Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Huzar 30

Huzar 30 24 mrt 2017 10:30 #820238

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Even voor de duidelijkheid, het is niet voor mij, ik heb reeds een Feeling 346di ( en te koop een Jeanneau Fantasia 27 kielmidzwaard ) maar voor mijn zwager en schoonzusje die momenteel een motorboot hebben ( ook te koop )
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 10:46 #820250

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
JPD schreef :
Even voor de duidelijkheid, het is niet voor mij, ik heb reeds een Feeling 346di ( en te koop een Jeanneau Fantasia 27 kielmidzwaard ) maar voor mijn zwager en schoonzusje die momenteel een motorboot hebben ( ook te koop )

Hahaha.. dat was me even ontgaan, of misschien was ik het domweg vergeten. Ik weet dat je een tijdje op zoek bent geweest, in ieder geval. Ja, die Feeling heeft een tenminste een deel van de ballast in het zwaard, geloof ik.. Laten zakken is de stabiliteit verhogen.

Nou ja; veel succes met het adviseren van je zwager en schoonzus. Als ze van een motorboot komen zijn ze mogelijk nog wat blanco met betrekking tot zeilboten.. Er rust een zware verantwoordelijkheid op je schouders..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 10:56 #820258

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Onze feeling heeft de balast in de vorm van een gietijzeren bodemplaat, het zwaard is van polyester en weegt relatief niet veel.

Onze Jeanneau Fantasia heeft een kiel-midzwaard met plaatstalen zwaard wat wel degelijk wat doet.

Wat de keuze van de familie betreft, die zijn slim genoeg om zelf keuzes te maken, maar alle informatie is daarbij welkom, en ik zal ze wel proberen te behoeden voor een enorme miskoop.
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 11:15 #820269

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
JPD schreef :
Onze feeling heeft de balast in de vorm van een gietijzeren bodemplaat, het zwaard is van polyester en weegt relatief niet veel.

Dan heb ik me vergist. Ik dacht dat de Feeling 346di hetzelfde concept had als de Feeling 29di/Kelt 850. Een combinatie van een gietijzeren bodemplaat (feitelijk hetzelfde als binnenballast) en een 'zwaar' zwaard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 11:53 #820284

  • NiLa
  • NiLa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
JPD schreef :
Tja ...

Directe concurrent is natuurlijk een Delphia 29.
Dat is wel de veilige keuze, meer aanbod, bekende naam, prima kwaliteit en ooit ook weer gemakkelijker te verkopen lijkt me.

Maar deze Huzar is (naar mijn mening) mooier en sportiever, inderdaad voorzien van maststrijkinstallatie en volledig droogvallend, dat is wel gaaf.

Indien iemand nog meer info heeft, of wellicht een vergelijkbare boot weet, dan hoor ik het graag !

Alubat Ovni 30
www.botenbank.nl/zeiljachten/A...OVNI-30-1988/1852050
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 11:57 #820285

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Stoere Ovni, bedankt !
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 13:19 #820305

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
NiLa schreef :
Relatief goedkoop voor een Ovni, maar je moet hem wel in Frankrijk gaan ophalen en dus invoeren.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 13:27 #820306

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Uh, nee, Frankrijk is EU, dus vrij verkeer van goederen.

Tenzij er never nooit niet geen BTW betaald zou zijn, maar dan ligt de boot ook in FR illegaal. Kortom niks invoeren, gewoon varen, NL vlag er op en zorgen dat je een BTW verklaring/aankoopbon+btw hebt in het land van herkomst.
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 13:35 #820309

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Nou ja, niet zozeer invoeren, maar er zal wel een bewijs van BTW - afdracht moeten zijn. Omdat de boot Frankrijk waarschijnlijk nooit verlaten heeft, zal die btw inderdaad wel afgedragen zijn.
Het tochtje naar Nederland kan een pleziertocht zijn, onder de goede omstandigheden. Makkelijker dan van Nederland naar Bretagne, waarschijnlijk.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 14:21 #820318

lodewijk stegman schreef :
NiLa schreef :
Relatief goedkoop voor een Ovni, maar je moet hem wel in Frankrijk gaan ophalen en dus invoeren.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Voor dat bedrag kun je de BTW ook wel betalen.Maar eigenlijk hoort de verkoper dat te doen of voor zo'n bewijs te zorgen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 14:39 #820322

Lodewijk,

Voor de Southerly heb je qua "zeewaardigheid" geselecteerd op een relatief diep geplaatste ballast begrijp ik.
Wat heb je wat diezelfde zeewaardigheid betreft gedaan met de grote ramen in de opbouw? Zet je daar platen voor? En de saloon-deurtjes naar de kuip? Dat ondiepe roer; hoe functioneert dat in de praktijk in flinke golven aan-de-wind varend?
Laatst bewerkt: 24 mrt 2017 14:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 15:31 #820335

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Hey, bitchfight graag in ander topic ;-)

Elluk voordeel hep z'n nadeel :

Mijn Feeling heeft een klein roer, erg klein, heeft natuurlijk nadelen, ook is het het diepste punt van de boot ... dus uitkijken geblazen.

Mijn Fantasia heeft megaroerblad, een hefroer, op diepe stand is dat link, want dieper dan de vaste kiel ( waar het zwaard inklapt ) dus loop je aan de grond, dan klapt het zwaard in, maar het roer ...

Huzar 30 heeft klaproer, lijkt me in ingeklapte toestand ook niet of amper zeilbaar.

Dubbel roer heeft weer geen schroefdruk, en als de boot er op steunt kun je raar komen droog te liggen ...
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Laatst bewerkt: 24 mrt 2017 15:32 door JPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 15:56 #820346

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Nachtvlinder schreef :
Lodewijk,

Voor de Southerly heb je qua "zeewaardigheid" geselecteerd op een relatief diep geplaatste ballast begrijp ik.
Wat heb je wat diezelfde zeewaardigheid betreft gedaan met de grote ramen in de opbouw? Zet je daar platen voor? En de saloon-deurtjes naar de kuip? Dat ondiepe roer; hoe functioneert dat in de praktijk in flinke golven aan-de-wind varend?

Eigenlijk heb ik geslecteerd op de vorm van het onderwaterschip in het algemeen. En ook op de prijs, trouwens. Ik kon de boot betalen.
Ik wilde de een boot met een relatief diepe voorvoet, maar inderdaad ook een boot met het nodige onderwater. Qua nat oppervlak is het allemaal tamelijk hopeloos, natuurlijk, maar binnen de kennis die ik in loop der jaren in de praktijk en uit boeken heb opgedaan, ziet het geheel er wel uit als een comfortabel bewegende romp en dat blijkt het ook te zijn.
De ballast hangt feitelijk niet zo heel diep. De relatief lange kiel steekt ongeveer 80 cm (75 cm uit de brochure worden niet gehaald ben ik bang), maar de ballast zit wel op de hartlijn geconcentreerd. Bovendien vormt die kiel een stevige ruggegraat voor het schip; het is een stijve romp die gebeuk op een relatief harde bodem goed kan weerstaan.

Het roer steekt inderdaad net zo diep als de kiel en is daardoor vanzelfsprekend niet zo effectief als een diep stekend spaderoer. Voor een droogvallende gooi- en smijtboot als de Southerly is het echter ideaal. Je hoeft nergens op te letten. De opklapbare roeren van veel andere midzwaardboten steken veel dieper, maar opgeklapt is er eigenlijk niet mee te sturen. Effectief betekent dit dat er in ondiep water niet gezeild kan worden, ondanks het gegeven dat je met geheven kiel of opgeklapt zwaard maar 50 - 60 cm diepgang hebt. Ik kan zeilen in water van 90 cm. diep en kan daarbij zelfs nog enigszins aan de wind komen.
Ik overweeg nog om het roer van de Southerly uit rusten met eindschotjes; dat zou de effectiviteit nog wat kunnen verbeteren. Eerlijk gezegd overweeg ik zelfs ooit nog 's een heel nieuw roer te maken. Het huidige roer is namelijk tamelijk massief en loodzwaar. En ik wil zo min mogelijk gewicht op de kont. Ook de profilering is tamelijk slecht; het vrij onder spiegel uitstekende deel zou waarschijnlijk ook beter werken met een beter profiel. Hoewel ik tot nu toe nog nooit uit het roer ben gelopen, zit ik in de vlagen wel vaak met de helmstok in de buik. Dat wordt minder als het roer meer 'lift' levert bij kleine uitslag. Een beter profiel kan daar voor zorgen.

Dan de ramen. Vooral de 'voorruiten' lijken kwetsbaar als er groen water in flinke hoeveelheden over het dek zou komen. Alleen is dat laatste tot nu toe nog nooit gebeurt. De 'flare' van de boeg zorgt ervoor dat er, ook bij paaltjes pikken, vrijwel geen water aan dek komt. Desondanks overweeg ik wel, om voor mijn eerste oversteekje naar het perfide Albion en paar multiplex schotten te maken die van buiten over de voorruiten heen kunnen worden gezet. Better safe than sorry..
Voorlopig vind ik die ruiten echter een enorme asset; je kunt van binnen uit alles in de gaten houden. Voor een singlehander heel plezant bij het koffiezetten..

Onder de saloondeurtjes zit nog schotje, trouwens. Op gelijke hoogte met de kuipbaken Ook niet de meest zekere manier om een achterin komende breker uit de hut te houden, maar beter dan niks.

Zo, dat is voorlopig wel weer even genoeg, qua lofzang op de Southerly 28.
Nog vragen?
Laatst bewerkt: 24 mrt 2017 16:11 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 16:15 #820351

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
met een opklaproerblad in horizontale stand valt niet te zeilen, in mijn geval (sportina 23) is eigenlijk ook niet eens fatsoenlijk te varen op de motor
dit geldt ook voor de ovni, volgens een eigenaar die ik sprak in '15
bovendien is de constructie bij de ovni nog wat lastiger, ze hebben een doorgestoken roer

sommige eigenaren gaan creatief aan de gang
ik heb een inhaak roerblad met een diepte van 50 cm, normale blad omhoog, hulpblad omlaag
rob listo heeft een extra wadden roerblad met een diepte van een cm of 70?
er vaart ook een clever rond, met een vertikaal hefbaar blad ipv klapblad
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 17:04 #820365

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
We dwalen een beetje af, maar ik heb in Duitsland een mooie oplossing gezien.
In verschillende variaties zie je daar een soort frames op de spiegel waarin een roerblad verticaal kan bewegen. In sommige gevallen met een breekpen constructie of uberhaupt de mogelijkheid om ook nog te klappen.

Voorbeeldje ( 2 jaar geleden ergens bij Spiekeroog :

Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Laatst bewerkt: 24 mrt 2017 17:09 door JPD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 17:25 #820372

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1399
Lijkt mij een prima boot die Southerly 28 .Zeer zeker voor Wadden en Engelse kustgebieden .
En over die prachtige voorramen zou ik mij ook geen zorgen maken .Dat "massieve " water ,waar sommigen het over hebben maar waarschijnlijk nooit zijn tegengekomen zul jij in je vaargebied ook niet snel ervaren .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 17:40 #820383

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Oh ja geen enkele twijfel dat een Southerly 28 een uitstekende boot is, die aan alle eisen voldoet. Heb er zelf ook serieus naar gekeken, heeft zeker charme een decksaloon

Ze zijn alleen behoorlijk aan de prijs, en ogen niet echt sportief, mijn zwager en schoonzusje zijn bovendien < 30 jaar.

Vind een Huzar 30 / bennetau 311 / feeling 306di / Delphia 29 meer bij ze passen :-) no offense ...
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 18:44 #820406

Wat heeft de leeftijd van 30-min te maken met de wens om al dan niet sportief te willen varen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 18:45 #820409

Eigenwijze boot idd, die Southerly; bevestiging vs. grootte van de ruiten is niet zo heel relevant voor het beoogde vaargebied, maar of de kenterhoek nu 110 of 140 gr is lijkt me dan net zo min relevant. Binnenballast of een zware gietijzeren bodemplaat zoals de Feelings/Kelts hebben hoeft dus niet per definitie als onveilig te worden beschouwd lijkt mij. Wat mij vooral aanspreekt aan zo'n bodemplaat is dat je ook onvoorzichtig droog kunt vallen: als er eens per ongeluk een grote kei tussen vlak en bodem zit bij droogvallen blijft de boot dicht. Bij een polyester vlak loop je meer risico op schade, lijkt mij.

Terug naar het topic maar weer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 18:58 #820412

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Oei wat heb ik nu gezegd ...

Tja ik, zelf, persoonlijk, in mijn eentje, vind en decksaloon , dus Sirius/Southerly/LM iets minder sportief, en derhalve associeer ik dat met dat deel van de bevolking dat iets meer tijd en minder haast heeft ... zie mij zelf daar later wel op varen daar niet van ...

Daarmee wil ik helemaal niets afdoen aan die boten, want ik vind ze echt gaaf.

@Nachtvlinder, de bodemplaat zoals onze feeling heeft, is inderdaad wel prettig als een soort van veiligheids maatregel, niemand gaat bewust op de keien liggen natuurlijk, maar het is fijn te weten dat als je eens iets raakt, het geen schade oplevert.
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 20:21 #820435

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1399
Later vaar je misschien wel heel sportief met meer tijd en minder haast op een Randmeer .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 24 mrt 2017 20:48 #820445

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
JPD schreef :
We dwalen een beetje af, maar ik heb in Duitsland een mooie oplossing gezien.
In verschillende variaties zie je daar een soort frames op de spiegel waarin een roerblad verticaal kan bewegen. In sommige gevallen met een breekpen constructie of uberhaupt de mogelijkheid om ook nog te klappen.

Je kunt zo'n klap/hef roer laten bouwen bij www.spezialbootsbau.de (in carbon). Kost wel wat, helaas ... (5k). Kan ongetwijfeld ook goedkoper als het niet in carbon gebeurt.

Mooie oplossing die ik op de dragonfly ook wel zou willen, maar we wachten eerst maar eens af hoe het varen met een klaproer (1m) bevalt. In de meest gevallen levert het geen probleem op en het komt in ieder geval zonder schade omhoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 01 apr 2017 19:55 #822661

Om een hoop onduidelijkheid weg te nemen bij de mensen die op dit onderwerp reageren heb ik wel "enige" inside information.
Om te beginnen zal ik mij even voorstellen: Johan Repko, eigenaar van Drive to Sail en importeur van de Huzar jachten sinds 2007. Op het moment dat wij importeur werden was EM-Yachts de bouwer van d Huzar 30. Korte tijd later werd Tymon Butkiewicz aangenomen om de werf te leiden. Hij nam het ontwerp van een 21-voets jacht mee, deze werd Huzar 21 gedoopt. De Huzar 30's werden in die tijd in 4 verschillende uitvoeringen gebouwd, t.w. de Lakes version -CE cat C, de Offshore - CE cat B, de Ocean- CE cat A met gietijzeren kiel en de Ocean-Plus met Loden kiel.
Direct na zijn komst begon hij met het ontwerp en de bouw van de Huzar 28, welke wij op Boot 2009 in Düsseldorf hebben gepresenteerd. Helaas was dit direct aan het begin van de crisis waardoor er nooit grote aantallen van zijn gebouwd. De teller staat nu op ca. 20 stuks.
Een paar jaar geleden is EM-Yachts geliquideerd. Tymon heeft zijn mallen van de 21 meegenomen en de mallen etc. van de 28 gekocht. Ikzelf heb de rechten en de mallen van de Huzar 30 gekocht met het doel er een schip uit te halen voor mijzelf.

Het verhaal van de delaminerende H30 Prospero is in mijn optiek uit zijn verband gerukt. Niemand zal ontkennen dat hier een bouwfout inzat en dat het schuim toch duidelijk één geheel met de glasvezel buitenkant had moeten zijn. Ik weet uit eerste hand dat de werf de reparatie onder garantie heeft willen uitvoeren maar dat de eigenaar hier geen oren naar had. Hij heeft vervolgens de reparatie in eigen beheer laten uitvoeren en enorme (onnodige) kosten gemaakt en daarna het verhaal verkocht aan Sailing Today. Hiermee was EM-Yachts ten dode opgeschreven terwijl de toenmalige eigenaar er part noch deel aanhad; hij had het bedrijf in de tijd tussen de bouw en het verhaal overgenomen.

Een schip bouwen voor mijzelf gaat waarschijnlijk niet gebeuren aangezien ik in Engeland begin 2015 een Huzar 30 Ocean-Plus heb gekocht. Dit schip is uit dezelfde periode (2006) als de Prospero en vertoont geen enkele vorm van delaminatie, wat overigens alleen kan voorkomen bij de CE cat A schepen omdat de midzwaarduitvoeringen allemaal vol-glas gebouwd zijn.
Als iemand interesse heeft in een nieuw schip is dit mogelijk, ik heb de mallen en de documentatie om ermee aan de slag te gaan!
Navigare Necesse Est
Laatst bewerkt: 01 apr 2017 19:55 door Windermere. Reden: Schrijffouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 02 apr 2017 08:46 #822740

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Windermere schreef :
Als iemand interesse heeft in een nieuw schip is dit mogelijk, ik heb de mallen en de documentatie om ermee aan de slag te gaan!

Bedankt voor de aanvullende informatie.
Zoals ik al eerder schreef heb ik de diverse Poolse boten met midzwaard altijd erg interessant gevonden. Als ik me niet vergis importeerde Drive to Sail rond 2007/2008 ook de Viva 700. Ik heb toen serieus overwogen een nieuwe Viva 700 te kopen. In Duitsland was destijds nog veel meer op de markt qua bootjes in deze sfeer.

Maar zoals uit eerdere potsen is gebleken bestaat er nog wel wat onduidelijkheid over de Huzar 30 in midzwaardversie.
Is er bijvoorbeeld een stabiliteitskromme van de boot beschikbaar? Hoeveel ballast zit er feitelijk in, in standaard versie en hoe verhoudt zich dit tot de waterverplaatsing? En waarom zou iemand extra ballast willen toevoegen (zie de boot die hier aanvankelijk onderwerp van gesprek was)?
Kun je daar nog wat licht op laten schijnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huzar 30 02 apr 2017 16:46 #822846

De Viva's importeerden wij destijds inderdaad. Helaas bestaat ook die werf niet meer alhoewel wij er heel succesvol mee waren.

Een stabiliteitskromme heb ik vast wel ergens in de documentatie maar die kan ik niet zomaar even tevoorschijn toveren.

Reden om een boot bij te ballasten is de volgende: de CE cat. C (Lakes version) had bijna dezelfde specificaties als de CE cat B (Offshore). Door ballast bij te voegen werd de boot stabieler en daarmee geschikt voor groter water voldoet daarmee aan een hogere standaard.
Ik heb flink ervaring met beide versies (A en B) en kan melden dat de Offshore een fijn, zeewaardig schip is en de eigenaren bewijzen dit ieder seizoen weer door ermee naar Engeland, Frankrijk of de Oostzee te gaan. Ze heeft overigens wel 10 m2 minder zeil dan de Ocean-plus.
Navigare Necesse Est
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl