeerd begrepen.
- achteruitvarend en dan direct er indraaien is in jouw geval de schroefwerking naar BB, dat helpt met draaien
- idem in mijn voorbeeld is de schroefwerking naar SB, dat helpt niet.
- door de truuk met gas er af vlak voor het indraaien, maakt het geen verschil meer, ergo jij kan kiezen, ik niet.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 06 juli 2016 21:45 #750350

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18175
De al eerder genoemde boegschroef zou ik toch serieus overwegen in een dergelijke situatie. Of nog rigoreuzer, een waterjet systeem inbouwen. Daarmee kan je zelfs in deze situatie beheerst aanleggen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 07 juli 2016 05:51 #750383

La mavare, ik vermoed dat je voorstel achterwaarts in de box leggen is met de spiegel naar het ponton, weet dat dit voor mij uitgesloten is door de constructie v/h ponton
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 07 juli 2016 07:44 #750422

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
pmelliott schreef :
achterwaarts in de box is geen optie, de vingersteiger heeft een behoorlijke hoekversteveging, kan hierdoor de spiegel niet tot aan het ponton brengen

Moet dat dan? Kan je niet op een half metertje gaan liggen, in het geval dat er een westenwind staat?
Als het niet kan, zoals het moet (vooruit), dan moet het maar zoals het kan (achteruit).
Staat de wind anders, dan heb je geen problemen.

Je gaat ook niet in op mijn suggestie om voor het aanleggen iemand op de kant af te zetten, om je op te vangen met een midspring aan je buurman bv.

Na 3 pagina's 'het kan zo niet' moet je maar een ervaren 'aanlegger' ter plekke inschakelen.
Waar lig je? Wellicht kan ik een keertje langs komen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 07 juli 2016 09:25 #750460

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Zonder gekheid, doen, filmen en iedereen wat leren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 07 juli 2016 22:12 #750623

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
La Mavare schreef :
pmelliott schreef :
achterwaarts in de box is geen optie, de vingersteiger heeft een behoorlijke hoekversteveging, kan hierdoor de spiegel niet tot aan het ponton brengen

Moet dat dan? Kan je niet op een half metertje gaan liggen, in het geval dat er een westenwind staat?
Als het niet kan, zoals het moet (vooruit), dan moet het maar zoals het kan (achteruit).
Hier sluit ik me bij aan. Desnoods neem je een loopplank van een meter of 2 zoals in Griekenland (en vast ook elders) gebruikelijk is. Achteruit de box in is hier verreweg het gemakkelijkst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 08 juli 2016 07:30 #750650

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5285
TS ligt aan de franse golf van Biskaje, dus effe gaan demonstreren zit er niet in.

De box is tricky maar we hebben ook niet alle info, zoals lengte vingersteiger, de constructie die achteruit zou belemmeren, en wel of geen palen, kennelijk geen.
Misschien een fotosessie van box nog ideeën geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

beste stuurlui staan aan wal 08 juli 2016 07:41 #750651

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
misschien wel een foto van Google earth??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl